مقالات

چگونه سله شکنی مزارع زعفران را انجام دهیم؟

0
(0)

چگونه سله شکنی مزارع زعفران انجام دهیم؟ این سوالی است که هنگام کاشت زعفران برای شما هم پیش می آید. در تابستان اگر به زمین خود سر بزنید متوجه سفت شدن خاک زمین خواهید شد. و در این زمان است که باید سله شکنی مزارع زعفران را شروع کنیم.معمولا سله شکنی زعفران بعد از آبیاری اول انجام می گیرد، زیرا آبیاری اول با آبیاری دوم فاصه زیادی دارد و این باعث می شود که خاک زمین سفت شود. و باید سله شکنی مزارع زعفران را شروع کنیم.

اگر سله شکنی مزارع زعفران را به خوبی انجام ندیم باعث می شود، که پیاز زعفران تمام سعی خود را بکنند که از دل خاک بیرون بیان ولی چون خاک سفت است موجب می شود که پیاز زعفران نتواند از خاک بیرون بیاید.

برای اطلاعیه از قیمت زعفران و برای خرید زعفران بر روی لینک کلیک کنید.

در ادامه به شما نحوه سله شکنی مزارع زعفران را به همراه اینکه، از چه دستگاه هایی برای سله شکنی زعفران استفاده کنید را آموزش می دهیم.

نحوه سله شکنی مزارع زعفران

نحوه انجام سله شکنی در مزارع زعفران

سله شکنی مزارع زعفران با چند ابزار انجام می گیرد، این ابزار های سله شکنی مزارع زعفران عبارتند از:

  1. تیلر
  2. کج بیل
  3. کولتیواتور
  4. چهار شاخ

با استفاده از این ابزار ها سله شکنی مزارع زعفران انجام می گیرد. این ابزار ها به نحوه ای کار می کنند، که خاک را از حالت سفت به حالت نرم در میاورند همچنین بعضی از ابزار ها را باید به طوری تنظیم کنیم. که به پیاز های زعفران آسیب نزنند.

چگونه سله شکنی را در مزارع زعفران انجام دهیم

اما برای مزارع کوچک نیازی به دستگاه های اتومات نیست زیرا می توانیم، با چهار شاخ باغبانی انجام دهیم.سله شکنی را نیاز است بعد از آبیاری اول زعفران انجام دهیم، زیرا فاصله آبیاری اول با آبیاری دوم کمی زیاد است. سله شکنی یک امر اساسی و یکی از مراحل کاشت تا برداشت زعفران  به حساب می آید. تکرار می کنم برای انجام سله شکنی با دستگاه های اتومات تیغه های دستگاه را تنظیم کنید، تا به پیاز زعفران برخورد نکنند.

یکی از علت کم گل دادن زعفران عدم انجام سله شکنی زعفران به حساب می آید.

برخی از فواید سله شکنی

  • انجام سله شکنی می تواند جریان هوا را در خاک افزایش دهد همچنین با انجام سله شکنی خاک رطوبت خودش را حفظ می کند، و این برای پیاز زعفران مفید است.
  • اگر سله شکنی زعفران را انجام ندهیم، باعث می شود که خاک سفت شود.
  • و پیاز زعفران نتواند رشد کند، و پیاز زعفران تمام انرژی خود را برای رد شدن از لایه سفت خاک بگذارد.
  • ولی پیاز زعفران هرچه انرژی خود را بگذارد نمی تواند از خاک رد شود.
  • اگر هم رد شود چون انرژی خودش را برای بیرون آمدن از خاک گذاشته است. در روند گلدهی ضعیف است.
  • با انجام سله شکنی در مزارع زعفران باعث می شود که موادی آلی خاک به پیاز زعفران نزدیک تر شوند و در روند گلدهی نتیجه خوبی را داشته باشد.

انجام عملیات حذف علف های هرز

یکی از دلایلی که باید اقدام به انجام حذف علف های هرز مزعه خود کنید، این است که باعث می شوند مواد غذایی کمتری به پیاز زعفران برسد و مشکلات زیادی برا برای مزارع زعفران ما ایجاد کند.

برخی از این مشکلاتی که با انجام ندادن حذف علف های هرز برای ما پیش می آید عبارتند از:

  • اگر اقدام به حذف کردن علف های هرز نکنید موجب می شود که نور کمتری به گیاه زعفران بخورد.
  • مشکل ساز شدن گیاه زعفران هنگام برداشت.
  • دشوار شدن رسیدن غذا به پیاز زعفران به دلیل رقابت برای رسیدن غذای کافی بین علف های هرز با پیاز زعفران.

نکته ای که برای سله شکنی زعفران باید بدانید این است که، با استفاده از سله شکنی مزارع زعفران می توانیم اقدام به حذف علف های هرز مزرعه کنیم.به این صورت که در حالی که در حال سله شکنی مزارع زعفران هستیم. در واقع در حال انجام اصلاح بافت های سنگین خاک هستیم.و با انجام اینکار بسیاری از علف های هرز را از بین می بریم.

انجام این کار بدون اینکه هزینه ای را بابت علف کش ها دهیم انجام می گیرد. و باعث می شود از کیفیت انواع زعفران کاسته نشود.

مضرات انجام ندادن سله شکنی مزارع زعفران

  • یکی از مضراتی که با انجام ندادن سله شکنی مزارع زعفران برای شما پیش می آید، این است که پیاز های زعفران به صورت هماهنگ با یکدیگر از زمین خارج نمیشوند.
  •  در همان اوایل هم به شما توضیح داده ایم که انجام ندادن، سله شکنی مزارع زعفران منجر خواهد شد که پیاز های زعفران به خوبی از دل زمین خارج نشوند و زمین منجر به عدم گلدهی بشود.

اهمیت سله شکنی در مزارع زعفران

سله شکنی فرآیندی است که در آن خاک سطحی مزرعه خرد شده و نرم می‌شود تا از تجمع آب و هوا در سطح خاک جلوگیری شود. این کار باعث بهبود تهویه خاک و افزایش نفوذپذیری آب می‌شود که برای رشد بهتر گیاه زعفران ضروری است.

زمان مناسب برای سله شکنی

سله شکنی باید در زمان‌های مشخصی از سال انجام شود تا تاثیر بیشتری داشته باشد. بهترین زمان برای سله شکنی مزارع زعفران به شرح زیر است:

  • قبل از کاشت: برای آماده‌سازی بستر کاشت
  • پس از کاشت: برای کمک به جوانه‌زنی بهتر
  • پس از هر بار آبیاری: برای جلوگیری از سفت شدن سطح خاک

نکات مهم در سله شکنی

1. پرهیز از انجام سله شکنی در خاک‌های خیلی مرطوب یا خیلی خشک

خاک باید مرطوب باشد اما نباید گل آلود شود. خاک‌های خیلی مرطوب ممکن است به ابزارها بچسبند و کار را دشوار کنند، در حالی که خاک‌های خیلی خشک به سختی شکسته می‌شوند.

2. استفاده از ابزارهای مناسب

استفاده از ابزارهای مناسب باعث کاهش زمان و افزایش کارایی می‌شود. ابزارها باید با توجه به اندازه و نوع مزرعه انتخاب شوند. برای مزارع کوچک می‌توان از ابزارهای دستی مانند بیل و چنگک استفاده کرد، در حالی که برای مزارع بزرگ بهتر است از تراکتورهای مجهز به ادوات سله‌شکن استفاده شود.

3. توجه به عمق سله شکنی

عمق سله شکنی نباید بیش از حد باشد تا به ریشه گیاه آسیب نرسد. عمق مناسب برای سله شکنی معمولاً بین 5 تا 10 سانتی‌متر است.

سوالات متداول

1. آیا می‌توان سله شکنی را در هر زمان از سال انجام داد؟

خیر، بهترین زمان برای سله شکنی قبل از کاشت، پس از کاشت و پس از هر بار آبیاری است. سله شکنی در زمان‌های دیگر ممکن است تأثیر مطلوبی نداشته باشد.

2. آیا استفاده از تراکتور برای سله شکنی ضروری است؟

استفاده از تراکتور برای مزارع بزرگ توصیه می‌شود، اما برای مزارع کوچک می‌توان از ابزارهای دستی مانند بیل و چنگک استفاده کرد.

3. آیا سله شکنی می‌تواند به ریشه‌های گیاه آسیب برساند؟

اگر عمق سله شکنی بیش از حد باشد، ممکن است به ریشه‌های گیاه آسیب برساند. عمق مناسب برای سله شکنی معمولاً بین 5 تا 10 سانتی‌متر است.

4. آیا سله شکنی می‌تواند به کاهش بیماری‌های خاک‌زاد کمک کند؟

بله، سله شکنی می‌تواند با بهبود تهویه خاک و افزایش نفوذپذیری آب، به کاهش بیماری‌های خاک‌زاد کمک کند.

5. آیا می‌توان سله شکنی را به صورت مکانیزه انجام داد؟

بله، در مزارع بزرگ می‌توان از تراکتورهای مجهز به ادوات سله‌شکن برای انجام این کار به صورت مکانیزه استفاده کرد.

کلام آخر

در این مقاله سعی داشتیم به صورت کامل به شما آموزش دهیم، که سله شکنی مزارع زعفران چگونه است. برای انجام سله شکنی زعفران از ابزار های زیر کمک می گرفتیم، این ابزار باعث می شدن که خاک سفت را به خاک نرم تبدیل کنند، البته ممکن است بعضی از ابزار های زیر تنظیم نباشند، و به پیاز زعفران آسیب بزنند.

  • تیلر
  • کج بیل
  • کولتیواتور
  • چهار شاخ

اگر مزرعه شما بزرگ نیست، نیازی به استفاده از دستگاه های اتوماتیک را ندارید. تنها می توانید، با استفاده از یک چهار شاخ باغبانی اقدام به سله شکنی مزارع زعفران کنید. به دلیل زمان آبیاری زعفران باید سله شکنی مزارع زعفران انجام گیرد. به این صورت که به دلیل اینکه فاصله آبیاری اول با آبیاری دوم زیاد می شود، موجب خشک شدن زمین می شود. و زمین سفت خواهد شد.

به همین دلیل است که باید سله شکنی مزارع زعفران انجام شود.اگر سله شکنی مزارع زعفران انجام نشود، باعث می شود که پیاز زعفران تمام نیرو خودش را برای بالا آمدن از خاک سفت کند، که موجب ضعیف بودن پیاز زعفران خواهد شد.

و موجب عدم گلدهی زعفران خواهد شد.حتی اگر پیاز زعفران از قدرت بالایی برخودرار باشند، بعضی از پیاز های زعفران به صورت نا هماهنگ از زمین خارج می شوند.

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *