مقالات

تاریخ انقضا زعفران چه قدراست؟(عوارض مصرف+آیا زعفران خراب می شود؟)

4.2
(9)

تاریخ انقضا زعفران،عوارض مصرف زعفران تاریخ گذشته،تاریخ انقضا زعفران خشک با زعفران دم کرده متفاوت است. زیرا زعفران دم کرده زود تر از خوده زعفران خراب می شود. احتمالا این سوال ها هم در ذهن شماست که،تاریخ انقضا زعفران چه قدراست؟آیا زعفران خراب می شود؟عوارض مصرف زعفران تاریخ گذشته چه هستند؟

اولین نشانه ای که  نشان می دهد، تاریخ انقضا زعفران شما گذشته است. از دست دادن عطر و طعم زعفران است. همچنین اگر، زعفران شما بیش از دو الی سه سال است که استفاده نشده است، باید مراقب باشید که استفاده نکنید زیرا خراب شده است.

آیا زعفران خراب می شود؟

بله در جواب سوال اینکه آیا زعفران خراب می شود باید بگوییم بله زعفران خراب می شود اما، تاریخ انقضا زعفران از دو سال تا چهار سال است که داخل این مدت امکان خراب شدن زعفران وجود دارد.

اما استفاده از زعفران دم کرده متفاوت است، بعد از این که اقدام به خرید زعفران کرده اید، و آن را دم کرده اید تقریبا حدود یک ماه بیتشر نمی توانید از آن استفاده کنید.

تازه در این یک ماه به مرور عطر و طعم زعفران از بین می رود.

تاریخ انقضا زعفران چه قدر است؟

عوراض مصرف زعفران تاریخ گذشته چیست؟

هنگامی که زعفران خود را زیاد نگهداری می کنید، باعث از دست رفتن کیفیت زعفران، و عطر و طعم زعفران شما خواهد شد.

اما هنوز مطلب علمی در این باره وجود نداشته که آیا شما را مسموم می کند، یا خیر.

اما یک اطلاعاتی که به شما در این باره می توانیم دهیم، این است که عوارض مصرف زعفران تاریخ گذشته این است، که اگر زعفرانی که حدود 4 سال استفاده نشده است را استفاده کنید شما دچار مسمویت خواهد کرد.

همچنین در روز نباید 5 گرم زعفران را استفاده کنید و گرنه دچار مسمویت می شوید.

مقاله مرتبط:خواص زعفران برای بارداری

زعفران کهنه تر بهتر است یا تازه؟

اگر از زعفران چند سال نگهداری کنید، رفته رفته عطر و طعم و کیفیت زعفران از دست می رود.

و شما نباید برای این قضیه مثل خرید برنج فکر کنید، چون هرچه برنج کهنه تر باشد، آن برنج از عطر و طعم بالایی برخوردار است. ولی در زعفران همچین چیزی نیست، و در زمان خرید زعفران باید زعفران تازه را خریداری کنید.

تاریخ انقضا زعفران خشک بیشتره یا یا زعفران دم کرده؟

همانجور که در بخش های قبلی به شما توضیح داده ایم تاریخ انقضا زعفران دم کرده کمتر است. و پس از مدتی رفته رفته عطر و طعم زعفران از بین می رود.

اما تاریخ انقصا زعفران خشک اگر در جای درستی نگه داری بشود حداقل دو سال می توانید از زعفران خشک نگهداری کنید. اگر ازعفران زیادی را دم کرده اید می توانید داخل یک ظرف در بسته را داخل یخچال بگذارید.تا تاریخ انقضا زعفران دم کرده بیشتر بشود.

بیشتر بخوانید:سقط جنین با زعفران

ما سعی داریم که بهترین روش های نگهداری زعفران دم کرده را به شما بیاموزیم.

زمان نگهداری زعفران در یخچال چه قدر است؟

حتما این سوال هم برای شما پیش آمده است، که زمان نگهداری زعفران و در یخچال چه قدر است.

در ادامه بهترین روش های نگهداری زعفران را به شما آموزش می دهیم.

اگر شما زعفرانی را خریداری کردید، و اقدام به دم کردن زعفران کردید. و از زعفران دم کرده خود اضافه آمد می توانید به مدت یک ماه آن را در یخچال بگذارید و استفاده کنید.

ولی پیشنهاد می شود زعفران را زیاد دم نکنید. زیرا رفته رفته از کیفیت زعفران شما کم می شود.

بیشتر بخوانید:طرز تهیه مرغ زعفرانی در ماهیتابه

اگر قصد دارید که از زعفران اضافه آمده بیشتر استفاده کنید، باید آن را در فریزر قرار دهید.  به این شکل که  زعفران دم کرده را داخل قالب هایی بریزید و آن را داخل فریزر قرار دهید. و از داخل قالب های یخ به صورت دانه دانهه در آورده، و استفاده کنید.

روش نگهداری از زعفران

در مراحل قبل عوارض مضرف زعفران تاریخ گذشته و تاریخ انقضا زعفران را به شما توضیح داده ایم.

اما برای اینکه از عوارض مصرف زعفران تاریخ گذشته دور بمانیم. باید از زعفران به خوبی نگهداری کنیم.

اگر شما از زعفران به درستی نگهداری نکنید، و آن را مصرف کنید دچار مسمویت خواهید شد. در ادامه روش نگهداری اصولی از زعفران را به شما آموزش می دهیم.

خشک بودن زعفران

برای اینکه بتوانید از زعفران به خوبی نگهدای کنید، زعفران باید فاقد هرگونه رطوبتی باشد. به این صورت که زعفران نباید دارای رطوبت باشد و باید کاملا خشک باشد اگر زعفران شما خشک نباشد دچار قارچ و میکروب می شود، و باعث مسمویت شما خواهد شد.

جلوگیری از نور خورشید

برای نگهداری از زعفران خشک و به دور ماندن از عوارض مصرف زعفران تاریخ گذشته نباید زعفران را بر جلوی نور خورشید بگذارید. ادویه زعفران نور بسیار حساس است و باعث از دست رفتن کیفیت زعفران و در بعضی از مواقع  باعث خراب شدن زعفران خواهد شد.

ظرف مناسب

برای نگهداری از زعفران باید ازظرف های مناسبی همچون ظرف های شیشه ای و ظرف های فلزی استفاده کنید،.

البته اگر از ظرف شیشه ای استفاده می کنید، نباید در برابر نور خورشید قرار دهید. باید ظرفی داشته باشید که هوا به داخل آن ظرف نرود.

زیرا دشمن زعفران رطوبت است ظرف های فلزی این مشکل را برای ما حل کرده اند، زیرا هم مقاومت خوبی در برابر با نور خوشید دارند هم مقاومت بالایی در برابر وجود رطوبت دارند.

دمای مناسب

برای نگهداری از زعفران باید دما زیر 20 درجه باشد، زعفران خود را در یخچال نگذارید. فقط هنگامی که زعفران خود را دم کرده اید می توانید برای چند روز زعفران دم کرده را به داخل یخچال قرار دهید.

اگر زعفران خشک را به داخل یخچال بگذارید باعث به هم چسبیده شدن کلاله های زعفران و کپک زدن زعفران خواهد شد. گذاشتن زعفران در یخچال فقط باعث از دست نرفتن کیفیت زعفران می شود، که آن هم با کپک زدن زعفران به هیچ دردی نمیخورد.

ماندگاری زعفران چه قدر است؟

بسیاری از افراد با متوجه شدن اینکه زعفران تاریخ انقضا دارد. و عوارض زعفران تاریخ گذشته خطر ناک است. قصد دارند متوجه موضوع اینکه ماندگاری زعفران چه قدر است؟

عطر زعفران به دلیل مواد موجودی که در داخل زعفران وجود دارد است. اسم این ماده سافرانال است.

ماده دیگر که باعث کیفیت رنگ زعفران می شود پروستین است. موضوع اینکه زعفران چه قدر ماندگاری دارد، بستگی دارد که زعفران خشک است یا خیر.

برای مثال اگر زعفرانی که دارید، استفاده می کنید، تر باشد و آن را بسابید، زود خراب خواهد شد. و باعث مسمومیت شما می شود. ماندگاری زعفران بستگی به موارد مختلف دارد برای مثال:

اگر شما یک مثقال زعفران را خریداری کنید، و همان زمان تمامی یک مثقال زعفران را در هاون بریزید، و بسابید، آن زعفران در طول زمان از کیفیتش کم خواهد شد.

ظروفی که در آن زعفران را نگهداری می کنید، در تاریخ انقضا زعفران نیز تاثیر گذار است. اگر از ظروف خاتم استفاده کنید، به دلیل اینکه آن ظرف کیفیت خوبی دارد. از رطوبت و از تابش نور خورشید، محافظت می کند، تاریخ انقضا زعفران را بیشتر می کند.

یکی دیگر از عواملی که در تاریخ انقضا و ماندگاری زعفران تاثیر گذار است. تابش نور خورشید است. که اگر ظروفی که در آن زعفران را نگهداری می کنید، تابش نور خورشید به آن مستقیم باشد، باعث از دست رفتن ماندگاری و کیفیت زعفران خواهد شد.

اما به طور کلی زمان ماندگاری زعفران بستگی به نحوه نگهداری آن دارد. اگر تمامی مواد زیر را به خوبی انجام دهید، زعفران شما تا 4 الی 5 سال بدون از دست رفتن کیفیت ماندگاری خواهد داشت.

عوامل تاثیر گذار بر خراب شدن زعفران عبارتند از:

  • تابش نور خورشید
  • استفاده از ظروف پاکتی:
  • رطوبت:
  • سابیدن تمامی زعفران:

کلام آخر

در این مقاله به شما در مورد تاریخ انقضا زعفران، و عوامل تاثیر گذار بر خراب شد زعفران را به شما توضیح داده ایم. به شما پیشنهاد می شود برای نگهداری از زعفران، زعفران خود را در ظروفی که مانع ورود رطوبت به زعفران شوند، استفاده کنید.

زیرا رطوبت دشمن زعفران است. و ماندگاری زعفران را پایین می آورد.

دومین موردی هم که باعث پایین آمدن ماندگاری زعفران خواهد شد، نور خورشید است. و پیشنهاد می شود زعفران را در برای تابع نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد آرا: 9

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “تاریخ انقضا زعفران چه قدراست؟(عوارض مصرف+آیا زعفران خراب می شود؟)

  1. میلاد گفت:

    به نظر من تاریخ انقضا زعفران زیاد است و عمر زیادی دارد فقط از کیفیتش کاسته میشه

    1. زاگرس زعفران گفت:

      خیر بعد از 4 الی 5 سال خراب می شود

  2. احمد گفت:

    بله کاملا درسته تاریخ انقضا زعفران حدود 4 الی 5 سال است و بعدش خراب می شود

    1. زاگرس زعفران گفت:

      درود بر شما

  3. میلاد گفت:

    یک نفر به من گفت زعفران تاریخ انقضا نداره و در اثر رطوبت خراب می شود و بد بو نظر شما چیه؟

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نظر ایشون محترمه ولی خیر همچین چیزی نیست و زعفران تاریخ انقضا داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *