مقالات

بهترین روش های خشک کردن زعفران 0تا 100

0
(0)

خشک کردن زعفران، به اتمال زیاد، شما هم بعد از برداشت زعفران یک دغدغه اصلی دارید، که آن هم پروسه خشک کردن زعفران می باشد. این پروسه یکی از مهم ترین مراحل است، زیرا داشتن یک کلاله با کیفیت در قیمت زعفران تاثیر گذار است.

حتی شما  اگر برای مصرف شخصی خودتان قصد، خشک کردن زعفران را دارید. باید این  موضوع را بدانید که خشک کردن زعفران را باید به خوبی انجام دهید به طوری که رطوبت زعفران به خوبی گرفته شود.

در ادامه به شما روش های خشک کردن زعفران به روش مکانیزه همچنین خشک کردن زعفران به روش سنتی را به شما آموزش می دهیم پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

برای متوجه شدن از قیمت زعفران بر روی لینک خرید زعفران کلیک کنید.

روش خشک کردن زعفران

  • روش مکانیزه
  • روش سنتی

روش مکانیزه با استفاده از دستگاه خشک کن مورد استفاده قرار می گیرد، که در قیمت و کیفیت زعفران تاثیر گذار است.

چه روش سنتی و چه روش مکانیزه هر دو هم دارای مزایا و معایبی هستند،و این  موضوع بستگی به نیاز و امکانات شما دارد که، از کدام روش قصد دارید، استفاده کنید. بیشتر کشاورز ها از روش سنتی استفاده می کنند، که برای استفاده از این روش، نیاز به ماهارت زیادی خواهد داشت.

در روش سنتی بسیار باید دقت کنید، که اگر کمی دما بالا و پایین شود، در کیفیت محصول شما تاثیر خواهد داشت.

برای مثال اگر کمی دما هنگام خشک کردن  زعفران بالا رود زعفران تیره می شود، و یا همه زعفران ها به خوبی خشک نمی شوند. پس باید به این نکات دقت داشته باشید که محصول شما از کیفیت بالایی بر خوردار باشد.

خشک کردن زعفران به روش سنتی

در واقع روش خشک کردن به روش سنتی با چند روش امکان پذیر است که در تمامی روش ها باید با بالا بردن دما و کاهش رطوبت زعفران را خشک کنیم روش های خشک کردن به روش سنتی عباتند از:

  • خشک کردن زعفران در سینی

خشک کردن زعفران با استفاده از بخاری

  • خشک کردن زعفران با مایکروویو
  • دستگاه دستی خشک کن زعفران
  • خشک کردن زعفران با آفتاب

نحوه خشک کردن زعفران در خانه چگونه است؟

1)روش خشک کردن زعفران سنتی

یکی از روش های مرسوم که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در ابتدا زعفران را پاک کرده را به داخل سبد با منافذ ریز بگذارید. روی سبد را با پارچه بپوشانید.سبد را از هر آلودگی و گرد غبار دور نگه دارید.

یک تهویه مناسب در اتاق قرار دهید، زیرا اگر دمای محیط مناسب نباشد، زعفران منجر به کپک و قارچ می شود. برای جلو گیری از این کار سبد ها را از سقف آویزان کنید. می توانید جلوی آفتاب بگذارید تا خشک شوند.

خشک کردن زعفران

2) روش خشک کردن زعفران با بخاری

به این صورت است که بعد از اینکه زعفران را پاک کردید کلاله ها را روی یک سینی یا یک پارچه تمیز بگذارید، و آنها را بر روی بخاری گذاشته تا خشک شوند.

نکته: حرارت بخاری کم باشد.

مزایا و معایب استفاده از روش بخاری

  • تغییر رنگ زعفران
  • بدون هزینه است.
  • به دلیل زمان بر بودن این روش از کیفیت عفران کم می شود.
  • امکان آلودگی کلاله زعفران و گرفتن، بیماری های قارچی و کپک زدگی وجود دارد.

مقاله مرتبط: کاشت زعفران در گلدان

3) دستگاه خشک کن زعفران

یعضی از کشاورزان برای خشک کردن یک دستگاه خانگی درست می کنند، این دستگاه به طوری است ،که جایگاه سینی دارد. در این روش دستگاه را می توانید،، در اتاق هم حتی قرار دهید اما به شرطی که  اتاق دارای تهویه مناسبی باشد.

خشک کردن زعفران با استفاده از روش اسپانیایی

یکی از روش های خشک کردن زعفران استفاده از روش اسپانیایی است که با استفاده از این روش برای خشک کردن زعفران به راحتی در خانه با کمترین هزینه می توانید یک دستگاه خشک کن زعفران بسازید.

نحوه ساخت دستگاه خشک کن زعفران

  • الک با تور های ابریشمی یا آبکس با طور های ابریشمی
  • بخاری یا یک منبع حرارت مثل هیتر
  • پنکه
  1. در اولین مرحله برای ساخت دستگاه برای خشک کردن زعفران باید یک چهار پایه با طبقات 6 الی 5 تا بسیازی فاصله بین هر یک از طبقه ها باید 5 الی 7 سانتی متر باشند.
  2. هنگامی که طبقات را برای خشک کردن زعفران، درست کردید، باید در فاصله مناسبی از بخاری قرار دهید، سپس زعفران ها را بر روی آبکش ها یا الک قرار دهید، و بر روی طبقات بگذارید.
  3. دمای اتقاق با استفاده از آن بخاری باید حدود 60 درجه باشد.
  4. برای تهویه هوا نیاز به پنکه سقی دارید، برای اینکه پنکه را به دور از بخاری می گذارید و بر روی دور کند قرار می دهیم.
  5. هنگامی که موارد بالا رار،انجام دادید، دستگاه برای خشک کردن زعفران آماده است طبقات چوبی را جابه جا نکنید.
  6. پس از 20 دقیقه زعفرانی که داخل الک گذاشته ایم را به داخل الک دیگری منتقل می کنیم.
  7. زعفران های الک اول را به زعفران های الک دوم منتقل کرده، و بگذارید بر روی منبع حرارتی این تکرار ها را باید سه چهار بار انجام دهید، تا زعفران به خوبی خشک شود.
  8. بعد از اینکه زعفران خشک شد، لازم است یک پارچه را بر روی زعفران ها قرار دهید، تا زعفران ها به خوبی خشک شوند، بعد زعفران ها را به داخل ظرف منتقل کنید.

مزایا و معایب دستگاه خشک کن خانگی

  • حرارت را خودمان می توانیم تنظیم کنیم.
  • رطوبت را می توانیم کنترل کنیم.
  •  اگر دما زیاد شود، منجر به تیرگی رنگ زعفران خواهد شد.
  • برای راه اندازی این دستگاه برای خشک کردن زعفران نیازی به هزینه های سنگین ندارید.
  • زعفران زودتر خشک می شود.

4)نحوه خشک کردن زعفران با ماکروویو

استفاده از ماکروویو باعث حفظ کیفیت زعفران شده، و در کم ترین زمان هم نیز زعفران خشک می شود. همچنین از کپک زدن و میکروب زدگی نیز جلو گیری می کند.

مناسب ترین زمان انرژی 703 زمان 7 دقیقه و ضخامت 2 سانتی متر تعیین شده است.

مقاله مرتبط: نحوه آبیاری زعفران

5)خشک کردن زعفران با آفتاب

تنها برای استفاده از این روش برای خشک کردن، احتیاج به نور کافی، سینی و پارچه تمیز دارید، زعفران را به داخل سینی بریزید، و آن را در برابر نور خورشید بگذارید، اگر داخل حیاط یا بالکن گذاشتید، از توری می توانید برای روی زعفران استفاده کنید.

مدت زعفران برای خشک کردن زعفران به روش سنتی

این مورد بستگی دارد که از کدام روش استفاده می کنید، و لازم است رطوبتش از بین برود. کلاله زعفران نسبت به گلبرگ زعفران و ریشه زعفران رطوبت کمتری دارد.

چگونه زعفران اتویی خشک کنیم؟

از نظر کیفیت بهترین زعفران، زعفرانی است، که به صورت کامل خشک شده و اتویی شده است.

بدون تیرگی رنگ و شکستی و کج بودن برای داشتن همچنین زعفرانی باید از دستگاه های مکانیزه استفاده کرد.

برای این کار نیاز است که، کلاله ها را بین دو صفحه چوبی یا فلزی گذاشته برای اینکه به زعفران ها فشار فیزیکی وارد شود، این را بدانید که زعفران ها را له نکنید.

در این مرحله لازم است، که چوب ها یا فلز ها را در محوظه دستگاه خشک کن بگذاریم، تا زعفران اتویی ما آماده شود. این نوع از زعفران را بیشتر برای صادرات زعفران استفاده می کنند.

خشک کردن به روش سنتی یا به روش مکانیزه؟

در این مقاله به شما راه های خشک کردن گیاه زعفران را به صورت کامل به شما آموزش داده ایم. اما بسیاری از افراد سوال کرده بودند حال کدام روش برای خشک کردن زعفران مناسب تر است. روش سنتی یا روش مکانیزه؟

قبل از این که به شما بهترین روش را برای خشک کردن به شما آموزش دهیم. مزایا و معایب هر کدام را به شما توضیح می دهیم تا به بهترین شکل بتوانید، بهترین روش را انتخاب کنید.

مزایا و معایب روش سنتی

خشک کردن به روش سنتی باعث می شود که هزینه کمتری را متحمل شوید، ولی زحمت زیادی را دارد زیرا، اگر یک لحظه غفلت کنید، باعث می شود که زعفران شما از بین برود.

هنگامی که از روش سنتی استفاده می کنید، باعث می شود زعفران کمی رنگ تیره تری را داشته باشد، و از لحاظ رنگ دهی کمی کمتر خواهد شد.

مزایا و معایب روش مکانیزه

اما خشک کردن به روش مکانیزه در این روش برای خشک کردن کلاله زعفران باعث می شود، که کار بدون زحمت تری را داشته باشید، اما هزینه های بیشتری را متحمل شوید،درست است،که هزینه های بیشتری را باید در این روش پرداخت کنید، اما از آن طرف می توانید زعفران را با قیمت بالاتری به فروش بگذارید.

می توانیم بگوییم، تنها عیبی که این روش مکانیزه دارد، این است که هزینه بیشتری را باید پرداخت کنید، که یا می توانید خودتان دستگاه خشک کن زعفران را خریداری کنید، یا زعفران را به کسانی بدهید که دستگاه دارند و هزینه ای بابت خشک کردن زعفران بدهید.

استفاده از روش مکانیزه باعث شده است که زعفران بدون شکستی باشد، و کلاله های زعفران به صورت اتو شده باشد، و از رنگ دهی بالاتری برخوردار باشد.

پس برای اینکه اقدام به خشک کردن زعفران کنید، روش مکانیزه بهترین روش است و فروش بهتری را اگر با استفاده از این روش انجام دهید را خواهید داشت.

آخرین کلام

در این مقاله به شما نحوه خشک کردن زعفران را کامل آموزش داده ایم که می توانید راحت زعفران خود را خشک کنید، اما هنگام خشک کردن زعفران باید این نکته را باید بدانید، که خشک کردن در کیفیت زعفران بسیار تاثیر گذار هست.

پس دقت لازم را در تک تک مراحل داشته باشید، تا یک وقت  دچار ضرر نشوید، مخصوصا در روش های سنتی که بسیار باید دقت داشت.

سوالات متداول

نحوه خشک کردن زعفران اتویی چگونه است؟

برای خشک کردن زعفران اتویی نیاز است، که کلاله های زعفران را بین دو صفحه چوبی بگذارید. و خوب فشار دهید اما به طوری که کلاله های زعفران له نشوند حال زعفران ها را به داخل دستگاه می گذاریم تا زعفران ها خشک بشوند.

کدام روش خشک کردن بهتر است؟

همانجور که در بالا به شما توضیح داده ایم استفاده از روش مکانیزه یا همان دستگاه روش بهتری است، و عطر و طعم زعفران حفظ شده و قیمت بالاتری هم نسبت به زعفرانی که با استفاده از روش سنتی خشک شده است را دارد.

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “بهترین روش های خشک کردن زعفران 0تا 100

  1. شیما گفت:

    نحوه خشک کردن زعفران را عالی توضیح داده بودید

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نظر لطف شماست

  2. مهشید گفت:

    بهترین روش خشک کردن زعفران را توضیح داده بودید ممنون

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نظر لطف شماست

  3. شکیلا گفت:

    به نظر من برای خشک کردن زعفران از دستگاه استفاده کنیم بهتر است

    1. زاگرس زعفران گفت:

      بله کاملا

  4. مسعود گفت:

    واقعا خشک کردن زعفران به روش سنتی را نباید کسی استفاده کنه زیرا در کیفیت زعفران هم تاثیر گذار است به نظرم با استفاده از دستگاه خیلی بهتره

    1. زاگرس زعفران گفت:

      بله استفاده از دستگاه بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *