مقالات

آبیاری زعفران(زمان آبیاری زعفران+روش آبیاری)

4.5
(2)

زمان آبیاری زعفران،  زمان آبیاری زعفران در مناطق سردسیر چه موقع است؟ زمان آبیاری زعفران در مناطق گرم سیر چه زمانی است؟گیاه زعفران به کم آبی معروف است.

وبیشتر افراد در این باور هستند، که زعفرای نیازی به آبیاری ندارد، اما باید این نکته را بدانید، که نحوه آبیاری زعفران یک پایه و اساسی هنگام کشت زعفران است.

بعضی از افراد هم در این باور هستند، که زعفران در طول کشت فقط به یک دوره آبیاری نیاز دارد، اما این موضوع یک باور غلط است.

در ادامه به شما نحوه آبیاری زعفران،و زمان دقیق آبیاری زعفران، روش آبیاری زعفران را کامل به شما آموزش می دهیم.

اگر قصد خرید و آگاه شدن از قیمت های زعفران دارید به لینک خرید زعفران مراجعه کنید.

در واقع اهمیت ندادن به آبیاری در روند گلدهی زعفران تاثیر گذار است. پس طبق آموزش مراحل زیر را انجام دهید، تا بتوانید زعفران را با کیفیت خوبی برداشت کنید.

زمان دقیق آبیاری زعفران

در آبیاری اول زعفران که قبل از گلدهی اتفاق می افتد، در واقع زمان آبیاری زعفران در مناطق متوسط باید اواسط مهر ما شروع شود. و زمان آبیاری زعفران در مناطق گرم سیر باید اواخر مهر ماه انجام شود. و زمان آبیاری زعفران در مناطق سردسیر اوایل مهر ماه انجام می گیرد.

با استفاده از مشورت از مهندسان هنگام آبیاری زعفران می توانید، از پتاس استفاده کنید.

زمان آبیاری دوم که زاج آب هم نام دارد، 15 روز بعد از گلدهی اتفاق می افتد، که  زمان آبیاری زعفران در مناطق سردسیر اوایل آبان، و زمان آبیاری زعفران در مناطق گرم سیر اواخر آبان در مناطق متوسط اواسط آبان ماه انجام می گیرد.

از کود هایی که دارای نیتروژن هستند مانند؛ نیترات آمونیم، کود سفید می توانید استفاده کنید.

آبیاری سوم وجین آب که هر زمانی که علف هرز در مزرعه دیده شد باید انجام شود.

زمان آبیاری زعفران

یخ آب که در زمستان اتفاق می افتد برای از بین بردن قارچ ها استفاده می شود.

بار آب که باید در اسفند ما انجام شود، با استفاده از کود های اسید هیومیک، و گوگرد، که باید با توجه به داشتن درصد آهک خاک استفاده شود.

زرد آب که در فروردین و اردیبهشت انجام می شود، و معمولا هنگامی انجام می شود که برگ های زعفران زرد بشوند و با استفاده از کود های کنه کش و قارچ کش انجام می گیرند.

مقاله مرتبط: از کاشت تا برداشت زعفران

آبیاری اول (گل آب)

با آب یاری اول زعفران به گیاه زعفران شوک داده می شود، که باعث می شود از خواب بیدار شود و شروع به رشد کند. همچنین به آبیاری اول که انجام می گیرد گل آب می گویند.

اگر آبیاری به درستی انجام نشود باعث می شود که برگ های زعفران زود تر از گل زعفران رشد کند، بنابراین کیفیت گل زعفران پایین آمده و باعث می شود که زحمات شما هدر شود.

آبیاری را می توان  در سه نوبت انجام شود. همچنین معمولا به مزارعی که در یک نوبت  آبیاری انجام می گیرند، تک آبه و به مزارعی که در دو آبیاری انجام می گیرند، دو آبه نیز می گویند.

نحوه دو آبه کردن مزارع زعفران

قبل از اینکه آبیاری اول انجام گیرد دوآبه کردن زعفران را انجام می دهند:

هنگامی که آبیاری اول زعفران انجام می گیرد، پیاز زعفران از خواب بیدار شده و ریشه ها کم کم رشد می کنند، و همینطور چون فاصله آبیاری اول و زاچ آب دو الی 3 ماه طول می کشد.

و اگر هیچ بارشی وجود نداشته باشد تنش خاکی ایجاد می شود. که با استفاده از دو آبه کردن مزارع زعفران می توان از تنش خاکی جلو گیری کرد.

بهترین زمان آبیاری اول زعفران

هر موقع که گیاه زعفران از خواب بیدار می شود، باید آبیاری انجام بگیرد، که بستگی به شرایط اقلیمی دارد. هنگام آبیاری باید به یک نکته مهم توجه کنید که اختلاف دمای شب و روز در48 درجه باید به 12 درجه برسد.

بعضی از کشاورزان در مناطق سرد سیر برای جلو گیری از سرما زدگی آبیاری را زودتر شروع می کنند، تا پیاز زعفران از خواب بیدار شود و همینطور زود تر زعفران را برداشت می کنند.

به طور خلاصه معمولا زمان آبیاری مزارع زعفران به شرح زیر است:

  •  زمان آبیاری زعفران در مناطق گرم سیر: از 1 مهر تا 26
  •  زمان آبیاری زعفران مناطق سردسیر:10 شهریور تا 1 مهر
  •  زمان آبیاری زعفران مناطق متوسط: 20شهریور تا 15 مهر ماه

زمان انجام گیری اولین آبیاری

نحوه اولین آبیاری مزاع زعفران باید به صورت زیاد و سنگین انجام گیرد زیرا پیاز هایی که در عمق بالا هستند، به خوبی آب به آن ها برسد.

آبیاری اول سبک باشد یا سنگین

سوالی که بیشتر افراد از ما می پرسند آین موضوع است که، در زمان آبیاری اول زعفران آبیاری سبک انجام گیرد یا سنگین؟

به آبیاری که تمام عمق پیاز زعفران را پر ازآب کند آبیاری سنگین گفته می شود، اما به آبیاری که فقط رطوبت خاک و پیاز را تامین کند، آبیاری سبک گفته می شود.

اما آبیاری سبک انجام گیرد یا سنگین در جواب این موضوع باید گفت؛ آبیاری اول به دلیل اینکه فاصله اش با آبیاری دوم زیاد است. باید آبیاری اول سنگین انجام بشود.

کود های مناسب برای آبیاری اول

زمان آبیاری زعفران به دلیل اینکه پیاز زعفران ریشه کمی دارد، اگر از کود هایی شیمایی استفاده کنید، در روند گلدهی زعفران تاثیر زیادی ندارد. در این زمان آبیاری زعفران پیشنهاد می شود از کود های اسید آمنه استفاده کنید.

اگر دومین سال هست که کاشت زعفران را انجام می دهید، و در سال قبل در زمان آبیاری زعفران از کود های پتاس و گوگر استفاده نکردید و مشکلی نداشت که هیچ خاک شما دچار کمبود پتاس نیست.

اما اگر خاک شما دارای کمبود پتاس است و در سال قبل برگ های گیاه زعفران کوتاه بودند از گوگرد باید استفاده کنید.

سله شکنی

بعد از زمان آبیاری زعفران اول نوبت به سله شکنی مزارع زعفران می رسد. معنی سله شکنی به این معناست که هنگامی که آبیاری انجام می شود خاک سفت می شود. و روند بالا آمدن گل زعفران بسیار سخت می شود.

برای سله شکنی زعفران از کجبیل و  از چها شاخ فلزی استفاده می کنند، و خاک چون سفت شده است. خاک را نرم می کنند تا روند بالا آمدن ساقه زعفران راحت تر بشود.

زمان مناسب سله شکنی زمانی است که بارش باران نباشد.

بعد از یک هفته از زمان آبیاری اول زعفران زمان گلدهی زعفران فرا می رسد.

آبیاری دوم زعفران(زاج آب)

زاج آب یکی از مهم ترین آبیاری زعفران است که باید به درستی انجام گیرد، به دلیل اینکه فعالیت هایی همچون برگ دهی، بچه زایی، ریشه زایی،بعد از این آبیاری انجام می گیرد.

همانطور به دلیل اینکه این آبیاری باعث رشد پیاز زعفران می شود، مکمل ها و کود ها برای تغذیه پیاز با استفاده از این آبیاری انجام می گیرد.

اگر به دلیل بارش های متعدد زمین شما دارای رطوبت بود پیشنهاد می شود. آبیاری زاج آب را سبک انجام دهید، در حدی که سطح زمین خیس شود معمولا زاج آب زمانی انجام می گیرد که گل های زعفران برداشت شده باشد.

مقاله مرتبط: کاشت زعفران در گلخانه

استفاده از کود مناسب برای زاج آب

همانجور که در بالا به شما توضیح داد ایم هنگام آبیاری دوم از کود سفید، کود اسید هیومیک استفاده می شود.

یک نکته که باید بسیار به آن دقت داشه باشید این است که آبیاری اول و دوم بسیار می تواند، بر کیفیت گل زعفران شما تاثیر گذار باشد پس حتما مراحل بالا را به درستی انجام دهید.

وجین آب

وجین آب یا همان آبیاری سوم با استفاده از مشورت از مهندس زمین خود به دو صورت انجام می گیرد، اولین روش به صورت یخ زدگی است. که به دلیل وجود قارچ و کنه به صورت یخ زدگی آب وارد زمین می شود. و در منافظ خاک یخ میزند و موجب جلوگیری ازاکسیژن کمتر در خاک می شود.

روش دوم برای مقابله با علف های هرز انجام می گیرد، که هنگام بالا آمدن علف های سبز در بهمن ماه انجام می گیرد. اگر در شهر شما بارندگی زیاد بوده است. نیاز به این آبیاری نیست.

آبیاری چهارم

این آبیاری در اسفند ماه انجام پذیر است. البته اگر  زمین شما زمستانی سرد و خشک را تجربه کرده است. زیرا با استفاده از این آبیاری رطوبت خاک و پیاز های زعفران حفظ خواهد شد.

همراه این آبیاری کود های مغذی همچون هیومیک اسید مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاله مرتبط:کاشت زعفران در گلدان

آخرین آبیاری زعفران

این آبیاری که آخرین آبیاری هست در بهار هنگام زرد شدن برگ های زعفران باید انجام  می گیرد. اگر نیاز بود می توانید، از قارچ کش و  کنه کش نیز استفاده کنید.

با استفاده از نظر مشاور از گوگرد و سولفات نیز می توانید استفاده کنید.

4 نکته مهم برای آبیاری زعفران

زمان آبیاری زعفران را به شما به صورت کامل آموزش داده ایم، در این بخش به شما چند نکته ضروری را برای آبیاری به شما آموزش می دهیم.

این نکات مهم هنگام آبیاری زعفران عبارتند از:

  • اگر کارشناس مزرعه تشخیص داد باید اقدام به آبیاری مزرعه در تابستان کنید.
  • زمان آبیاری زعفران در مناطق سردسیر و مناطق گرم سیر متفاوت است.
  • حتما غبار پاشی را انجام دهید.
  • برای ابیاری زعفران بستگی به نوع دمای آن شهر دارد، اما به طور کلی دمای هوا در دو روز باید به 12 درجه برسد.
  • هنگامی که مزرعه یخبندان است آبیاری نباید انجام گیرد.
  • بعد از آبیاری اول سله شکنی  مزارع زعفران باید انجام گیرد.
  • از کود هایی که در سال اول آبیاری برای مزرعه استفاده کرده اید دیگر برای سال دوم استفاده نکنید، زیرا مواد نیاز خاک تغییر خواهن یافت.

شرایط آبیاری زعفران در تابستان به شکلی است؟

به طور کلی از نظر تیم ما آبیاری زعفران در تابستان نباید انجام گرید، و به طور کلی این موضوع اشتباه است. اما اگر شما به هر دلیلی قصد دارید آبیاری را در تابستان انجام دهید باید نکاتی را رعایت کنید.

گرما و رطوبت برای زعفران سم است. و زعفران را از بین می برد اگر قصد داشتید آبیاری را انجام دهید، بعد از غروب اقدام به آبیاری کنید.

آبیاری را سبک انجام دهید، و عمیق هم نباشد زیرا موجب بیماری های قارچی خواهد شد.

ویژگی های زمین برای آبیاری در تابستان

  • زمین باید دارای پیاز های زعفران قوی و تغذیه مناسبی را از پارسال داشته باشد.
  • پیاز های زعفران آن مزرعه نباید دارای مریضی های قارچی و … باشند.

آبیاری زعفران در یخبندان انجام گیرد؟

بسیاری از شما از ما سوال کرده بودید، که آبیاری در زمان یخبندان به چه گونه است. آیا آبیاری را در زمانی که یخبندان است انجام دهیم یا خیر؟

زمانی که برف بر روی زمین می نشیند همچون مثل یک پتو برای زعفران است. به این صورت که، نمی گذارد برگ ها و تمامی قسمت های زعفران دچار یخزدگی شوند. اما اگر صبح برف ها آب شوند و شب همان آب ها یخ بزنند، موجب از بین رفتن برگ ها و گیاه زعفران خواهد شد.

کلام آخر

در این مقاله در موزد نحوه آبیاری زعفران و در مورد روش های آبیاری و زمان دقیق آبیاری را به شما آموزش داده ایم امید وار هستیم، تمامی مراحل آبیاری زعفران را  به درستی انجام دهید تا محصول خوب و با کیفیت بالایی را برداشت کنید.

سوالات متداول

 زمان آبیاری زعفران در مناطق سردسیر

برای آبیاری زعفران باید اول از همه متوجه شویم که منطقه کشت کجا است. به طور کلی 4 مرحله نیاز است. که آبیاری انجام گیرد، که البته چون در ایران بارندگی وجود دارد. دو بار هم کافی است. اما به طور کلی زمان آبیاری زعفران در مناطق سردسیر اوایل مهر ماه باید انجام گیرد.

زمان آبیاری زعفران در مناطق گرم سیر

به طور کلی زمان آبیاری زعفران در مناطق گرم سیر در اواخر مهر ماه انجام می گیرد.

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 2

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “آبیاری زعفران(زمان آبیاری زعفران+روش آبیاری)

  1. مهسا گفت:

    نحوه آبیاری زعفران را واقعا کامل توضیح داده بودید ممنونم

    1. زاگرس زعفران گفت:

      خواهش می کنم

  2. علی گفت:

    زمان دقیق آبیاری زعفران را بسیار کامل توضیح داده بودید

    1. زاگرس زعفران گفت:

      خواهش می کنم

  3. علی رضا مشهدی زاده گفت:

    ببخشید دلیل اینکه آبیاری دوم یا همان زاج آب آنقدر مهم هست چیه؟

    1. زاگرس زعفران گفت:

      سلام وقت بخیر به دلیل اینکه فعالیت هایی مثل برگ دهی و ریشه زایی، و بچه زایی در این آبیاری انجام می شود.

  4. مهیار گفت:

    زمان آبیاری زعفران را خیلی خوب و کامل توضیح داده بودید ممنونم

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نظر لطف شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *