مقالات

آموزش کاشت زعفران در گلخانه(0 تا 100کشت زعفران گل خانه ای)

5
(22)

چند سالی هست که سخن هایی در مورد کاشت زعفران در گلخانه به گوش می خورد. عموما بزرگ نمایی هایی در مورد کشت گلخانه ای زعفران  به گوش می رسد از جمله این سخن ها می گویند که با استفاده از این روش می توانید در سال چند بار زعفران برداشت کنید!یا می توانید از روش کاشت زعفران گلخانه ای برداشت زعفران را چند برابر کنید!از نظر علمی امکان پذیر است اما از نظر اقتصادی اصلا به صرفه نیست.

بیشتر این سخن ها برای تبلیغات است و زیاد واقعیت ندارد تیم زاگرس زعفران بر این موضوع اعتقاد دارد که قبل از اقدام به کشت زعفران در گلخانه باید به اطلاعات کافی برسید.

و بدون آموزش برای کاشت زعفران در گلخانه اقدام نکنید. در این مسیر اگر با آموزش درست پیش بروید می توانید سود خوبی کسب کنید ولی اگر بدون آموزش پیش بروید دچار ضرر خواهید شد.

در ادامه به شما آموزش کشت زعفران گلخانه ای را خواهیم داد پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با کاشت زعفران در گلخانه با روش آیروپونیک

در شبکه های اجتماعی در مورد راحتی کشت گلخانه ای زعفران وسود دهی آن چشم گیر است. در اکثر این تبلیغات آنقدر کشت زعفران در گلخانه را راحت جلوه می دهند که می گویند؛ به طور هیچ محدودیت فقط در یک زیر زمین یا یک اتاق ساده بدون داشتن زمین زعفران خود را برداشت کنید.

اما این سوال برای شما هم پیش آمده است که آیا انجام کاشت زعفران گلخانه ای در خانه  و داخل یک زیر زمین امکان پذیر است؟

برای این که به پاسخ این سوال برسیم باید در ابتدا بدانید که کشت گلخانه ای به چه معناست.

آیروپونیک یا همان هوا کشت، هزینه راه اندازی گلخانه ایروپونیک به دلیل داشتن بعضی از لوازم ها همچون؛تجهیزات،نصب و اجرا،سیستم،بالاست اما با داشتن دانش کافی در راه اندازی گلخانه زعفران در کم شدن هزینه ها بی تاثیر نیست.

در روش کاشت زعفران به روش ایروپونیک، زعفران طوری رشد می کند که، پیاز زعفران در خاک فرو نمی رود و در کف سینی به صورت عمود چیده می شود.

به طور کلی پیاز های زعفران بر روی یک سینی به صورت عمود گذاشته می شوند، و با استفاده از اسپری مواد غذایی را بر روی پیاز های زعفران اسپری می کنند.

و رطوبتی که در هوا وجود دارد باعث رشد زعفران می شود گلخانه ایروپونیک برای فضای بسته بسیار مناسب است.

پیاز زعفران در گلخانه آیروپونیک بدون ریشه هستنند، و نمی توانند تغذیه را از طریق ریشه انجام دهند، بنابر این از مجموع پیاز های زعفرانی استفاده می شود که در سال قبل به خوبی تغذیه کرده باشند و ذخیره غذایی خوبی داشته باشند.

اگر فکر می کنید که چون پیاز زعفران در خاک قرار نمی گیرد گل کمتری می دهد باید بگوییم که این موضوع کاملا اشتباه است.

کاشت زعفران در گلخانه

انواع روش های کشت زعفران بدون نیاز آب و خاک

  • کشت ایروپونیک فشار کم(LPA)

این روش به صورت دستی انجام می گیرد و باید اقدام به گرفتن نیرو نیرو کنید،زیرا باید در طول شب و روز به صورت دستی دما،و رطوبت را کنترل کنند.

در این روش با ورود و خروج شدن نور و هوای تازه وارد گلخانه می شود، و در این روش درصد خطا و عوامل محیطی بالا می رود از این سیستم شبانه روز باید کنترل شود.

اکثر افراد که کشت گلخانه ای را انجام می دهند از این روش استفاده می کنند. دلیل انتخاب این روش ارزان بودن آن است و نیاز به کنترل عوامل محیطی است اما این را باید بدانیم که درصد خطا در نیروی انسانی بیشتر است.

به دلیل خطا های زیاد نیرو های انسانی استفاده از این روش برای افرادی که قصد دارند، زعفران با کیفیتی را برداشت کنند، پیشنهاد نمیشود.

  • ایروپونیک فشار زیاد(HPA)

این روش نسبت به روش قبل کارایی بهتر و راحت تر و البته مطمئن تری نیز دارد. این سیستم با تجهیزات قوی و فشار بالا کار می کند. در این روش قطره آب با فشار بالاتری به قطره های ریز تری تبدیل شده و این موضوع باعث می شود که محلول آب بهتر جذب شود.

درست است که استفاده از این روش گران تر و تخصصی تر است. اما هزینه های این دستگاه در سال های بعد کمتر می شود و فقط در شروع کمی گران تر است در نتیجه این روش ارزان تر محسوب می شود.

اگر بتوانید، از این روش استفاده کنید، می توانید زعفران با کیفیت تری را برداشت کنید، و به سود خوبی برسید.

این سیستم تمام اتوماتیک است که در گلخانه توسط یک سیستم کنترل با سنسور رطوبت سنج،دما سنح، و به اندازه گیری نور نیز متصل است و مثل روش قبل نیازی به ورود و خروج نیرو ها برای کنترل کردن نیست.

اگر بتوانید، از این روش استفاده کنید، می توانید زعفران با کیفیت تری را برداشت کنید، و به سود خوبی برسید.

تفاوت کشت گل خانه ای(ایروپونیک) با کشت سنتی

برای کاشت زعفران در گل خانه باید تفاوت کشت گل خانه ای را با کشت سنتی بدانید کشت سنتی، پیاز زعفران مواد مغذی را از دو روش تامین می کند:

  1. محلول پاشی: در محلول پاشی مواد مغذی از طریق برگ انجام می شود. اما در کشت گلخانه ای(ایروپونیک)پیاز از موادی غذایی که قبلا ذخیره کرده است استفاده می کند،روزنه ها و منافذی که بر روی ساقه پیاز زعفران وجود دارد از طریق رطوبت ایجاد شده توسط دستگاه که دارای مواد غذایی است جذب می شود.
  2. آبکود: مواد غذایی توسط ریشه از خاک جذب می شود.
  3. نحوه کنترل عوامل محیطی: به دو روش دستی، واتومات عوامل محیطی قابل کنترل می باشد که بستگی به نوع تجهیزات شما دارد.

تجهیزات مناسب برای کاشت زعفران در گلخانه

برای اینکه اقدام به کاشت زعفران در گل خانه کنید، نیاز است که اقدام به تهیه تجهیزات مناسب کنید، این تجهیزات برای کشت زعفران گلخانه ای عبارتند از :

  • مه پاش
  • طبقه
  • پروفایل (نبشی از آهنی هم می توانید استفاده کنید.)
  • تایمر
  • سیستم سرمایشی
  • دما سنج
  • رطوبت سنج
  • پکیج آبگرم کن
  • دستگاه هوا ساز
  • خرید سنسور برای خاموش و روشن کردن کولر و فوگر

عوامل مهمی برای پرورش زعفران گلخانه مثل رطوبت،نور و دما،در بازه های زمانی مشخص است اما تجهیزات لازم بستگی به متراژ و موقعیت جغرافیای بستگی دارد.

برای مشخص کردن پارامتر های مهم می توانید از مهندسانی که در عرصه کشاورزی هستنند کمک بگیرید.

به چه شرایطی برا کشت زعفران در گلخانه به روش ایرپونیک نیاز داریم؟

عموما موقعیت جغرافیایی برا کشت زعفران گلخانه ای محدود نیست و در هر استانی با هر شرایطی می توانید اقدام به کاشت زعفران در گلخانه کنید.

فقط یک موضوع مهم که باید دقت لازم را در آن داشته باشید نور مستقیم نباید وارد گلخانه شود و برای پرورش زعفران در گلخانه نور معمولی و مستقیم کافی است.

نور محیط دارای بازه های زمانی متفاوتی است که،باید نور را کنترل و تنظیم کنید، به علت اینکه در نیم سال اول مراحل اصلی کشت بدون خاک انجام می شود و در فصل تابستان قرار دارد.

لازم است این را بدانید نباید نور مستقیم واردگلخانه زعفران بشود. پس پیشنهاد می شود که از سوله و سالنی کوچک برای کشت زعفران در گلخانه استفاده کنید. تا هزینه کمتری را متحمل شوید.

اگر این کار را انجام ندهید، باید سیستم سرمایشی و آن گلخانه توانایی کاهش دما و تنظیم دمای مورد نیاز را در فصل تابستان را داشته باشد. و بی توجهی به این موضوع باعث کم گل دادن زعفران می شود،که در ضرر کردن شما نیز موثر است.

با استفاده از کشت زعفران به روش گلخانه می توانید زعفران خود را هم نیز صادر کنید.

و در مقاله جدا که در مورد اینکه چگونه زعفران را صادر کنیم را به شما آموزش داده ایم. پس تا آخر این مقاله برای کاشت زعفران در گلخانه همراه ما باشید.

مراحل کاشت زعفران در گلخانه

1)سالن کشت زعفران گلخانه ای بدون استفاده از خاک

برای احداث کردن گلخانه زعفران ایروپونیک(هواکشت)پیشنهاد می شود که ابعاد سالن 9در11باشد. و قفسه های سالن هم به عرض یک الی دو متر و طول آنها 10 الی 11متر باشد.

سبد هایی را برای کشت که پیاز های زعفران در آن قرار می گیرد و بر روی قفسه می گذاریم 1 در 1 باشد بهتر است.

می توانید از طرق کانال کشی جریان مناسب هوا و رطوبت را در کلیه طبقات و سطح سالن ایجاد کنید، اگر هم مایل به این کار نبودید می توانید، کولر را بر قسمت جلویی ردیف ها جای گذاری کنید.سیستم مه پاشی نیز در امتداد سالن پرورش زعفران در گلخانه قرار بگیرد.

دیواره ها و انتهای سالن گلخانه شما نباید از جنس سیمان باشد، زیرا سیمان رطوبت را در سریع ترین زمان ممکن  به خودش جذب می کند.

که رطوبت هم یک عامل حیاتی و مهم است ور برای رطوبت بیشتر بهتر است دیواره ها را عایق بندی کنید.

نکته اول :گلخانه زعفران با دیگر گلخانه ها متفاوت است و هرگز نمی توانید گلخانه ای با پوشش پلاستیکی یا شیشه ای داشته باشید.

نکته دوم: اگر سالن یا مکانی که برای کاشت زعفران در گلخانه انتخاب کرده اید دارای پنجره است باید دی اکسید کربن و اکسیژن را تنظیم کنید. و از فن های قوی استفاده کنید.

نکته سوم: اگر در سالن دسترسی برای نور نداشتید و نور به پیاز زعفران بر خورد نمی کند می توانید از نور های مصنوعی استفاده کنید.

ابعاد قفسه برای پروش زعفران گلخانه ای

برای کاشت زعفران در گل خانه می تواند هم قفسه ها را خودتان درست کنید، و هم تهیه کنید ابعاد قفسه ها زیاد مهم نیست ولی پیشنهاد می شود که فاصبه بین طبقات کمتر از 45 سانتی متر نباشد.

هر قفسه باید 30 الی 35 سانتی متر از انتهای سالن فاصله داشته باشد. برای مثال اگر بخوایم یک قفسه 6 طبقه ای داشته باشیم باید ارتفاع سالن 3 الی 3 نیم متر باشد.

قفسه هارا می توانید با استفاده از میلگرد درست کنید زیرا آهن می تواند استقامت خوبی را پیاز زعفران داشته باشد که با استفاده از میلگرد و جوشکاری می توانید اقدام به ساخت کنید.

می توانید از نبشی های سوراخ دار و آهن و پیج و مهره نیز استفاده کنید که هزینه کمتری نیز دارد. قفس آماده هم نیز می توانید خریداری کنید.

برای اینکه هزینه کمتری را هنگام کاشت زعفران در گلخانه متحمل شوید، نیاز به 330 کیلو آهن است که خودتان درست کنید.

کشت ززعفران گل خانه ای

جنس طبقات در کاشت زعفران گلخانه ای

طبقاتی که برای کاشت زعفران در گلخانه می توانید استفاده کنید از جنس چوب و پلاستیک باشد، اما به نکته باید دقت کنید برای گردش هوا و حفظ سلامت پیاز ها سطح آن صفحه ای شکل باشد.

و دارای شیار ها و سوراخ های متعددی باشد اگر انتخاب شما سازه چوبی باشد توصیه می شود ابعاد طبقات 1 در 1 باشد.

ارتفاع دور طبقات 5 سانتی متر باشد و عرض چوب بین 7 تا 8 سانتی متر باشد و ضخامت آن ها از یک متر می تواند بیشتر شود.

می توانید برای انتخاب طبقه پلاستیکی از قالب آماده استفاده کنید، قالب آماده نسبت به قالب چوبی در دسر کمتری دارد و هزنیه کمتری را متحمل شوید. قفسه ها پیشنهاد می شود  قبل از خرداد ماه آماده شود.

مه باش (رطوبت ساز)

یکی ازز مراحل اصلی کاشت زعفران در گل خانه داشتن رطوبت کافی است برای اینکه رطوبت گلخانه تامین شود باید از دستاگ های رطوبت ساز استفاده شود، که بستگی به متراژ گلخانه، محیط و هزینه مد نظراتان باید تهیه شود.

رطوبت ساز ها در سه مدل وجود دارند:

  • مه پاش نازلی
  • مه پاش صنعتی
  • مه پاش اولتراسونیک

هر کدام از رطوبت ساز های بالا دارای معایب وحسن هایی هستنند.

بهترین نحوه مه پاش ها اولتراسونیک است زیرا انرژی کمی را مصرف می کند وصدای کمتری هم نسبت به باقی مه پاش ها دارد. رطوبت ساز را در جایی قرار دهید که ارتباط مستقیم با پیاز نداشته باشد.

سیستم سرمایشی برای کشت گلخانه ای

برای کاشت زعفران در گلخانه باید یک سیستم سرمایشیبرای کشت گلخاه ای زعفران راه اندازی کنید نوع دستگاهی که قصد خرید آن را دارید باید مشخص کنید که چه قدر قصد دارید هزینه کنید.

در مناطق گرم سیر کشت زعفران در گلخانه بدون تهویه و سیستم سرمایشی انجام نمی گیرد.

برای گلخانه های کوچک می توانید از کولر های آبی استفاده کنید اما برای گلخانه های بزگ باید از کولر های صنعتی استفاده کنید.

2) تهیه پیاز برای کشت زعفران در گلخانه

بعد از تهیه کردن تجهزیات گلخانه زعفران، برای کاشت زعفران در گل خانه طبقه، رطوبت ساز،و تجهیزات لازمی که برای کشت زعفران در گل خانه هزینه شده است نوبت به تهیه پیاز زعفران رسیده است.

تیم ما به شما پیشنهاد می دهد که قبل از این که اقدام به خرید پیاز زعفران کنید،اقدامات لازم را  برای آماده سازی گلخانه یعنی طبقه ها و تجهیزات انجام دهید.

کقاله مرتیط: کاشت زعفران در گلدان

پیاز زعفران برای گلخانه باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  1. پیاز زعفران مانند پیاز های دیگر قابلیت نگهداری کردن از آنها در انبار یا انبار کردن طولانی را ندارند و اگر در شراط محیطی خوبی نگهداری نشوند پیاز های زعفران به بیماری های قارچی مبتلا می شوند و از بین می روند.پس پیشنهاد می شود پیاز که د ر انبار به مدت طولانی بوده است برای کاشت زعفران در گلخانه تهیه نکنید.
  2. پیاز هایی که برای کاشت زعفران در گلخانه انتخاب می کنید باید سورت شده باشند و حدود 10 الی 12 گرم وزن داشته باشند زیرا پیاز ها از ذخایر مواد غذایی سال های قبل خود تغذیه می کنند.
  3. بعضی از افراد سودجو برای افزایش زون پیاز زعفران قبل از اینکه از دل خاک بیرون بیاورند،آبیاری را انجام می دهند پس دقت کنید که مقدار مجاز رطوبت در پیاز زعفران15% است و اگر رطوبت بیتری دارد تقلبی است.
  4. برای اینکه پیاز زعفران سالم بماند باید حدود 15 الی 10 درصد خاک و پوشال به همراه داشته باشد.هنگام جابه به جایی پیاز زعفران بخشی از رطوبت داخل پیاز زعفران از بین می رود. و اگر خاک و آب از دست برود پیاز زعفران از خودش تغذیه می کند باعث کپک می شود.
  5. هنگام خرید پیاز زعفران دقت داشته باشید زیرا؛ بیماری های نظیر قارچ و کنه زود به پیاز زعفران انتقال داده می شود.
  6. داتن یک پیاز با کیفیت بستگی به فروشنده دارد. بیشتر کشاورزانی که پیاز زعفران را به دلال می فروشند دارای زمین های بی کیفیت و پیاز زعفران بی کیفیت هستند به دلیل نرسیدن به زمین کشاورزی خود.
  7. یکی از مهم ترین بخش کاشت زعفران در گلخانه تهیه یک پیاز با کیفیت است همچنین نگهداری و پروش پیاز زعفران است.

3)آماده سازی پیاز ها برای کشت گلخانه زعفران(آیروپونیک)

در اوایل مهر ماه و یا اواخر شهریور ماه  برای کاشت زعفران در گلخانه دوره خواب پیاز زعفران به اتمام رسیده و فعالیت پیاز زعفران شروع می شود و پیاز زعفران جوانه میزند هنگامی که طول جوانه ها به 2 الی 3 سانتی متر رسید باید محیط گلخانه را تاریک کنید.

روشن کردن محیط باید به صورت کم ایجاد شود اما رفته رفته هر روز بیشتر از قبل روشنایی را بیشتر کنید. اگر هم که از روش انبار داری استفاده کرده اید و هیچ نوری به پیاز زعفران نخورد پیاز زعفران آماده است ولی اگر از وش اول استفاده کردید پیاز زعفران را اخل قفسه بگذارید.

هنگای که پیاز زعفران به داخل گلخانه وارد می شوند، باید فضا تاریک باشد رطوبت 70 الی 80 درصد باشد دما 20 الی 24 درجه باشد این کار تا زمانی ادامه پیدا می کند تا جوانه ها 2 الی 3 سانت رشد کنند، هنگامی که جوانه ها به 3 سانت رسید در طی یک هفته روشانی را شروع کنید.

موضوع بالا بیشتر در مهر ماه اتفاق می افتد که باید دمای گلخانه بین 20 الی 23 برسد و رطوبت 80 الی 85 باشد.

نقره و ضد عفونی کردن پیاز زعفران

برای کاشت زعفران در گل خانه باید اهمیت زیادی به پیاز های زعفران بدهید و از آنجا که پروسه ضد عفونی کردن پیاز زعفران بسیار هزینه بر است. پیشنهاد می شود پیاز ضد عفونی شده را خریداری کنید. اما با این حال ما به شما مراحل ضد عفونی کردن پیاز زعفران را برای کاشت زعفران در گلخانه آموزش خواهیم داد.

از اوایل تیر ماه تا اوایل شهریور فرصت خرید پیاز زعفران و نقره کردن پیاز زعفران را دارید. در زمان های قدیم هنگامی که پیاز های زعفران را برای کاشت زعفران گلخانه ای آماده می کردند پیاز ها را پاک می کردند که نقره کردن هم می گویند.

قبل از نقر کردن پیاز زعفران باید یک نکته را بدانید،پیاز هایی که بزرگ متوسط و کوچیک هستند را به صورت جدا جدا می گذاریم سپس اگر پیازی را دیدید که حتی یک لکه کوچک هم داشت نباید وارد گلخانه شما بشود چون این پیاز ها به سرعت قارچ و بیماری ها را به خودشان می گیرند.

نحوه نقره کردن پیاز زعفران

برای نقره کرده پیاز زعفران در ابتدا تکمه های زیر پیاز زعفران را پاک می کنیم و پوشال های اضافی زعفران را هم نیز پاک می کنیم.سپس همانجور که به شما توضیح داده ایم تمامی پوشال های پیاز زعفران را نمی کنیم برای اینکه رطوبت پیاز از دست نرود حدود دو لایه می گذاریم بر روی پیاز ها بماند.

هنگامی که در حال نقره کردن پیاز زعفران هستید در انتهای پیاز زعفران یک چیزی مثل پولک را می بینیم این پولک پیاز مادر سال های قبل است که تغذیه اش را رسانده است. وقتی پولک را از پیاز جدا کردید پوشال های اضافی را از پیاز زعفران جدا کنید.

در حین اینکه در حال نقره کردن پیاز های زعفران هستید باید پیاز ها را از نظر اندازه جدا کنیم.

پس از اینکه پیاز های زعفران را نقره کردید آن ها را به داخل سبد های پلاستکی با رطوبت 50 و دمای 26 بگذارید پیاز ها را به گونه ای به داخل سبد بگذارید که جریان هوا داخل آن ها باشد.

در اوایل شهریور برای ضدعفونی پیازهای زعفران باید اقدام کنیم برای اینکار محلول قارچ و کنه کش را آماده می کنیم.

و در هر سبد پیاز های زعفران را به وزن یک کیلو گرم میریزیم. و سپس محلول به دست آمده را به درون یک تشت بزرگ میریزید و سبد های پیاز زعفران را به مدت 3 ثانیه داخل ظرف قرار می دهیم و در میاریم.

بعد از ضد عفونی کردن پیاز زعفران پیاز های زعفران را پهن کنید تا خشک شوند. سپس یک هفته بعد پیاز های شما برای کاشت زعفران در گلخانه آماده شده اند.

4)نحوه گلدهی زعفران در گلخانه(آیروپونیک)

بهترین زمان برای کاشت زعفران در گلخانه همانند نحوه کاشت زعفران به روش سنتی یا خاکی در تیر ماه می باشد،و در آبان ماه زمان گلدهی زعفران فراهم می رسد. در این زمان باید دمای گلخانه را به 11 الی 13 درجه برسانیم و رطوبت گلخانه85 الی 90  درصد بشود.

بعد از کاشت زعفران در گلخانه و بعد از گل دهی پیاز زعفران نوبت به کشت زعفران در گل خانه می رسد و باید برداشت گل زعفران شروع شود برای این کار قفسه ها را در آورده و گل ها را بچینید و دوباره قفسه ها را به جای خود بگذارید.

در کشت زعفران به روش سنتی از هر یک کیلو گرم گل زعفران 10 گرم زعفران خشک به دست می آید اما در کشت زعفران به روش گلخانه ای از هر یک کیلو گرم 25 گرم زعفران به دست می آید که با داشتن علم از این روش می توانید سود خوبی را کسب کرد.

و شما دیگر نیازی نیست برای خرید زعفران اقدام کنید زیرا زعفران را در خانه می توانید به راحتی انجام دهید.

5) انتقال دادن پیازها به خاک

بعد از حذف جوانه های اضافی هنگام کاشت زعفران در گل خانه پیاز زعفران به خاک بازگرداننده می شوند. و در سال های بعد دوباه کار های بالا انجام می شود.

زمان کود دهی و زمان آب دهی مثل کاشت زعفران به روش سنتی می باشد که در مقاله های قبل به شما آموزش داده ایم.

با این حال با به شما برای اینکه نحوه کاشت زعفران در گلخانه را به خوبی یاد بگریدآموزش می دهیم.

نحوه انتقال پیاز ها

زمان آبدهی زعفران و زمان کود دهی زعفران مثل کشت سنتی انجام می شود و داخل خاک باید انجام بگیرد،خاک زمین برای کاشت زعفران در گلخانه باید سبک باشد تا بتوانید مواد غذایی را به راحتی جذب کند.

و در برابر شرایط محیط مقاومت کند. برای اینکه بهتر متوجه بشوید که خاک شما مناسب کاشت زعفران است یا نه باید خود خاک را به آزمایشگاه های  شهر خود ببرید و خاک خود را آزمایش کنید خاکی که مناسب کاشت زعفران است خاک لومی شنی نام دارد.

همچنین وقتی خاک را به آزمایشگاه می برید مشخص می شود که آیا خاک مواد آلی و عناصر موجود را برای کاشت زعفران دارد یا خیر با فهمیدن این موضوع می توانید یک محلول پاشی درست را انجام دهید.

بعد از گلدهی زعفران و بعد از سفت شدن خاک در ابتدا باید سله شکنی مزارع زعفران را انجام بدهیم سپس با آزمایش خا از کود گاوی دامی پوسیده استفاده کنیم. می توانیم همراه با کود گاوی پوسیده از ریز مغذی و پتاس هم استفاده کنیم که اگر خاک شما این ها را نیاز داشته باشد در آزمایش نشان خواهد داد.

زمین کشت زعفران شما نباید دارای کلوخ و سنگ باشد اگر زمانی که در حال شخم زدین هستید با این کلوخه ها برخورد کردید باید حتمی با استفاده از دیسک اقدام به جمع آوری کلوخ ها بکنید.اما اگر زمین شما متراژ کمی را دارد می توانید از کار گر ها کمک بگیرید.

در اوایل آذر ماه بعد از دوره گلدهی پیاز زعفران و برداشت آن زمان خارج کردن پیاز زعفران از خاک فرا رسیده است.

6)نحوه تغذیه پیاز ها

در مراحل قبل کاشت زعفران در خانه را آموختید، اما در این مرحله بایدبه فکر تغذیه پیاز های زعفران باشید باید با استفاده از کود زعفران وربا استفاده از آبیاری نجام شود. این آبیاری باید در زمانی انجام شود که پیاز ها در حال تغذیه و در حال تکثیر می باشند.زیرا به تکثیر پیاز ها کمک می کند.

بعد از انجام آبیاری اول نیاز است که تغذیه اصلی پیاز با استفاده از یک محلول پاشی استاندارد شروع شود. اولین محلول پاشی باید در دی ماه انجام بگیرد و هر 20روز یک بار د.باره این محلول پاشی ادامه پیدا کند.

از کود های  اسید آمنه npk، و جلبک دریای برای اغذیه استفاده شود.

زعفران در گلخانه آیا دو بار در سال  گل می دهد؟

درجواب این سوال که زعفران آیا در سال دوبار گل می دهد باید گفت خیر کشت زعفران گلخانه ای تنها در سال یک بار گل می دهد اما می توانیم با شکستن خواب پیاز زعفران در سال دو بار زعفران را برداشت کنیم.

اما از آنجایی که پیاز زعفران سرمایه شما هستن پیشنهاد می شود همچین کاری را انجام ندهید.

مزایا کاشت زعفران در گلخانه

کاشت زعفران در گلخانه دارای مزایا بسیار زیادی است این مزایا عبارتند از:

  • کاشت زعفران در گلخانه بسیار کم هزینه تر است نسبت به کاشت زعفران به روش سنتی
  • آبیاری کاشت زعفران در گلخانه کمتر است.
  • عیار زعفرانی که با استفاده از کاشت زعفران در گلخانه برداشت می شود بالاتر است.
  • کنترل کردن رطوبت و دما برای کاشت زعفران در گلخانه

دلیل کشت زعفران در گلخانه چیست؟

یکی از دلایلی که همه کشاورز ها به سوی کاشت زعفران در گلخانه رفتند کم آبی کشور است. زیرا بعضی دیگر از محصولات بسیار به آب نیاز دارند و ما نمیتوانیم به خوبی به آن ها رسیدگی کنیم.

و از آنجا که،گیاه زعفران به کم آبی معروف است می توانند به کار کشا.رزی خود مشغول بشوند. و این مضوع باعث شد که مردم به سوی کشت زعفران به روش سنتی بروند.

ولی حالا چه موضوعی باعث شد که همه کشاورزان به سمت کاشت زعفران در گلخانه بروند، به این دلیل است که هزینه کشت گلخانه نسبت به کشت سنتی کمتر است.

و حتی عیار زعفران برداشت شده در گلخانه بیشتر از عیار زعفران کشت سنتی است و به راحتی می توان در کشت گلخانه ای  دما را به خوبی کنترل کنیم.

در کشت سنتی به دلیل نور مستقیم خورشید بر روی زعفران باعث می شود که عطر و طعم و رندگی زعفران کمی کمتر بشود نسبت به کاشت زعفران گلخانه ای و این مورد هم یکی دیگر از این دلایل است.

بعداشت یکی دیگر از مسائل مهم برای کاشت زعفران در گلخانه است.

زیرا در کاشت زعفران به روش سنتی به دلیل اینکه زعفران به کود های حیوانی برخورد می کند زیاد بعداشتی نیست اما در کاشت زعفران در گلخانه پیاز زعفران در دسترس است و به راحتی می توانیم در روش کشت زعفران در گلخانه به راحتی از پیاز زعفران مراقبت کنیم.

کلام آخر

در این مقاله به شما آموزش کاشت زعفران در گل خانه را آموختید و تمام مراحل کشت زعفران گل خانه ای را گام به گام به صورت کامل از 0 تا 100 به شما توضیح داده ایم پس پیشنهاد می شود مراحل بالا را کاملا درست انجام دهید تا دچار ضرر نشوید.

ممنون می شویم اگر نظری داشتید در بخش نظرات برای ما ارسال کنید.

سوالات متدوال

با کاشت زعفران در گلخانه می توانیم دو بار زعفران برداشت کنیم؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد از ما پرسیده بودند، این مورد بود که با کاشت زعفران در گلخانه می توانیم، دوبار زعفران برداشت کنیم؟

در جواب این سوال باید گفت بله، می توانید، با استفاده از کاشت زعفران در گلخانه دو بار در سال زعفران برداشت کنید.

درست است که می توانید، در سال دو بار زعفران برداشت کنید، اما پیاز های زعفران ضعیف خواهند شد و در سال های بعد محصول بی کیفیتی را براشت خواهید کرد.

روش(HPA) یا روش (LPA)

در بالا به شما انوع روش ها را برای کشت زعفران در گلخانه و بدون نیاز به خاک را به شما توضیح داده بودیم.

اما بسیاری از افراد از ما پرسیده بودند که، کدا روش بهتر است. از نظر ما به دلیل به کار گرفتن از نیرو انسانی در روش (LPA) خطا زیاد بوده و این روش زیاد مناسب نیست.

و اما روش(HPA) به دلیل مکانیزه بودن درصد خطا صفر بوده است. می توانید زعفران با کیفیت تری را برداشت کنید، درست است که هزینه بیشتری را باید پرداخت کنید، اما با سودی که از کاشت زعفران در گلخانه به دست می آورید جبران خواهد شد.

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 22

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “آموزش کاشت زعفران در گلخانه(0 تا 100کشت زعفران گل خانه ای)

  1. علی گفت:

    کاشت زعفران در گلخانه واقعا کار سختی است ولی در امد خوبی دارد درسته؟

    1. زاگرس زعفران گفت:

      بله اگر به خوبی انجام بگیرد میتوانید سود خوبی کنید

  2. علی گفت:

    کاشت زعفران در گلخانه را بسیار کامل توضیح داده بودید ممنونم

    1. زاگرس زعفران گفت:

      خواهش می کنم
      نظر لطف شماست

  3. میلاد گفت:

    سلام در روش کاشت زعفران در گلخانه چند بار می توانیم زعفران برداشت کنیم؟

    1. زاگرس زعفران گفت:

      سلام وقت بخیر یک بار

  4. احمد رضا گفت:

    سلام وقت بخیر آیا درست است که کاشت زعفران در گلخانه بیشتر زعفران می دهد نسبت به کشت سنتی؟

    1. زاگرس زعفران گفت:

      بله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *