مقالات

علت و دلیل ریز شدن پیاز زعفران+راهکار

4.5
(8)

علت و دلیل ریز شدن پیاز زعفران چیست؟ راهکار های مورد نیاز برای جلوگیری از ریز شدن پیاز زعفران را قصد داریم در این مقاله به شما آموزش دهیم.کاشت و برداشت زعفران یکی از پرچالش‌ترین و در عین حال پرسودترین فعالیت‌های کشاورزی است. یکی از مشکلات شایع که می‌تواند تاثیر منفی بر عملکرد و کیفیت محصول زعفران داشته باشد، ریز شدن پیاز زعفران است. این مشکل نه تنها باعث کاهش بازدهی مزرعه می‌شود.

بلکه می‌تواند هزینه‌های اضافی برای کشاورزان به همراه داشته باشد. در این مقاله، به بررسی علل مختلف ریز شدن پیاز زعفران و ارائه راهکارهای موثر برای جلوگیری از این مشکل می‌پردازیم. با مطالعه این مقاله، شما می‌توانید دانش و مهارت لازم برای بهبود کیفیت و کمیت محصول زعفران خود را کسب کنید و از ضررهای احتمالی جلوگیری نمایید. پس با ما همراه باشید تا رازهای موفقیت در کاشت زعفران را با شما به اشتراک بگذاریم.

دلیل ریز شدن پیاز زعفران

علت و دلیل ریز شدن پیاز زعفران را قصد داریم، با  استفاده از راهکار  های مناسب به شما آموزش دهیم.ریز شدن پیاز زعفران یکی از اتفاقاتی است که اگر اتفاق بیفتد، باعث می شود که ضرر های بزرگی را متحمل شوید. اگر ریز شدن پیاز زعفران اتفاق بیفتد پیاز زعفران در روند گلدهی به مشکل خواهد خورد.

در ادامه این مقاله به شما علت و دلیل ریز شدن پیاز زعفران را با راهکار  های متفاوت قصد داریم، به شما آموزش دهیم. پس تا آخر  این مقاله همراه ما باشید.

نداشتن عناصر  مهم در خاک

یکی از دلیل های ریز شدن پیاز زعفران نداشتن عنصر های مهم در خاک است .بعضی از افراد هم در این باور هستند که خاک فقیر است، به این معنا که خاک از لحاظ معدنی فقیر است و آمادگی برای کشت زعفران ندارد. به همین دلیل باید خاک عناصر مهم داخلش باشد.

خاک سفت و سنگین

یکی از مهم ترین دلایلی که بر کوچک بودن پیاز های زعفران تاثیر گذار است، سنگین و سفت بودن خاک است.به این منظور که خاک لومی شنی نیست و رس و ماسه آن کم است. و چون خاک سنگین می شود و پیاز های زعفران در حال شکل گرفتن هستند فشار خاک باعث می شود که پیاز زعفران شکل نگیرد و باعث شود که ریشه پیاز مواد لازم را نتواند جذب کند.

بیشتر بخوانید: علت کم گل دادن زعفران

مدیرت نادرست

یکی دیگر از علت های ریز شدن پیاز زعفران مدیرت نادرست مزرعه است.به این معنا که هنگامی که باید به مزرعه کود رسانی می شده مزرعه دار یا کود دهی را انجام نداده،یا در زمان  نامناسب اقدام به کود دهی زعفران کرده است به همین دلیل است که پیاز ریز می ماند. همچنین این امکان وجود داشته است، که مزرعه دارد، جدول کود دهی زعفران نداشته، و با اولش بوده که اقدام به کاشت زعفران کرده است.

بیشتر بخوانید: چگونه گلبرگ زعفران را خشک کنیم

نداشتن عمق کافی پیاز زعفران

زمانی پیاز های زعفران کوچک می شوند، که عمق کاشت بالا تر از 25 سانتی متر باشد. هنگامی که عمق بیشتری را برای کاشت پیاز زعفران انجام می دهید باعث می شود که پیاز زعفران دور تر سبز شود.و ریشه ها قدرت خودشان را از دست دهند. همچنین بر عکس این مورد هم وجود دارد، اگر کمتر از 25 الی 20 سانت باشد باعث تنش آب و هوای قرار می گیرد و پیاز کوچک می شود.

شما با کاشت درست و اصولی زعفران دیگر نیاز نیست که اقدام به خرید زعفران کنید، پس به درستی کاشت زعفران را انجام دهید.

نداشتن رطوبت در پیاز زعفران

یکی دیگر از علت ها و دلیل ریز بودن پیاز زعفران نداشتن رطوبت در پیاز زعفران است.اگر پیاز زعفران از رطوبت مناسبی برخوردار نباشد، موجب می شود که پیاز زعفران نتواند مواد غذایی را به خودش جذب کند. و موجب می شود که مزرعه زعفران شما باعث عدم گلدهی زعفران شود.

شور بودن خاک

یک دیگر از دلایلی اصلی که موجب ریز شدن پیاز های مزارع زعفران ما خواهد شد شوری خاک است.هرچه شوری خاک کمتر باشد پیاز زعفران رشد بهتری را خواهد داشت. زعفران از جمله گیاهانی است که به هیچ عنوان نباید در خاک های شور کشت شود زیرا موجب می شود، که هنگامی که در حال برداشت هستید به مشکلات زیادی برخورد کنید.

شما وقتی که آبیاری اول را انجام می دهید، به دلیل اینکه آبیاری اول زعفران بسیار سنگین است موجب می شود خاک به شدن سفت شود.در این زمان باید فرد مزرعه دارد عملیات سله شکنی را انجام دهند. به این صورت که اگر انجام نگرید هنگام برداشت زعفران به مشکل خواهید خورد.

همچنین اگر سله شکنی مزارع زعفران انجام نگیرد، موجب می شود  که پیاز زعفران در بالا آمدن به مشکل بخورد و یکی از دلایل ریز بودن پیاز زعفران همین موضوع است.

علت ریز شدن پیاز زعفران

نکته مهم و دیگر که در مورد سله شکنی زعفران باید بدانیم، این است که با انجام ندادن سله شکنی زعفران اکسیژن کافی به خاک نرسد و موجب ریز شدن پیاز زعفران شود.

وجود علف های هرز

یکی دیگر از دلایلی که موجب ریز شدن پیاز زعفران خواهد شد، وجود علف های هرز در مزرعه است.و اگر وجین را به درستی انجام ندهیم موجب می شود که پیاز های مزرعه زعفران ریز شود. به این صورت که علف های هرز موجب می شوند که مواد غذایی به خوبی به پیاز زعفران نرسد.

اگر نمیدانید، که هر یک مثقال زعفران چند گرم است، پیشنهاد میشود مقاله ما را در وبلاگ زاگرس زعفران مشاهده کنید.

برخی دیگر از دلیل و علت ریز شدن پیاز زعفران

  • فقیر بودن خاک
  • سفت و سنگین بودن خاک
  • مدیریت نادرست
  • عدم وجود عمق کافی پیاز زعفران
  • نبود رطوبت در پیاز زعفران
  • وجود علف های هرز
  • شور بودن خاک

جدول دلایل ریز شدن پیاز زعفران و راهکارهای پیشگیری

علت توضیحات راهکار پیشگیری
نداشتن عناصر مهم در خاک خاک فقیر از عناصر معدنی استفاده از کودهای مناسب حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم
خاک سفت و سنگین خاک لومی شنی نیست استفاده از خاک لومی شنی و بهبود ساختار خاک با اضافه کردن رس و ماسه
مدیریت نادرست کوددهی نامناسب برنامه‌ریزی دقیق برای کوددهی و استفاده از کودهای مناسب در زمان مناسب
نداشتن عمق کافی پیاز زعفران کاشت در عمق کمتر یا بیشتر از حد مجاز کاشت پیاز در عمق 20 تا 25 سانتی‌متر
نداشتن رطوبت کافی کمبود رطوبت در خاک آبیاری مناسب و منظم
شور بودن خاک شوری بالای خاک استفاده از خاک‌های غیر شور و اصلاح خاک با مواد مناسب
وجود علف‌های هرز رقابت علف‌های هرز با پیاز زعفران وجین منظم و از بین بردن علف‌های هرز

نتیجه‌گیری

ریز شدن پیاز زعفران یکی از مشکلاتی است که می‌تواند عملکرد و کیفیت محصول زعفران را تحت تأثیر قرار دهد. با توجه به عوامل مختلفی که در این مقاله بررسی شد، می‌توان با استفاده از راهکارهای مناسب و مدیریت صحیح، از ریز شدن پیاز زعفران جلوگیری کرد. با رعایت نکات گفته شده، می‌توان به بهبود کیفیت و کمیت محصول زعفران دست یافت و از ضررهای احتمالی جلوگیری کرد.

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 8

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “علت و دلیل ریز شدن پیاز زعفران+راهکار

  1. حسین گفت:

    بله کاملا درست است من به دلیل عمق بالا کاشت پیاز زعفران پیاز هام ریز شدن مقاله بسیار کاملی بود

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نظر لطف شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *