مقالات

عیار زعفران چیست؟نحوه مشخص شدن عیار طلای سرخ

5
(1)

عیار زعفران چیست؟ عیار زعفران چگونه مشخص می شود؟ نحوه مشخص شدن عیار طلای سرخ چگونه است؟ همانجور که می دانید، طلا دارای عیار است. و زعفران هم نیز دسته کمی از طلا ندارد و دارای عیار است. برای متوجه شدن کیفیت زعفران عیار زعفران را سنجش می کنیم. در ادامه این مقاله به شما در مورد اینکه عیار زعفران چیست؟ و چگونگی مشخص شدن عیار زعفران را به شما توضیح می دهیم.

عیار زعفران چیست؟

احتمالا شما هم بعد از خرید زعفران اصل قصد دارید، که متوجه شوید عیار این گیاه با ارزش چگونه مشخص می شود؟ در ادامه به شما این موضوع را توضیج خواهیم داد. قبل از اینکه در جواب اینکه عیار زعفران چیست را به شما توضیح بدهیم؟ باید به شما بگوییم که عیار این گیاه با ارزش نسبت به رنگ دهی و کیفیت زعفران مشخص خواهد شد. و ماده اصلی که موجب رندگی بالا زعفران خواهد شد کروسین نام دارد.

نحوه مشخص کردن عیار زعفران

کروسین ماده ای است که در زعفران وجود دارد، که یکی از دلایلی که خواص زعفران افزایش داده است. همین ماده کروسین است. کروسین دارای رنگ قرمز است و هنگامی که وارد داخل آب می شود به رنگ نارنجی در می آید.

پس دلیل اصلی بالا بودن رنگ دهی زعفران همین ماده کروسین است.

عوامل تاثیر گذار بر بالا رفتن عیار

برای فهمیدن عوامل تاثیر گذار بر بالا رفتن عیار باید به شما بگوییم مهم ترین این عوامل کیفیت و رنگدهی بالا است. اما عوامل بعدی که بر بالا رفتن عیار تاثیر گذار است. عطر و طعم بالای زعفران است. همچنین منطقه ای که کاشت زعفران در آن انجام گرفته است نیز بر بالا رفتن عیار نیز تاثیر گذار است.

قدر رنگ دهی بالا زعفران بستگی به عوامل مختلفی دارد، حتی در بعضی از مواقع پیش آمده است که منطقه ای که کاشت زعفران در آن انجام می گیرد قسمتی از آن عیار بالا تر و قسمتی دیگر از مرعه زعفران عیار پایین تری را دارد.

یکی از این دلایل که رنگدهی زعفران را پائین می آورد عدم کود دهی درست مزارع زعفران است. که زاگرس زعفران در یک مقاله جدا جدول کود دهی زعفران را به شما آموزش داده ایم.

عیار زعفران چگونه مشخص می شود؟

برای متوجه شدن موضوع اینکه عیار این طلای سرخ چگونه تعین می شود باید گفت:قدرت رنگ دهی زعفران در آزمایشگاه ها انجام می گیرد و دارای یک فرمول خاص و با استفاده از دستگاه های ویژه انجام می گیرد و نتیجه این آزمایش باید قدرت رنگدهی زعفران 300 واحد باشد.

همچنین عیار انواع زعفران با یکدیگر متفاوت است که در ادامه به این موضوع پرداخته ایم.

روش‌های تست و تعیین عیار زعفران

برای تعیین عیار زعفران از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. برخی از این روش‌ها شامل تست‌های شیمیایی، اسپکتروفتومتری و کروماتوگرافی هستند. در ادامه به برخی از این روش‌ها پرداخته‌ایم:

اسپکتروفتومتری

این روش شامل اندازه‌گیری جذب نور در طول موج‌های مختلف برای تعیین میزان کروسین، پیکروکروسین و سافرانال است. اسپکتروفتومتری یکی از دقیق‌ترین روش‌ها برای تعیین عیار زعفران است.

کروماتوگرافی 

کروماتوگرافی روشی است که برای جداسازی و تجزیه مواد شیمیایی موجود در زعفران استفاده می‌شود. این روش می‌تواند به دقت میزان هر یک از مواد شیمیایی مهم را تعیین کند.

آیا انواع زعفران هر کدام عیار متفاوتی دارند؟

در جواب این موضوع که آیا عیار  هر یک از انواع زعفران با یکدیگر متفاوت است. یا نه؟ باید بگوییم بله عیار هر یک از انواع زعفران با یکدیگر متفاوت است.برای بهتر متوجه شدن این موضوع هر یک از انواع زعفران را به شما توضیح خواهیم داد.

زعفران دختر پیچ: در مورد زعفران دختر پیچ باید به شما بگوییم که، درصد تقلب در زعفران دختر پیچ تقریبا به صفر می رسد، به دلیل اینکه ریشه و کلاله زعفران به یکدیگر متصل هستند، و احتمال تفلب در آن نزدیک به صفر است.

زعفران پوشال: یکی دیگر از انواع زعفران، زعفران پوشال نام دارد. به این صورت که، سه کلاله زعفران به یکدیگر متصل هستند، و بر انتهای کلاله ها مقدار کمی ریشه زعفران وجود دارد.

زعفران نگین: این نوع از زعفران، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که، کلاله های زعفران از خامه جدا هستند.

زعفران سرگل: زعفران سرگل همانند زعفران نگین، است. فط با یک تفاوت که، زعفران نگین نسبت به زعفران سرگل قدرت رنگ دهی بالاتری را خواهد داشت.

تقلب در عیار زعفران!

بسیاری از سودجو ها اقدام به درست کردن زعفران تقلبی با عیار بسیار پایین می کنند، و آن را بین مردم عرضه می کنند، و به فروش می گذارند. روش هایی که بسیاری از افراد سودجو برای تقلب در زعفران استفاده می کنند.

برای تقلب در زعفران و عرضه کننده زعفران با عیار پایین، از روش هایی همچون خشک کردن و رنگ کردن کاکل ذرت، رنگ کردن ریشه زعفران به جای زعفران و عرضه کردن آن میان مردم، خشک کردن پوست گوجه، استفاده از گندم، خشک کردن گوشت، و… پس در هنگام خرید زعفران دقت بسیاری بالایی را داشته باشید.

استانداردهای مهم برای عیار زعفران

برای اینکه بهتر متوجه شوید که عیار زعفران بر چه اساسی تعیین می شود باید برخی از استاندارد های مهم آن را بدانید، زعفران بر اساس استانداردهای بین‌المللی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. مهم‌ترین استاندارد بین‌المللی برای عیار زعفران، استاندارد ISO 3632 است که زعفران را به چهار درجه مختلف تقسیم می‌کند.

برای درک بهتر و نحوه تشخیص عیار زعفران ما برخی از دیتا ها را به شکل یک جدول برای شما در آورده ایم تا بهتر متوجه موضوع استاندارد های مهم برای عیار زعفران شوید.

درجه میزان کروسین (حداقل) میزان پیکروکروسین (حداقل) میزان سافرانال (حداکثر)
1 190 70 50
2 150 55 50
3 110 40 50
4 80 30 50

روش های بالا بردن عیار و کیفیت زعفران

زمان برداشت

برای بالا بردن عیار و کیفیت زعفران نیاز است که هنگام کاشت و برداشت زعفران به نکات مهم از جمله زمان برداشت زعفران دقت داشته باشید. برای مثال برای برداشت زعفران شما باید از صبح زود و قبل از اینکه گل های زعفران باز شوند اقدام به برداشت زعفران کنید.زمانی که گل های زعفران را به موقع برداشت کنید، به طوری که گل ها بسته باشند به بالا رفتن عیار زعفران کمک خواهد کرد.

هنگام برداشت زعفران برای بالا رفتن کیفیت زعفران نیاز است که اقدام به برداشت دستی کنید زیرا در برداشت دستی گل ها با دقت بیشتری چیده می شوند.

شرایط کشت

یکی دیگر از عواملی که به بالا رفتن کیفیت زعفران کمک خواهد کرد، شرای کشت زعفران است. منظور از شرایط کشت زعفران؛ نوع خاک، آب و هوا، نور خورشید، می باشد. برای مثال خاک مناسب برای کشت زعفران باید خاک لومی شنی باشد. یا آب و هوای آن منطقه نباید دارای رطوب زیادی باشد زیرا رطوبت دشمن زعفران است.

زعفران همواره به نور خورشید نیاز دارد و بهتر است منطقه ای که برای کشت زعفران انتخاب می کنید نور خورشید به مقدار مورد نیاز برای گیاه زعفران  موجود باشد.

روش های خشک کردن

یکی دیگر از عواملی که به حفظ و بالا رفتن کیفیت و عیار زعفران کمک می کند،خشک کردن زعفران به شکل صحیح و درست است. برای مثال هنگام خشک کردن زعفران به روش سنتی محل خشک کردن زعفران باید بسیار تمیر باشد و هیچ گونه آلودگی و گرد غبار در محیط نباشد.برای اینکه عطر و طعم بالا حفظ شود پیشنهاد می شود از روش مکانیزه برای خشک کردن زعفران استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله در مورد عیار زعفران به شما توضیح داده ایم. روش های مختلفی برای سنجش عیار زعفران به شما توضیح داده شد، اما بهترین روش این است که، برای متوجه شدن عیار این گیاه با ارزش، زعفران را آزمایش کنید.

همچنین در مورد سوالی که برخی از کاربران از ما کرده بودند را به شما توضیح دادیم، یکی از سوالات متداولی که خیلی ها از ما پرسیده بودند، این موضوع بود که آیا عیار انواع زعفران با یکدیگر متفاوت است؟

بله عیار انواع زعفران با یکدیگر متفاوت است. برای مثال عیار زعفران نگین از زعفران دختر پیچ بیشتر است.

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *