مقالات

زعفران سرگل چیست؟+(خصوصیات زعفران سرگل)

0
(0)

زعفران سرگل چیست؟

زعفران سرگل چیست؟ زعفران سرگل دارای چه خصوصیاتی است؟ همانجور که می دانید زعفران به طلای سرخ معروف است که یکی از محبوب ترین ادویه های جهان به حساب می آید. زیرا باعث بالا رفتن کیفیت عطر و طعم غذا شده و به کیفیت غذا بهبود می بخشد. زعفران دارای انواع مختلفی است که در این مقاله قصد داریم زعفران سرگل را برسی کنیم. در ادامه درباره ویژگی ها،مزیا، و کاربرد های زعفران سرگل صحبت خواهیم کرد.

زعفران سر گل چیست؟

به طور کلی درباره اینکه زعفران سرگل چیست؟ باید گفت؛ زعفران سرگل بخش قرمز رنگ کلاله زعفران است که از سایر بخش‌ های زعفران جدا شده و به صورت خالص و بدون خامه (ریشه) به فروش می‌رسد. این نوع زعفران به دلیل خلوص و کیفیت بالا، یکی از گران‌ترین انواع زعفران به شمار می‌رود.برای به دست آوردن زعفران سرگل تنها نیاز است که خامه زعفران را از انتهای آن جدا کنید.

ویژگی‌های زعفران سرگل

زعفران سرگل دارای رنگ قرمز خالص و روشن است که به غذاها و نوشیدنی‌ها رنگ طلایی زیبا می‌بخشد. که رنگ‌ دهی این نوع زعفران همانند زعفران نگین  بسیار قوی و پایدار است. همچنین عطر زعفران سرگل بسیار قوی و مطبوع است و می تواند به به بالا رفتن کیفیت غذا کمک کند. این ویژگی به دلیل مواد موجود در ترکیبات شیمیایی زعفران اصل که سافرانال نام دارد. سافرانال عامل اصلی عطر قوی زعفران می‌باشد.

طعم زعفران سرگل نیز بسیار منحصر به فرد است و به غذاها طعمی خاص و خوشایند می‌دهد. طعم آن کمی تلخ و شیرین است که به دلیل ترکیبات پیچیده‌ای مانند پیکروکروسین می‌باشد. که به طور کلی هر یک از انواع زعفران باید طعم تلخ و شرین دهند در غیر این صورت آن زعفران تقلبی خواهد بود. زعفران سرگل به دلیل عدم وجود خامه، خالص‌ترین نوع زعفران محسوب می‌شود و از نظر کیفیت بسیار بالا است. این نوع زعفران به دلیل حذف قسمت‌ های زرد و سفید، دارای بیشترین مقدار کروسین است که به رنگ‌دهی بالا کمک می‌کند.

مقاله مرتبط: یک مثقال زعفران چند گرم است ؟

مزایای استفاده از زعفران سرگل

سلامت

مصرف زعفران سرگل موجب سلامت در افراد خواهد شد. زعفران دارای خواص ضد اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی است. همچنین می‌تواند به بهبود افسردگی و اضطراب کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که زعفران می‌تواند به بهبود حافظه و عملکرد شناختی نیز کمک کند.

زیبایی

زعفران سرگل در محصولات آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود و به بهبود سلامت پوست و مو کمک می‌کند. زعفران می‌تواند به روشن کردن پوست،کاهش لکه‌های تیره و بهبود بافت پوست کمک کند. برای رفع لکه های پوستی خود باید اقدام به تهیه ماشک زعفران کنید.

آشپزی

زعفران سرگل به دلیل طعم، رنگ و عطر بی‌نظیر خود در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه در غذاهای مختلفی از جمله پلو، خورشت، دسرها و نوشیدنی‌های گرم و سرد استفاده می‌شود.

کاربرد زعفران سرگل

زعفران سرگل به دلیل طعم و رنگ منحصر به فرد خود در انواع غذاها از جمله برنج زعفرانی، خورشت‌ها، دسرها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. این ادویه به غذاها طعم و رنگی ویژه می‌بخشد که هیچ جایگزینی ندارد.

کاربرد زعفران سرگل

زعفران از قدیم‌ الایام در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شده است. و همینطور این گیاه با ارزش به عنوان یک آرام‌ بخش طبیعی و تسکین‌ دهنده‌ی درد شناخته می‌شود. زعفران سرگل در محصولات آرایشی و بهداشتی به کار می‌رود. این ادویه می‌تواند به روشن شدن پوست، کاهش التهاب و بهبود آکنه کمک کند.

نحوه تشخیص زعفران سرگل اصل

در مورد اینکه زعفران سرگل چیست به شما توضیح داده ایم اما برای اینکه بتوانید اقدام به خرید زعفران سرگل کنید، باید بتوانید نحوه تشخیص زعفران سرگل را بدانید برای اینکار نیاز است که اقدام به روش های زیر کنید تا بتوانید زعفران خود را تشخیص دهید.

  1. رنگ: زعفران سرگل اصل باید رنگ قرمز خالص و روشن داشته باشد.
  2. عطر: عطر قوی و مطبوع یکی از نشانه‌های زعفران سرگل اصل است.
  3. آزمایش آب: قرار دادن مقداری زعفران در آب سرد و بررسی تغییر رنگ آب. زعفران اصل به آرامی رنگ خود را به آب می‌دهد و آب رنگ زرد طلایی می‌گیرد.
  4. طعم: طعم خاص و خوشایند نیز از ویژگی‌های زعفران سرگل اصل می‌باشد. و هنگامی که زعفران را به دهان خود می گذارید باید کمی طعم تلخی دهد.

مقایسه زعفران سرگل با انواع دیگر زعفران

ویژگی زعفران سرگل زعفران پوشال زعفران دختر پیچ
رنگ قرمز خالص قرمز با خامه زرد قرمز و زرد
عطر بسیار قوی قوی متوسط
طعم منحصر به فرد خوب متوسط
خلوص بسیار بالا متوسط پایین
قیمت متوسط متوسط ارزان ترین

 

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *