مقالات

دلیل و علت ضعیف بودن کلاله ی زعفران چیست؟+ راهکار + راه های تقویت کلاله

5
(1)

یک مشکلی که همه کشاورزان با آن درگیر هستند، ضعیف بودن کلاله زعفران است. که باعث می شود ضرر های بزرگی ببینند و کسی از مزرعه آن ها زعفرانی تهیه نکند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید، تا دلیل ضعیف بودن کلاله زعفران و راه های تقویت کلاله را به شما آموزش دهیم.

علت ضعیف بودن کلاله زعفران

راهکار برای تقویت کلاله و جلوگیری از ضعیف شدن کلاله

ضعیف بودن کلاله زعفران بستگی به عوامل مختلفی دارد، که باید به آن ها دقت کرده باشید، ضعیف بودن کلاله زعفران که یکی از مشکلات هر کشاورزی بوده است. را در ادامه با استفاده از راهکار هایی برای جلوگیری از ضعیف بودن کلاله زعفران را به شما آموزش می دهیم.

1)سفت بودن خاک

یکی از علت های ضعیف بودن کلاله زعفران استاندارد نبودن خاک زعفران است.

به این شکل که خاک زعفران به شدت سفت است در همین حال هنگامی که گل زعفران در حال رویش است و قصد دارد به بالا بیاید سفت بودن خاک باعث جلوگیری از رشد گل زعفران خواهد شد، و باعث از بین رفتن انرژی گل زعفران خواهد شد.

2)آبیاری بد موقع

یکی دیگر از دلیل و علت های ضعیف بودن کلاله زعفران، یکی از علت کم گل دادن زعفران به حساب می آید.

آبیاری بد موقع است،به این منظور که آبیاری بر سر زمان خودش انجام نشده باشد، هنگامی که آبیاری را زودتر از زمان خودش انجام می دهیم، باعث می شود که برگ های زعفران زودتر در بیان و این مورد باعث فنری شکل شدن کلاله زعفران خواهد شد.

3)آبیاری دیر

یکی دیگر از دلیل های ضعیف بودن کلاله زعفران آبیاری دیر موقع است. به این صورت که آبیاری را دور تر از زمان خودش انجام دهید. این مورد هم باعث می شود که زمین خشک شود و جوانه ها خراب شوند.

4)بی کیفیت بودن پیاز زعفران

بی کیفیت بودن پیاز زعفران هم در این موضوع تاثیر گذار است. اگر پیاز زعفران به درستی ضد عفونی نشده باشد باعث می شود، که پیاز زعفران موجب بیماری های قارچ و کنه شود.

که در آخر هم باعث ضعیف شدن کلاله زعفران می شود.

5)کود نادرست

یکی دیگر از علت ضعیف بودن کلاله زعفران استفاده از کود های نادرست است. مثل استفاده بی رویه از کود مرغی، باعث می شود. که رشد گیاه زعفران ضعیف شود.

اگر از کود هایی که ازت بالایی دارند هم نیز استفاده شود باعث خواهد شد، که کلاله زعفران ضعیف شود.

بیشتر بخوانید:جدول کود دهی زعفران

همچنین اگر هنگامی که زمین در حال گل دهی است درجه هوا بالا باشد باعث می شود، که کیفت زعفران پایین بیاید.

اگر به دنبال خرید زعفران اصل هستید زاگرس زعفران بهترین انتخاب است.

6)کمبود مواد آلی

یکی دیگر از علت های ضعیف بودن کلاله زعفران، کمبود مواد آلی است. به این صورت که اگر مواد آلی داخل خاک کم باشد خاک سفت می شود و هم پیاز زعفران در روند بالا آمد تیج ها به مشکل می خورد. و این موضوع باعث می شود که مواد غذایی کمتری به پیاز زعفران برسد، و موجب ضعیف بودن کلاله زعفران خواهد شد.

7)عمق کاشت

یکی دیگر از دلایلی که موجب می شود کلاله زعفران ضعیف شود، عمق کاشت زعفران است. به این صورت که شما بیش از حدمعمول پیاز زعفران را بر دل خاک فرو برده اید این مورد هم باعث می شود کلاله زعفران ضعیف شود زیرا مواد غذایی خاک دور به پیاز زعفران می رسند. هم باعث ریز شدن پیاز زعفران خواهد شد.

8)گرما

در بعضی از سال ها  هنگامی که پیاز زعفران در حال گلدهی است. هوا بسیار گرم می شود گرم شدن هوا باعث می شود که رطوبت کم شود. و موجب ضعیف شدن کلاله های زعفران بشود.

9)استفاده بیش از حد از کود ازت

اگر قبل از اینکه گلدهی زعفران شروع شود، از کود هایی که دارای ازت بالایی هستند استفاده کنید. باعث می شود که کلاله زعفران ضعیف و بی کیفیت شوند.

10)وجود بیماری در پیاز زعفران

یکی دیگر از دلایلی که موجب می شود کلاله زعفران مزرعه شما بسیار ضعیف شود، وجود آلودگی در پیاز زعفران است. به این صورت که پیاز های زعفران شما به خوبی ضد عفونی نشده اند، و دارای بیماری های قارچی و کنه هستند.

پپس پیشنهاد می شود قبل از اینکه کاشت زعفران را انجام دهید پیاز سالمی را خریداری کنید، که دچار ضرر نشوید.

 علت ضعیف بودن کلاله زعفران

  1. سفت بودن خاک
  2. آبیاری بد موقع
  3. آبیاری دیر
  4. کود نادرست
  5. گرم بودن هوا
  6. کیفیت پایین پیاز زعفران
  7. کمبود مواد آلی
  8. عمق نامناسب کاشت
  9. گرما
  10. استفاده بیش از حد از کود هایی که دارای ازت بالایی هستند.
  11. وجود بیماری در پیاز زعفران

آخرین کلام

در این مقاله به شما در مورد اینکه دلیل ضعیف بودن پیاز زعفران چیست چه کاری باید برای جلوگیری از ضعیف شدن پیاز زعفران انجام دهید، را به شما آموزش داده ایم. اما یکی از بخش های مهمی که در ضعیف بودن پیاز زعفران نقش دارد. پیاز بی کیفیت زعفران است. شما باید هنگامی که در حال خرید پیاز زعفران هستید، بسیار دقت داشته باشید که پیاز سالمی را خریداری کنید.

باید از جا های معتبر اقدام به خرید پیاز زعفران کنید، اگر پیاز ضد عفونی را خریداری کنید که بهتر است اما اگر خودتان قصد دارید پیاز زعفران را ضد عفونی کنید باید بسیار دقت داشته باشید. تا پیاز های زعفران به خوبی ضد عفونی شده باشند تا زعفران با کیفیتی را بتوانید برداشت کنید.

سوالات متداول

چه کاری برای تقویت کلاله زعفران انجام دهیم؟

برای تقویت کلاله زعفران، تنها نیاز است، که یک برنامه کامل برای مزرعه خود بچینید،و  از کار هایی که موجب ضعیف شدن کلاله زعفران می شوند جلوگیری کنید.

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “دلیل و علت ضعیف بودن کلاله ی زعفران چیست؟+ راهکار + راه های تقویت کلاله

  1. محمد گفت:

    علت های ضعیف بودن کلاله زعفران را بسیار کامل توضیح داده بودید

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نظر لطف شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *