مقالات

طرز تهیه مرغ زعفرانی در خانه به دو روش در 30 دقیقه از (0 تا 100)

4.8
(4)

طرز تهیه مرغ زعفرانی، از آنجا که چلو مرغ یکی از غذا های پر طرفدار و خوشمزه و یک غذا اصیل ایرانی است با روش های مختلفی درست می شود. در این روش بدون استفاده از ربع گوجه طرز تهیه مرغ زعفرانی را به شما آموزش می دهیم این روش بیشتر در رستوران ها و برای مجالس و مهمانی ها استفاده می شود.

مرغ زعفرانی برای کسانی مناسب است که وقت درست کردن غذا را ندارند زیرا چلو مرغ زعفرانی در 30 دقیقه آماده می شود.

پیشنهاد می شود هنگام سرو مرغ خود از پیاز سرخ شده، از سیب زمینی ، از سبزیجات، از هویج استفاده کنید تا تزئین مرغ شما به بهترین شکل ممکن باشد.

تهیه مرغ زعفرانی برای 6 نفر

مواد لازم:

  • سینه مرغ یا ران : 6 تکه
  • سیر: سه حبه
  • پیاز :3 عدد بزرگ
  • چوب دارچین: دو عدد 
  • نمک مقدار: لازم
  • فلفل مقدار :لازم
  • زردچوبه: مقدار لازم
  • روغن: مقدار لازم
  • زعفران دم کرده: 4 قاشق برای خرید زعفران اصل کلیک کنید.
  • آب لیمو : یک قاشق
  • آب پیاز: دو قاشق
  • سیب زمنی: 3 عدد بزرگ
  • زرشک: اختیاری
  • برنج: 6پیمانه
  • نخود فرنگی
طرز تهیه مرغ زعفران

طرز تهیه مرغ زعفرانی

طرز تهیه مرغ زعفرانی

1)مرحله اول

در این مرحله برای طرز تهیه مرغ زعفرانی، تک تک مواد را برای پخت مرغ آماده می کنیم. برای پخت مرغ زعفرانی در ابتدا باید سیب زمینی ها را شسته و آن ها را پوست بگیریم. سپس سیب زمینی ها را به شکل خلالی خورد کرده و بشویید و بگذارید داخل آب کش.

وقتی که آب سیب زمینی گرفته شد سیب زمینی ها برای سرخ شدن آماده هستند.

سپس پیاز ها را برداشته و آن ها را به صورت خلالی خرد کنید. زعفران را در هاون بسابید و زعفران را دم کنید. زرشک را اگر قصد اضافه کردن دارید بشویید. و برنج هم را هم به هر اندازه ای که نیاز دارید به داخل ظرف ریخته تا خیس بخورد.

2)مرحله دوم

در این مرحله از طرز تهیه مرغ زعفرانی در ابتدا مرغ را برداشته ومرغ ها را بشورید.و بعد فلفل و نمک پودر سیر را بر روی مرغ بمالید تا مرغ مزه دار شود و بعد زعفران را بر روی مرغ بریزید. قابلمه را بر روی گاز بگذارید و در این مرحله هم می توانید از کره استفاده کنید و هم از روغن می توانید استفاده کنید.

وقتی که کره یا روغن داغ شد مرغ ها را در قابله بگذارید و سرخ کنید. زرد چوبه و ادویه ها را اگر کم اضافه کرده بودید در این مرحله دوباره اضافه کنید تا  مرغ ها طعم خوبی بگیرند.

3)مرحله سوم

وقتی مرغ ها را به خوبی سرخ کردید آب پیاز و آب لیمو و پیاز های خلالی شده به علاوه کره (اختیاری) را به داخل قابلمه بریزید و به خوبی آن ها را هم بزنید.

4)مرحله چهارم

در این مرحله برای تهیه مرغ زعفرانی، به داخل مرغ زعفرانی زعفران دم کرده خود را به قابلمه اضافه کنید. زعفران را سعی کنید زیاد بریزید به طوری که کل مرغ ها رنگ و طعم و بو زعفران را به خودشان بگیرند.

در این مرحله یک لیوان آب را به داخل قابلمه ریخته و مرغ ها را اجازه دهید تا یک ساعت بر روی شعله با درجه کم گذاشته تا آب قابلمه به خوبی تبخیر شود.

5)مرحله پنجم

یک قابلمه دیگر را برداشته و آن را تا نصفه پر از آب کنید. بگذارید تا آب به خوبی به جوش آید.

سپس نمک را اضافه کنید. وقتی که آب کامل به جوش آمد به طوری که حباب ها را بر روی آب مشاهده کردید برنجی که از قبل گذاشته بودیم خیس بخورد را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید تا برنج به خوبی پخته شود.

6)مرحله ششم

بعد از اینکه برنج نرم شد آن را برای آبکشی آماده می کنیم. وقتی که برنج را آب کشی کردید یک قابلمه دیگر را برداشته و انتهای قابلمه را روغن ریخته و از نون لواش یا سیب زمینی را در ته قابلمه بگذارید.

سپس برنج را داخل قابلمه ریخته و بر روی شعله به مدت 30 دقیقه قرار دهید تا برنج به خوبی پخته شود.

7)مرحله هفتم

یک ماهیتابه را برداشته و سیب زمینی هایی که از قبل خلال کرده بودید را سرخ کنید. سپس نخود فرنگی ها را سرخ کنید. شما اگر قصد اضافه کردن زرشک را داشتید می توانید زرشک هم سرخ کنید.

نخود فرنگی و سیب زمینی سرخ شده را برای تزئین استفاده می کنیم . شما برای سرخ کردن می توانید هم از ماهیتابه جدا استفاده کنید هم می توانید در یک ماهیتابه همه را سرخ کنید.

در ادامه گوجه فرنگی ها هم به صورت حلقه ای خورد کرده و آن ها را سرخ کنید.

8)مرحله هشتم

در این مرحله از طرز تهیه مرغ زعفرانی در ماهیتابه اکنون مرغ ها را به داخل یک ظرف بریزید و موادی که برای تزئین سرخ کرده بودید را به دور مرغ های زعفرانی خود بریزید.

9)مرحله نهم

و در مرحله آخر از طرز تهیه تهیه مرغ زعفرانی در ماهیتابه کمی از مرغ پخته شده را برداشته و با زرشک و زعفران ترکیب کنید. و برای تزئین بر روی برنج خود بریزید اکنون مرغ زعفرانی شما آماده است و می توانید میل کنید.

شما  می توانید برای تهیه مرغ زعفرانی در ماهیتابه از کشمش هم نیز استفاده کنید. و کشمش هارا سرخ کنید و میل کنید همچنین می توانید از گردو هم استفاده کنید.

و با استفاده از روشی که برای طرز تهیه مرغ زعفرانی در ماهیتابه به شما آموزش دادیم می توانید هچین مرغ زعفرانی را که عکسش در پایین هست درست کنید. همراه ما باشید تا طرز تهیه مرغ زعفرانی را با رب هم یاد بگرید.

طرز تهیه مرغ زعفرانی

طرز تهیه مرغ زعفرانی

تهیه مرغ زعفرانی سرخ شده با رب برای 8 نفر

مواد لازم:

  • مرغ:8 تکه
  • سیر:7 حبه
  • پیاز:4 عدد
  • نمک:دو قاشق
  • فلفل:یک قاشق
  • زعفران دم کرده:به مقدار لازم
  • آبغوره:10 قاشق
  • زرد چوبه:2 قاشق
  • آب جوش:2 لیوان
  • روغن:مقدار لازم
  • رب گوجه:مقدار لازم

طرز تهیه مرغ زعفرانی سرخ شده با رب

نحوه و طرز تهیه مرغ زعفرانی در ماهیتابه را در بالا به شما آموزش داده ایم. اما الان قصد داریم طرز تهیه مرغ زعفرانی سرخ شده را با رب به شما آموزش بدهیم.

مرحله اول

در این مرحله از طرز تهیه مرغ زعفرانی با رب کوچه فرنگی در ابتدا مرغ ها را به خوبی بشویید و بگذارید تا آب مرغ گرفته شود سپس پیاز را به صورت درشت رنده کنید و سیر را به صورت ریز رنده کنید.

مرحله دوم

در این مرحله از طرز تهیه مرغ زعفرانی شما باید سیر رنده شده را به همراه پیاز با سینه مرغ در یک ظرف بگذارید و با هم ترکیب کنید.حالا نوبت اضافه کردن ادویه هایی همچون نمک،فلفل،زردچوبه،آبغوره،زعفران دم کرده،را به ترکیبات مرغ سیر و پیاز اضافه کنید. و به خوبی با هم مخلوط کنید تا ادویه ها به جسم مرغ بروند.

مرحله سوم

روی ظرف را یک پلاستیک کشیده و یک شب تا صبح مواد به دست آمده را به داخل یخچال گزاشته تا مواد به خوبی به جسم مرغ ما بروند تا مرغ به خوبی طعم بگیرد.

مرحله چهارم

در این مرحله روغن را به داخل یک ماهیتابه بریزید.مرغ هایی که از قبل طعم دار کرده بودیم را باید برای تهیه مرغ زعفرانی در ماهیتابه سرخ کنیم. در این مرحله زیاد نیاز نیست برای تهیه مرغ زعفرانی در ماهیتابه مرغ ها را سرخ کنید.

سپس یک ماهیتابه دیگر را برداشته و مرغ هایی که از قبل سرخ کرده ایم را به داخل ماهیتابه بریزید.آب جوش را به به داخل ماهیتابه بریزید.هنگامی که قابمله جوش آمد درب قابلمه را بگذارید تا مرغ بپزد لازم است که هر چند دقیقه یک بار مرغ را پشت رو کنید تا همه جای مرغ کاملا بپزد.

مرحله پنجم

در این مرحله از طرز تهیه مرغ زعفرانی با رب باید سس رب را برای مرغ درست کنیم. یک ماهیتابه را برداشته و رب گوجه فرنگی را به همراه روغن به داخل ظرف بریزید.

از شعله پخش کن استفاده کنید تا ربع به خوبی سرخ بشود.سپس دو الی سه قاشق زعفران دم کرده را به سس اضافه می کنیم و سس گوجه فرنگی را بر روی مرغ میریزیم.

مرغ زعفرانی با رب شما آماده است نوشجان.

 تهیه مرغ زعفرانی کبابی برای 8 نفر

مواد لازم:

  • سینه مرغ:3کیلو گرم
  • سس مایونز:4 قاشق غذا خوری
  • سس خردل:4 قاشق غذا خوری
  • آبلیمو:6 قاشق
  • زعفران:به مقدار لازم
  • پیاز:6 عدد متوسط
  • فلفل دلمه :2عدد

طرز تهیه مرغ زعفرانی کبابی

تا الان طرز تهیه مرغ زعفرانی در ماهیتابه ساده و طرز تهیه مرغ زعفرانی با استفاده از رب را به صورت کامل به شما آموزش داده ایم در ادامه طرز مرغ زعفرانی به روش کبابی را به صورت کامل به شما آموزش می دهیم.

مرحله اول

در مرحله اول از طرز تهیه مرغ زعفرانی باید مرغ را خورد کرده و در یک کاسه بگذارید و آن را خوب طعم دار کنم برای این کار در ابتدا زعفران دم کرده را بر روی مرغ ها میریزیم و خوب مرغ ها را با دست هم میزنیم تا مرغ ها رنگ زعفرانی را به خودشان بگیرند.

سپس بر روی مرغ را با استفاده از یک پلاستیک می پوشانیم و آن را به داخل یخچال منتقل می کنیم تا خوب زعفران جذب مرغ ها شود.

مرحله دوم

سپس مرغ را از یخچال در میاوریم و کمی روغن مایع به مرغ ها اضافه می کنیم و هم میزینم باید به خوبی هم بزنیم تا مرغ ها روغن را به خودشان بگیرند زیرا استفاده از روغن باعث می شود که مرغ ها خشک نشوند.

برای گرفتن طعم بهتره مرغ زعفرانی نمک و فلفل سیاه را به مرغ ها اضافه می کنیم. حال باید سس خردل را به همراه سس مایونز بر روی مرغ ها میریزیم و خوب هم میزینم تا طعم دار شوند اگر دوست دارید مرغ زعفرانی شما ترش باشد آبلیمو زیاد بریزید اما اگر دوست ندارید ترش باشد چند قاشق هم کفایت می کند.

مرحله سوم

سپس برای از بین رفتن بوی زهم مرغ از فلفل دلمه و پیاز استفاده می کنیم. سپس بعد از اضافه کردن فلفل دلمه و پیاز مرغ ها را خوب هم میزینم و به داخل یخچال می گذاریم.

برای اینکه مرغ زعفرانی شما خوشمزه شود باید این کار ها را شب قبل از اینکه می خواهید کباب کنید انجام دهید تا مرغ حسابی طعم دار شود.

بعضی از افراد برای اینکه مرغ زعفرانی بسیار خوشمزه داشته باشد مرغ زعفرانی در ماهیتابه می گذارند و با دمبه کمی سرخ می کنند نه به آن صورت که کامل سرخ شود به طوری که چربی به خورد مرغ ها برود.

بعضی دیگر هم چند دمبه را سیخ می زنند و همانجور که دارند مرغ را کباب می کنند سیخ دمبه را بر روی مرغ ها می کوبند تا مرغ ها چرب شوند اما پیشنهاد ما  این است که، مرغ زعفرانی در ماهیتابه به همراه دمبه سرخ شود.

مرحله چهارم

در مرحله آخر از طرز تهیه مرغ زعفرانی کبابی باید مرغ ها را سیخ بزنید همراه سیخ زدن می توانید گوجه و پیاز هم سیخ بزنید چون طعم خوبی را به مرغ زعفرانی می دهند بعد از سیخ زدن مرغ شما آماده کباب شدن است نوشجان.

در ادامه به شما طرز تهیه مرغ زعفرانی را در فر آموزش می دهیم.

تهیه مرغ زعفرانی در فر

مواد لازم:

  • مرغ
  • زعفران دم کرده
  • پیاز
  • فلفل
  • سبزیجات معطر
  • آب لیمو
  • نمک و فلفل و زردچوبه

طرز تهیه مرغ زعفرانی در فر

مرحله اول:

طرز تهیه مرغ زعفرانی را در روش های مختلف به شما آموزش داده ایم. اما الان قصد داریم طرز تهیه مرغ زعفرانی در فر را به شما آموزش دهیم. در ابتدا اید اقدام به خرید زعفران با کیفیت کنید، سپس آن را به بهترین روش دم کنید. تا مرغ زعفرانی ما به بهترین شکل درست شود.

مرحله دوم:

سپس در مرحله دوم باید اقدام به شستن مرغ ها کنید. شما با استفاده از فر می توانید، به دو روش مرغ های خود را درست کنید شما هم می توانید مرغ های خورد شده مثل بال و کتف را در فر قرار دهید تا درست شوند. هم می توانید مرغ را به صورت کامل در فر قرار دهید و مرغ کامل را ببپزید.

بعد از شستن مرغ اگر قصد دارید مرغ خرد شده را در فر بپزید مرغ را به خوبی خورد کنید.

مرحله سوم:

سپس در مرحله سوم از طرز تهیه مرغ زعفرانی در فر بعد از شست و شو و خرد کدن مرغ ها نوبت به مزه دار کردن مرغ ها می رسد برای اینکار باید،یک ظرف را برداشته و آبلیمو، زعفران دم کرده، پیاز، فلفل دلمه، سبزی های معطر، را به همراه ادویه های لازم مثل نمک فلفل و زردچوبه را به داخل ظرف بریزید. و به خوبی هم بزنید تا مواد یکدست بشوند.

مرحله چهارم:

شما برای طعم دار کردن مرغ ها می توانید از ماست و سس مایونز هم نیز استفاده کنید، سپس بعد از یک دست شدن مواد باید مرغ را به داخل ظرف بریزیم تا مواد به جسم مرغ بروند و مرغ طعم دار شود. بهتر است این کار را از شب قبل انجام دهید، و یا حداقل بگذارید مرغ تا 6 ساعت بر داخل مواد باشد و بر داخل یخچال قرار دهید.

مرحله پنجم:

حال در این مر حله از طرز تهیه مرغ زعفرانی در فر، مواد را از داخل یخچال در آورده، حال باید سینی فر را در آورده و با استفاده از آلومینیوم روی سینی را بپوشانید،حال دمای فر را روی 180 درجه قرار دهیدبرای اینکه روی مرغ شما طلای شود بر روی مرغ هم آلومینیوم قرار دهید. بعد از 20 دقیقه مرغ های زعفرانی شما آماده شده اند وی می توانید میل کنید.

شما برای اینکه مرغ زعفرانی خود را سرو کنید و آن را تزئین کنید می توانید سیب زمینی را خرد کنید و به داخل فر بگذارید تا همراه با مرغ ها بپزند.

مرغ شما آماده شد نوشجان.

تهیه مرغ زعفرانی در ماهیتابه

مواد لازم:

  • زعفران دم کرده: به مقدار مورد نیاز
  • سینه مرغ: به تعداد مهمان ها
  • نمک، فلفل، و ادویه جات: به مقدار مورد نیاز
  • لیمو ترش: 4 عدد
  • آب پیاز
  • کره یا روغن
  • سیب زمینی

طرز تهیه مرغ زعفرانی در ماهیتابه

مرحله اول:

در مرحله اول از طرز تهیه مرغ زعفرانی در ماهیتابه نیاز است که اقدام به شست شو سیب زمینی ها کنید. سیب زمنی ها را به صورت خلال خلال خرد کنید و به داخل آب قرار دهید. حالا نوبت به شست و شو مرغ می رسد، مرغ ها را باید به خوبی بشورید و به خوبی هم تمیز کنید. و بعد مرغ ها را به همراه پیاز به داخل آب جوش قرار دهید تا مرغ کمی بپزد.

مرحله دوم:

حدود یک ساعت باید به مرغ ها اجازه دهید تا خوب بپزند حتما برای پخت مرغ از پیاز از فلفل دلمه ای و برگ بو استفاده کنید تا بوی زهم مرغ از بین برود. بعد از یک ساعت مرغ را از داخل ظرف خارج کنید. بعد از پختن مرغ نیاز است که اقدام به تهیه برنج کنیم.

مرحله سوم:

برنج را به داخل  یک ظرف بریزید و اجازه دهید برنج خیس بخورد سپس برنج را آب کشی کرده و به داخل یک قابلمه قرار دهید و به برنج اجازه دهید تا برنج به جوش اید از روغن یا کره به همراه نمک برای تهیه برنج استفاده کنید. بعد از به جوش آمدن، برنج را همانند یک تچه جمع کرده و بر روی آن با استفاده از قاشق سوراخ ایجاد کنید.

درب برنج را بگذارید تا برنج دم بکشد. بعد از نیم ساعت سراغ برنج خود بروید اگر برنج سفت بود برنج را بر روی شعله پخش کن قرار دهید و درب آن را بگذارید تا برنج کامل بپزد.

مرحله چهارم:

بعد از پپختن برنج نیاز است که برنج را بر روی شعله پخش کن قرار دهیم و زیر حرارت را کم کنیم تا برنج حرارت داشته باشد. سپس نیاز است که مرغ پخته شده را به همراه سیر و نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران دم کرده، آب پیاز ، و کره با یکدیگر مخلوط کنید تا مواد به جسم یکدیگر بروند.

مرحله پنجم:

بعد از ترکیب مواد بالا با یدیگر نیاز است که ماهیتابه را بر روی حرارت قرار دهید و روغن یا کره را به داخل ماهیتابه اضافه کنید. حالا نیاز است که هر یک از مرغ ها را به داخل ماهیتابه بگذاریم و اجازه دهیم تا مرغ ها به خوبی سرخ شوند.

سعی کنید هنگام سرخ کردن مرغ ها زیاد عجبه نکنید. زیر حرارت را کم کرده و به آرامی به مرغ ها اجازه دهید تا سرخ شوند. بعد از اینکه تمامی مرغ ها سرخ شدند می توانید برای تزئین مرغ زعفرانی  زرشک و خلال پسته است استفاده کنید.

تنها نیاز است که زرشک را به همراه خلال پسته در روغن کمی تف دهید.

مرغ زعفرانی در ماهیتابه شما آماده است، نوشجان.

آخرین کلام

طرز تهیه مرغ زعفرانی رب را کامل به شما از صفر تا صد در کمترین زمان به شما آموزش داده ایم. طرز تهیه مرغ زعفرانی کبابی هم به صورت کامل به شما آموزش داده ایم.شما با استفاده از این روش برای طرز تهیه مرغ زعفرانی در ماهیتابه شما را در مجالس به عنوان یک کد بانو می شناسند.

مقالات مرتبط

نحوه تهیه و طرز تهیه برنج زعفرانی

آموزش و طرز تهیه نبات زعفرانی

نحوه تهیه و طرز تهیه چای زعفران

آموزش و طرز تهیه دمنوش زعفران

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد آرا: 4

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “طرز تهیه مرغ زعفرانی در خانه به دو روش در 30 دقیقه از (0 تا 100)

  1. مینا گفت:

    در مورد طرز تهیه مرغ زعفرانی در ماهیتابه بسیار کامل بود ممنونم

    1. زاگرس زعفران گفت:

      خواهش می کنم

  2. نسرین گفت:

    سلام وقت بخیر مشکلی نیست گوجه و مرغ را در ماهیتابه سرخ کنیم چون نوشته بودید جدا جدا سرخ کنید

    1. زاگرس زعفران گفت:

      سلام وقت شما هم بخیر نه مشکلی نیست

  3. حسین گفت:

    من امشب با استفاده از دستور پخت شما مرغ زعفرانی را در ماهیتابه درست کردم واقعا خوشمزه شد

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نوشجان

  4. آریا گفت:

    هنگامی که مرغ زعفرانی را در ماهیتابه سرخ می کنیم کمی از مرغ میسوزد و گرنه طعم خیلی خوبی دارد

    1. زاگرس زعفران گفت:

      بله در سرخ کردن مرغ باید بسیار دقت داشته باشید

  5. مهدی گفت:

    من برای تهیه مرغ زعفرانی کبابی همان‌جور که گفتید مرغ زعفرانی در ماهیتابه با کمی چربی سرخ می کنم و طعم بسیار عالی هم دارد

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نوشجان

  6. افسانه گفت:

    بسیار کامل بود من هنگامی که خودم دارم مرغ زعفرانی را با رب درست می کنم قبلش مرغ زعفرانی را در ماهیتابه سرخ می کنم و واقعا روش خوبی هست خیلی ممنون از مقاله کامل شما

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نظر لطف شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *