مقالات

دلیل خشک شدن علف زعفران چیست؟ +(علت زرد شدن علف زعفران)

0
(0)

علت خشک شدن  و زرد شدن علف زعفران

دلیل و علت خشک شدن علف زعفران چیست؟ دلیل و علت زد شدن علف زعفران چیست؟ چه راهکار هایی برای جلوگیری از زرد شدن و خشک شدن زعفران وجود دارد؟ همانجور که می دانید زعفران یکی از با ارزش ترین محصولات کشاورزی است. که برای کاشت و برداشت این گیاه نیازمند به شرایط خاص و مراقبت های ویژه ای خواهد بود.

زرد شدن و خشک شدن زعفران می تواند نشان دهنده عوامل مختلفی باشد. که در ادامه این مقاله با برسی دلایل و راهکار های مربوطه برای جلوگیری از زرد و خشک شدن علف زعفران پرداخته شده است.

قبل از اینکه به سراغ علت زرد شدن عف زعفران برویم اگر به دنبال زعفران اصل هستید بر روی لینک خرید زعفران کلیک کنید.

 دلایل و علت زرد شدن و خشک شدن علف زعفران

قبل از اینکه به شما علت زرد شدن و خشک شدن علف زعفران را توضیح دهیم. برخی از دیتا ها را برای شما به شکل یک جدول در آورده ایم که اگر وقت کافی برای مطالعه باقی مقاله ندارید جدول زیر را مطالعه کنید. در ادامه هر یک از عوامل موثر بر زرد شدن و خشک شدن علف زعفران را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

عوامل مؤثر بر زرد شدن علف زعفران توضیحات
کمبود آب عدم تأمین آب کافی
خاک نامناسب خاک سنگین و زهکشی ضعیف
تغییرات دما دمای بسیار بالا یا پایین
نور نامناسب نور ناکافی برای فتوسنتز
کمبود مواد مغذی کمبود نیتروژن، فسفر و پتاسیم
تجمع نمک در خاک کاهش جذب آب و مواد مغذی
آفات کنه‌ها و شته‌ها
بیماری‌های قارچی پوسیدگی ریشه

عوامل محیطی

1. کمبود آب

یکی از دلایل بیار مهم و اصلی که موجب زرد شدن علف زعفران می شود کمبود آب است. همانجور که می دانید برای اینکه اقدام به چه به کاشت زعفران در خانه و چه اقدام ب کاشت زعفران به روش سنتی کنید. نیاز کافی و منظم به آب دارد که و عدم تامین آب می تواند باعث زرد شدن و خشک شدن علف زعفران شود. زمان آبیاری زعفران در فصل پاییز و زمستان است.

علت زرد شدن علف زعفران

2. خاک نامناسب

استفاده از خا های نامناسب می توانید موجب به خشک شدن علف زعفران شود.خاک‌ های سنگین و دارای زهکشی ضعیف می‌توانند باعث تجمع آب و ایجاد شرایط نامساعد برای ریشه‌های زعفران شوند که منجر به زرد شدن علف‌ها می‌ گردد. خاک‌های شنی و لومی با زهکشی خوب برای کشت زعفران مناسب‌تر هستند. قبل از اینکه اقدام به کشت زعفران کنید باید خاک خود را به آزمایش گاه ببرید.ی

3. تغییرات دما

زعفران به تغییرات ناگهانی دما حساس است. و نباید تغییرات دما را احساس کند دمای بسیار بالا یا پایین می‌تواند به علف‌های زعفران آسیب برساند و باعث زرد شدن آنها شود. دمای ایده‌ آل برای رشد زعفران بین 15 تا 20 درجه سانتی‌گراد است.

4. نور نامناسب

زعفران به نور کافی برای فتوسنتز و رشد نیاز دارد. نبود نور کافی می‌تواند باعث ضعف گیاه و زرد شدن علف‌های زعفران شود. بنابراین، انتخاب محل مناسب برای کاشت زعفران با نور کافی اهمیت زیادی دارد. در محلی اقدام به کشت زعفران کنید از نور دهی مناسبی را داشته باشد.

عوامل تغذیه‌ای

1. کمبود مواد مغذی

یکی دیگر از عواملی که  می تواند منجر به زرد شدن و خشک شدن علف زعفران شود عوامل تغذیه است که به دو بخش کمبود و مواد غذایی و تجمع نمک در خاک تقسیم می شود .کمبود عناصر غذایی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم می‌تواند باعث ضعف گیاه و زرد شدن علف زعفران شود. استفاده از کودهای مناسب می‌تواند این مشکل را برطرف کند. همچنین، کمبود آهن و منگنز نیز می‌تواند باعث زردی برگ‌ها شود.

جدول کود دهی زعفران هم یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار است که اگر به صورت درشت انجام شود علف های زعفران خشک نمی شوند.

2. تجمع نمک در خاک

تجمع نمک در خاک به‌ویژه در مناطق خشک و نیمه‌خشک می‌تواند باعث کاهش جذب آب و مواد مغذی توسط ریشه‌ها شده و در نتیجه زرد شدن علف زعفران را به همراه داشته باشد. شستشوی خاک با آب شیرین می‌تواند به کاهش نمک خاک کمک کند.

آفات و بیماری‌ها

1. آفات

عدم سم پاشی درست منجربه بیماری ها و آفات می شود. آفات مانند کنه‌ها و شته‌ها می‌توانند به علف زعفران آسیب رسانده و باعث زرد شدن آنها شوند. مبارزه با آفات با استفاده از روش‌های کنترل بیولوژیکی و شیمیایی می‌تواند موثر باشد. برخی از آفات شایع زعفران شامل شته‌های سیاه و سبز و کنه‌های قرمز هستند.

2. بیماری‌های قارچی

بیماری‌های قارچی مانند پوسیدگی ریشه می‌توانند به ریشه‌های زعفران حمله کرده و باعث زرد شدن و خشک شدن علف‌ها شوند. استفاده از قارچ‌کش‌ های مناسب می‌تواند به کنترل این بیماری‌ها کمک کند. بیماری‌هایی مانند فوزاریوم و پوسیدگی بنه از مهم‌ترین بیماری‌های قارچی زعفران هستند.

نتیجه گیری

اگر به صورت درست اقدام به کاشت زعفران کنید، می توانید در آمد خوبی را از آن به دست بیارید که پیشنهاد می شود مقاله مرتبط ما که در وبلاگ زاگرس زعفران منتشر شده است و درباره میزان برداشت زعفران در هکتار است را به صورت کامل مطاله کنید.

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *