مقالات

کشت زعفران در خاک شور امکان پذیر است؟

0
(0)

آیا کاشت زعفران در خاک شور امکان پذیر است؟

کشت زعفران در خاک شور امکان پذیر است؟ آیا می توان در خاک شور اقدام به کشت زعفران کرد؟ بسیاری از شما که در حال مطالعه این مقاله هستید برایتان این سوالات پیش آمده است که آیا می توان در خاک شور زعفران کاشت؟ همانجور که می دانید خام و آب نقش مهمی در کاشت زعفران دارند. اما بعضی از افراد هستند که قصد دارند در خاک شور اقدام به کشت زعفران کنند.

در ادامه در رابطه با موضوع اینکه می توان در خاک شور زعفران کاشت یا نه.! را به شما توضیح خواهیم داد پس تا آخر این مقاله همراه زاگرس زعفران باشید.

منظور از شور بودن خاک چیست؟

قبل از اینکه به شما توضیح دهیم، که آیا کشت زعفران در خاک شور امکان پذیر است یا خیر.! باید بدانید به طور کلی منطور از شور بودن خاک چیست؟ هنگامی که در زمین شما آب و یا خاک شور وجود داشته باشد به آن خاک شور گفته می شود. به طوری که در خاک نمک وجود دارد. بیشتر زمین های کشاورزی که خاک آنها شور است در اثر سیلاب و باران وارد خاک می شود.

در زمین های کشاورزی که دارای خاک شور هستند، سدیم کلرید وجود دارد که بعد از کاشت زعفران و گل دادن پیاز زعفران بعد از چند روز گل زعفران پژمرده می شود و از بین می رود.

قبل از اینکه به شما در باره اینکه کاشت زعفران در خاک شور امکان پذیر است یا خیر. پیشنهاد می شود اقدام به خرید زعفران با کیفیت از زاگرس زعفران کنید.

کاشت زعفران در خاک شور امکان پذیر است؟

آیا می توان در خاک شور اقدام به کاشت زعفران کرد؟ از آنجا که زعفران یک گیاه و ادویه پرطرفدار به حساب می آید. و خواص بسیار زیادی را برای بدن افراد دارد به شوری بسیار سست است. و هنگامی که خاک شور باشد گل زعفران پژمرده خواهد شد و از بین خواهد رفت. بنابرین پیشنهاد ما به شما این است که از کشت زعفران در خاک شور به شدت پرهیز شود زیرا سرمایه شما از بین می رود.

اما این احمال وجود دارد که هنگام کاشت زعفران در خاک شور گل زعفران پژمرده نشود و به شما محصول نیز بدهد. اما از نظر سود دهی برای شما به هیچ عنوان مفید نیست و احتمال سالم بودن گل زعفران کم بوده و به هیچ عنوان به شما سود خوبی نخواهد داد.

به شما پیشنهاد می شود از قبل از اینکه اقدام به کاشت زعفران کنید، مقاله ما در ارتباط با جدول کود دهی زعفران و زمان آبیاری زعفران را حتما مطالعه کنید.

میزان تحمل زعفران به شوری خاک

با تحقیقاتی که بر روی گیاه زعفران انجام گرفته است، نشان می دهد که زعفران تا حدی می تواند در برابر با شوی خاک مقاوم باشد. در جدول زیر مقدار مقاومت گیاه زعفران را به شوری خاک به شما توضیح داده ایم.

میزان مقاومت زعفران به شوری خاک عبارتند از:

 میزان شوری(ds/m) تاثیر بر زعفران
کمتر از 2 بدون تاثیر بر روی زعفران
2-4 کاهش جزئی بر روی زعفران
4-8 کاهش متوسط بر عملکرد زعفران
بالاتر از 8 کاهش شدید عملکرد زعفران

همانجوری که به شما توضیح داده شاید، زعفران در خاک شور تحمل داشته باشد و رشد کند. اما هنگام فصل برداشت زعفران، گل زعفران شما پژمرده خواهد شد.

شرایط لازم برای کشت زعفران

برای انجام بهتر عملیات کاشت زعفران باید شرایط لازم برای کشت زعفران را بدانید،کشت زعفران به عواملی همچون شرایط آب و هوایی،نوع خاک،میزان رطوبت و …بستگی دارد.

آیا زعفران در خاک شور کشت می شود

برای درک بهتر این موضوع برخی از دیتا های لازم را برای شما به شکل یک جدول در آورده ایم.

عامل مقدار و شرایط
دمای هوا 15-20 درجه سانتی گراد
رطوبت 40-50 درصد
نوع خاک لومی شنی
Ph خاک 7-6
آبیاری به مقدار لازم(بستگی به شرایط آب و هوایی)

نتیجه‌گیری

در باره اینکه آیا کشت زعفران در خاک شور امکان پذیر است یا نه باید گفت؛کشت زعفران در خاک شور ممکن است، اما با چالش‌های زیادی همراه است. استفاده از روش‌های مدیریت شوری می‌تواند به کاهش تاثیرات منفی آن کمک کند، اما در نهایت انتخاب زمین مناسب و مدیریت دقیق شرایط کشت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگرچه زعفران تحمل محدودی نسبت به شوری دارد، اما با اتخاذ تدابیر مناسب می‌توان به کشت موفق این گیاه در شرایط مختلف امیدوار بود.

برای اینکه بتوانید، سود خوبی را از طریق زعفران به دست آورید باید به نوع خاک و آب دقت بسیاری داشته باشید که در بالا شرایط کاشت زعفران را به شما عزیزان توضیح داده ایم.

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *