مقالات

کاشت زعفران در گلدان(کشت زعفران در خانه 0 تا 100)

مراحل کاشت زعفران در گلدان
4.8
(8)

گران بودن زعفران و عطر و طعم زعفران موجب شده که، مردم اقدام به کاشت زعفران را در خانه انجام بدهند البته از آنجا که بعضی از افراد زمین کشاورزی ندارند می توانند کاشت زعفران را در گلدان انجام دهند.

از آنجا که غالبا مردم در خانه های آپارتمانی زندگی می کنند و، به دلیل نداشتن فضای منساب و داشتن علاقه به سمت پرورش گیاه در خانه می روند و امروزه بیشتر افراد به سمت کاشت زعفران در خانه می روند.

پس حتما این سوال هم برای شما پیش آمده است که، چگونه کاشت زعفران در خانه را انجام دهیم؟ چه گلدانی برای کاشت زعفران در خانه مناسب است؟به چه مقدار فضایی احتایج داریم؟ کاشت زعفران در گلدان چگونه است؟

در ادامه آموزش کاشت زعفران در خانه و کاشت زعفران در گلدان را کاشت زعفران در سبد میوه ای را به شما آموزش می دهیم.و قدم به قدم تا برداشت زعفران در گلدان را مرور می کنیم.

برای کاشت زعفران در گلدان به چه امکاناتی نیاز داریم؟

کاشت زعفران در خانه کار سختی نیست و به تجهیزات زیادی نیاز ندارید. تهیه یک جعبه،پیاز زعفران،و خاک با کیفیت از وسایل ضروری برای کشت زعفران در خانه هستند. حتی در گوشه حیاط خود هم فضایی مناسب را داشتید می توانید کشت زعفران را بدون استفاده از گلدان انجام دهید.

مراحل کاشت زعفران در خانه و گلدان

مراحل کاشت زعفران در خانه و گلدان دارای چند مرحله ساده است. فقط در هنگام انجام هر مرحله باید به نکاتی توجه کنید تا کشت گلدانی شما بدون هیچ عیب و ایرادی انجام شود.

خرید پیاز زعفران

خرید پیاز زعفران با کیفیت، اولین و مهم ترین قدمی است که برای کاشت زعفران در گلدان باید انجام دهید. بعدا هر تعداد که گل زعفران و محصول باکیفیت تری برداشت کنید وابسته به پیاز زعفران است.

کیفیت بالا محصول پیاز زعفران باعث می شود که، کشت بهتری را در خانه داشته باشید. و زعفران بیشتر و با کیفیت تری را برداشت کنید.

هنگام خرید پیاز زعفران باید این نکته را بدانید که،از پیاز های انبار داری شده بپرهیزید زیرا مدت زیادی از خاک خارج بوده اند و بخش زیادی از پتانسیل جوانه زنی خودشان را از دست داده اند.

خرید پیاز زعفران با کیفیت را باید از مراکزی که دارای سابقه بالا و معتبر هستند خریداری کنید. پیاز زعفرانی که خریداری می کنید باید سالم، بدون آلودگی، بدون خط و خش،و بزرگ،باشند.

برای کاشت پیاز زعفران در گلدان، بستگی به کوچک و بزرگی پیاز ها و اندازه گلدان دارد،گلدان هایی که عرض 30 سانتی متر دارند حدود 6 تا 8 عدد پیاز زعفران لازم است.

کشت زعفران در خانه

تهیه و آماده سازی بستر کاشت زعفران درخانه

برای کاشت زعفران در گلدان نیازی به گلدان های با کیفیت خیلی بالا نیست. و نیازی به داشتن ویژگی های زیادی نیست، اگر به صورت ساده بخواهیم برای شما بیان کنیم. باید بگوییم هر ظرف یا هر گلدانی که قابلیت کاشت زعفران را داشته باشد می توان ازش استفاده کرد.

چند نمونه از بستر های کشت زعفران در گلدان، گلدان سفالی، گلدان سرامیکی،پلاستیکی،است. باید این نکته را بدانید که ارتفاع هر گل دان از 30 سانتی متر نباید پائین تر باشد. و مشکلی هم ندارد از بالاتر از 30 سانت استفاده کنید.

گلدان هایی که برای کاشت زعفران در خانه استفاده می کنید باید دارای زهکشی مناسبی باشند، به این منظور که حفره هایی که در انتهای گلدان وجود دارند به انداه و تعداد مناسب باشد،که هنگام آبیاری، آب به مقدار مناسب و سرعت مناسب خارج شود زیرا اگر حفره در انتهای گلدان کم باشد باعث گندیده شدن پیاز زعفران می شود.

خاک مورد نیاز

خاکی که برای کاشت زعفران در گلدان باید استفاده کنید باید دارای خاک لومی شنی باشد. یعنی خاک باید دارای ماسه، شن، و رس باشد. می توانید از خاک های باغچه استفاده کنید. خاکی که دارای رس بالا باشد برای کشت زعفران مناسب نیست و بهتر است که به همراه خاک رس از ماسه و شن برای کشت زعفران در خانه استفاده کنید.

چه موقع کاشت زعفران در گلدان را انجام دهیم؟

بهترین زمان کاشت زعفران در گلدان یا در باغچه یا حتی کاشت زعفران در مزاع به صورت یکسان است. و قابلیت کشت از اوایل تیر تا اواخر شهریور امکان پذیر است. البته این موضوع بستگی بخ نوع آب هوای شما نیز دارد اگر آب هوای منطقه شما گرم است می توانید کشت در اوایل مهر ماه نیز انجام دهید.

شما با استفاده از کاشت زعفران در خانه می توانید انواع زعفران را در منزل به داشته باشید.

آبیاری زعفران

آبیاری زعفران در گلدان هر 15 روز یک بار به صورت کم انجام شود و باید این نکته را بدانید که در تابستان عملیات آبیاری زعفران را انجام ندهید.

اگر هم در کنار باغچه پیاز های زعفران خود را کاشته اید، بارندگی های پائیز و زمستان نیاز گیاه را برطرف می کند ولی اگر گیاهی در کنار پیاز زعفران کاشته اید و نیاز به آبیاری زیاد دارد پیشنهاد می شود فاصله بین را زیاد کنید.

فراهم کردن نور برای پیاز زعفران

بعد از کاشت زعفران در گلدان به هیچ عنوان نباید گلدان ها را در خانه بگذراید زیرا اگر نور کافی به پیاز های زعفران نرسد منجر به خشک شدن پیاز زعفران می شود. گلدان زعفران را می توانید در حیاط داخل بالکن پشت بام بگذارید در جایی قرار دهید که رطوبت و نور کافی به گلدان بخورد.

کود دهی زعفران در گلدان

برای اینکه کاشت زعفران در گلدان شما به درستی انجام شود باید کود دهی زعفران به درستی انجام بگیرد.کود دهی یکی از راه هایی است که مواد آلی خاک را تامین می کند.

و شما هم احتمالا خاکی که برای کاشت زعفران در گلدان انتخاب کرده اید نیاز به مواد مغذی دارد. بعد از کاشت زعفران در گلدان باید پیاز چند سال داخل خاک نگهداری شود در همین حال شما باید جدول کود دهی زعفران را به درستی انجام دهید.

برای اینکار میتوانید کود های لازم را که قبلا در مقاله ای جدا به آن پرداخته ایم تهیه کنید و آن را استفاده کنید.

ضد عفونی کردن پیاز

برای این که کشت مطمئن تری را داشته باشید، پیاز ها را قبل از اقدام به کشت با استفاده از مواد ضد عفونی کننده همچون؛ قارچ کش، و کنه کش ضد عفونی کنید. اما ضد عفونی کردن پیاز زعفران هم هزینه بر تر است و هم امکان دارد شمارا از کاشت منصرف کند پیس پیشنهاد ما این است که از پیاز های ضد عفونی شده را خریداری کنید.

زیرا اگر پیاز ضد عفونی شده را خریداری کنید هم هزینه کمتری پرداخت می کنید هم کشت راحت دری را در خانه دارید.

نحوه قرار دادن پیاز زعفران در گلدان

یکی دیگر از مراحل کشت زعفران در خانه، قرار دادن پیاز ها در گلدان است.  رد شکت زعفران به روش سنتی همانجور که دیدیم روش کشت ردیفی خیلی بهتر است و باید ردیفی انجام شود. اما روش کاشت زعفران در خانه نحوه قرار گیری پیاز زعفران در گلدان مهم نیست. اما عمق و فاصله پیاز ها را باید رعایت کنید.

پیاز هایی که قرار است برای ، اولین بار کشت شوند تا 7 سال باردهی دارند و در زیر خاک افزایش می یابند. بنابراین باید به نحوه ای کاشت زعفران در گلدان را انجام دهیم که، فاصله و عمق پیاز ها طوری باشد که برای 7 سال جواب گو باشد. نحوه قرار گیری پیاز ها به این گونه است که در عمق 15 الی 20 سانت کاشته شوند و فاصله 3 سانتی متری یکدیگر قرار بگیرند.

کاشت زعفران در گلدان

زمان برداشت زعفران

بعد از کاشت زعفران در خانه در آبان ماه گل ها های زعفران به بالا می آیند. نگران این موضوع نباشید که چرا گلدهی شما کم است زیرا رفته رفته هرچه کاشت زعفران را انجام دهید گل های زعفران بیشتر می شود و شما نیازی نیست دیگر اقدام به خرید زعفران اصل کنید.

نکاتی در مورد کاشت زعفران در خانه

  • هر کیلو پیاز زعفران در سال اول به شما 1 الی 2 گرم زعفران خواهد داد.در سال های بعد برداشت زعفران شما بیشتر خواهد شد.
  • دیگر نیاز نیست هزینه های سنگین زعفران را متحمل شود زیرا بسیار بی دردسر است.
  • مکان شما مثل کاشت زعفران به روش سنتی مهم نیست تنها با فراهم کردن نور کافی و هوای خنک در شهر هایی که حتی هوای آن ها سرد و خشک است نیز کاشت زعفران در خانه بهتر انجام می گیرد.

ش

درآمد کشت زعفران در خانه

در واقع در آمد از کشت زعفران در خانه زیاد نیست و نمیتوانیم به عنوان یک شغل در آمد زایی فکر کنیم زیرا هنگامی که یک کیلو پیاز زعفران را در گلدان  بکاریم. تنها 1 الی 2 گرم زعفران را برداشت می کنیم به همین دلیل نمیتوان به یک شغل در آمد زا نگاه کنیم همچنین رفته رفته این برداشت زعفران بیشتر می شود.

شما برای کاشت زعفران در خانه اگر گلدان ندارید می توانید بدون استفاده از گلدان کشت زعفران در خانه را انجام دهید در ادامه به شما روش کاشت زعفران بدون استفاده از گلدان را آموزش می دهیم.

کاشت زعفران در سبد میوه

مرحله اول:

در مرحله اول از کشت زعفران در خانه با استفاده از سبد میوه در ابتدا باید برای هر یک سبد یک کیلو پیاز زعفران را تهیه کنید.

مرحله دوم:

برای کشت زعفران در خانه با استفاده از سبد میوه باید،باید ارتفاع سبید میوه ای شما حدقال 30 سانتی متر باشد. سپس باید یک پلاستیک را کف سبد میوه ای پهن کنید و پلاستیک را به دور سبد نیز بپیچید.

علت استفاده از پلاستیک برای انتهای سبد میوه ای این است که خاک به بیرون از سبد ریخته نشود. برای اینکه زهکشی مناسبی را انجام دهیم باید قطر های 3 سانتی متری را در انتهای پلاستیک ایجاد کنیم.این نکته را باید بدانید که سوراخ های کمی ایجاد نکنید باید به طوری پلاستیک را سوراخ کنید که آب به خوبی از سبد خارج شود. اگر اآب به خوبی خارج نشود منجر به خراب شدن پیاز زعفران خواهد شد.

مرحله سوم:

در این برای از کشت زعفران در خانه باید پیاز زعفران را برای کاشت در سبد میوه آماده کنیم.

در ابتدا شما باید پوشینه ای که به دور پیاز زعفران است را پاک کنید و چند عدد تکمه بر زیر پیاز عفران که وجود دارند را باید جدا کنید. تمامی پوشال هایی که به دور پیاز زعفران هست را نباید جدا کنید. در هر سبد می توانید 6 کیلو خاک لیمو شنی را اضافه کنید خاک را باید با استفاده از گوگر و محلول قارچ کش ضد عفونی کنیم.

بعد از ضد عفونی کردن خاک باید کود دامی را به خاک اضافه کنیم.

مرحله چهارم:

سپس شما در این مرحله باید پیاز ها را ضد عفونی کنید برای اینکار هم می توانید پیاز ضد عفونی شده را خریداری کنید هم می توانید خودتان پیاز ها را ضد عفونی کنید.

برای ضد عفونی کردن پیاز زعفران باید در ابتدا قارچ کش را در آب میریزیم و بعد از هم زدن کنه کش را به مواد اضافه می کنیم و خوب هم میزنیم سپس پیاز های زعفران را به داخل یک سبد گذاشته و آن ها را به مدت 20 ثانیه داخل محلول قرار می دهیم و سپس می گذاریم تا پیاز ها خشک شوند.

مرحله پنجم:

در این مرحله برای کشت زعفران در خانه نوبت به آن رسیده است که پیاز ها را در سبد میوه ای بکارید برای کاشت باید هر پیاز زعفران با پیاز بقلبی حدود 5 سانتی متر فاصله داشته باشد سپس روی پیاز زعفران اندازه 20 سانت خاک باید بریزید.

بهتر است سبد ها را تا اوایل مهر ماه داخل سایه نگهداری کنیم به طوری که نور آفتاب به پیاز های زعفران به صورت کم بخورد اوایل مهر ماه می توانید سبد ها را در نور قرار خورشتید قرار دهید سبد ها را روی هم قرار ندهید زیرا نور خوبی به تمامی سبد ها نمی رسد.

کاشت زعفران در پشت بام

تا اینجا این مقاله به شما کاشت زعفران در گلدان و کاشت زعفران در سبد میوه ای را به شما آموزش داده ایم. اما الان قصد داریم به شما کاشت زعفران در پشت بام را آموزش بدهیم.

به این صورت که، شما برای کاشت زعفران در پشت بام هم می توانید در سبد میوه ای انجام دهید، هم می توانید به داخل جعبه کشت زعفران را انجام دهید.

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به شما کاشت زعفران را با جعبه به شما آموزش دهیم.

نحوه ساخت جعبه

برای اینکه کاشت زعفران را در پشت بام انجام دهید همانجور که به شما توضیح داده ایم. یا باید از سبد میوه ای استفاده کنید، یا از جعبه استفاده کنید، اگر قصد دارید از جعبه استفاد کنید، در ادامه به شما ساخت حعبه را برای کاشت زفران در خانه به شما آموزش می دهیم.

اندازه های جعبه ای که قصد درست کردن آن را دارید، بستگی به این موضوع دارد که چند عدد پیاز ثصد دارید در جعبه بکارید،اما ما به شما پیشنهاد می دهیم. که اندازه جعبه ها 120 در 60 باشد.

هر پیاز هم باید از یکدیگر حدود 5 سانتی متر فاصله داشته باشند،و هر یک پیاز زعفران هم از دیوار 3 سانتی باید فاصله داشته باشد.

چوب ها را به اندازه مناسب برش دهید، حتمی باید برش های چوب شما صاف باشند، هنگامی که جعبه را درست کردید، چند عدد سوراخ بر انتهای جعبه بگذارید، تا آب از آنجا ارج بشود.

عایق بندی

حالا برای اینکه جعبه را کامل کنیم. باید جعبه را به صورت صحیح عایق بندی کنیم. برای اینکار نیاز داریم به تور مرغی، تور مرغی را بر انتهای جعبه قرار دهید، و با استفاده از شن و ماسه روی آن را بپوشانید.

اضافه کردن خاک به جعبه

بعد از درست کردن جعبه نیاز است که، خاک را به داخل جعبه اضافه کنید.

خاکی که قصد دارید، به داخل جعبه بریزید، باید خاک لومی شنی باشد، چون این نوع از خاک هم برای کاشت زعفران به روش سنتی مناسب است. هم برای کاشت زعفران در خانه مناسب است.

حالا بعد از خرید پیاز زعفران و و ضد عفونی کردن پیاز زعفران نیاز است که پیاز های زعفران را در عمق 25 سانتی بکارید، سپس روی خاک باید از کود دامی استفاده کنید.

کود دامی را که به خاک اضافه کردید، با روی خاک ترکیب کنید.

به جای استفاده از جعبه های چوبی، می توانید از جعبه های چلاستکی برای کاشت زعفران در خانه استفاده کنید.

آخرین کلام

کاشت زعفران در گلدان و کشت زعفران در خانه پیشنهاد بسیار خوبی است برای افرادی که در حال کسب تجربه هستند و انشالا کشت زعفران را در خانه در ادامه منتقل کنند به مزارع بزرگ تر همچنین اگر در مورد کاشت و کشت زعفران سوال دارید می توانید با تیم زاگرس زعفران همراه باشید.

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد آرا: 8

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “کاشت زعفران در گلدان(کشت زعفران در خانه 0 تا 100)

  1. میلاد گفت:

    ببخشید من کاشت زعفران در گلدان را انجام دادم ولی هیچ کدام از پیاز هام گل نداد دلیلش چیه؟

    1. زاگرس زعفران گفت:

      این موضوع بستگی به عوامل مختلف دارد نوع پیاز محیط آب و هوایی بی کیفیت بودن پیاز ها

  2. مهران گفت:

    من توانستم با استفاده از مقاله شما کاشت زعفران در خانه را انجام بدهم و زعفران خودم را برداشت کنم خیلی ممنونم از شما

    1. زاگرس زعفران گفت:

      خواهش می کنم

  3. علی گفت:

    به نظر شما برای کاشت زعفران در گلدان پیاز ضد عفونی شده بخریم یا خودمان ضد عفونی کنیم؟

  4. پدرام گفت:

    کاشت زعفران در گلدان برای کسانی خوب هست که فقط مصرف کننده هستند

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نظر شما محترم هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *