مقالات

روش نگهداری زعفران دم کرده +نشانه های خراب شدن زعفران دم کرده

4
(4)

زعفران دم کرده تا چه مدت قابل استفاده است، روش نگهداری زعفران دم کرده در یخچال چگونه است؟ زعفران دم کرده تا چند روز قابل استفاده است؟ و دلایل خراب شدن زعفران دم کرده را قصد داریم در این مقاله به صورت کامل و جامع به شما عزیزان توضیح دهیم.

خب برای این که روش نگهداری زعفران دم کرده را به شما آموزش دهیم، اول از همه به شما پیشنهاد می کنم.که از زعفران اصل استفاده کنید. برای خرید زعفران کیک کنید.

روش نگهداری زعفران دم کرده

روش نگهداری زعفران دم کرده موضوعی است که امکان دارد در ذهن شما هم باشد. همه ما ایرانی ها تقریبا وسواس این را داریم که یک وقت غذا یا شربت یا زعفران یا هرچیز دیگری کم نیاید که در بیشتر اوقات بلکه کم نمیاد زیاد هم میاد خب حالا اگر زعفران دم کرده ما زیاد آمد چه کاری انجام دهیم.

در ادامه راهکار های خوبی  برای روش نگهداری زعفران دم کرده را به شما ارائه خواهیم داد. اما پیشنهاد زاگرس زعفران این است که تلاش کنید زعفران کمتری دم کنید.

زیرا رفته رفته کیفت زعفران کاهش می یابد. پشنهاد می شود که اگر از زعفران خود اضافه آمد و نمی دانستید، با آن چه کاری انجام بدهید با آن زعفران هر روز چای زعفران درست کنید و میل کنید.

اگر  شما هم نمیدانید طرز تهیه چای زعفران چگونه است بر روی لینک کلیک کنید.

 

نگهداری زعفران دم کرده

نگهداری زعفران دم کرده

چگونه از زعفران دم کرده نگهداری کنیم؟

خب برای نگهداری زعفران دم کرده، وقتی ما زعفران خود را دم کرده ایم آن را می توانیم برای چند ساعت در فضای بیرون بگذاریم بعد از این چند ساعت آن را چه کار کنیم؟ برای روش نگهداری زعفران دم کرده می توانید، زعفران را در یخچال بگذارید با استفاده از روش نگهداری زعفران دم کرده در یخچال می توانید آن را دو الی سه هفته نگه داشت.

نکته: هر چه قدر زعفران دم کرده شما داخل یخچال باشد .عطر و طعم او به مراتب کم تر می شود ،پس پیشنهاد می شود زودتر آن را استفاده کنید.

برای  نگهداری زعفران دم کرده باید زعفران دم کرده خود را داخل ظرف شیشه ای با درب محکم بگذارید. همانجور که توضیح دادم تلاش خود را بکنید که کمتر زعفران دم بکنید و همینطور زودتر آن را مصرف بکنید که آن زعفران هدر نشود.

پیشنهاد می شود مقاله ما که در مورد دم کردن زعفران با یخ است را مطالعه کنید.

روش نگهداری از زعفران دم کرده با فریزر

روش نگهداری زعفران دم کرده از طریق فریزر، شما می توانید زمانی که زعفران خود را دم کردید با استفاده از قالب های یخی که در خانه هر یک از ما ایرانی ها وجود دارید بریزید. و به داخل قالب های یخی ریخته تا هر وقت ما به زعفران احتیاج داشتیم یک دانه از قالب یخی دراوریم و به داخل غذا یا شربت خود بیندایم.

نگهداری از زعفران دم کرده را با استفاده از فریزر می توانید به راحتی مثل یک قرص زعفران را از قالب یخی در آوردید و به داخل غذا،چای ، یا ….. دیگر بریزید.

تذکر: هنگامی که قصد داشتید از روش نگهداری زعفران دم کرده با استفاده از فریزر استفاده کنید. باید این این نکته را به یاد داشته باشید که  اگر یک دانه زعفران از قالب خود در آوردید دیگر نمی توانید آن را منجمد کنید، نه بلکه زعفران بلکه سایر مواد غذایی هم نباید این کار را انجام داد.

زیرا زعفران بسیار کیفیت خودش را کاهش می دهد و این بسیار بد است .

نگهداری زعفران دم کرده در یخچال روش خوبیه؟

به طور کلی روش نگهداری زعفران دم کرده در یخچال زیاد روش مناسب و خوبی نیست. زیرا زعفرانی که در یخچال نگه داری می شود رطوبت را به خودش می گیرد و با برگرداندن رطوبت به داخل ظرف باعث کپک می شود.

که این روش درستی نیست و بیشتر از 20 روز نباید در یخچال قرار بگیرد پیشنهاد می شود به جای نگهداری زعفران دم کرده در یخچال از فریزر استفاده کنید که در ادامه به شما آموزش می دهیم.

عوامل فاسد شدن زعفران دم کرده

شما برای روش نگهداری از زعفران دم کرده نباید کار های زیر را انجام دهید. این کار ها عبارتند از….

  • دما: شما باید هنگامی که زعفران خود را دم کردید. سریع زعفران دم کرده خود را به داخل یخچال یا فریزر بگذارید.
  • زیرا باکتری ها به داخل زعفران دم کرده وارد می شوند و زعفران دم کرده خراب می شود.
  • ظروف نامناسب:یکی دیگر از عوامل فاسد شدن زعفران دم کرده ظرف نامناسب است.
  • شما باید زعفران دم کرده خود را داخل ظروف پاکیزه بریزید تا فاسد نشود.
  • زمان : شما باید در سریع ترین زمان ممکن زعفران را یا مصرف بکنید یا در یخچال یا فریزر بگذارید.

نکات نگهداری از زعفران دم کرده:

  •  هنگام نگهداری از زعفران دم کرده در جلوی نور خورشید نباشد.
  • نبودن گرد و غبار
  • عدم وجود زعفران دم کرده در هوای آزاد
  • برای نگهداری زعفران دم کرده باید در دمای پایین تر از 19 درجه باشد.
  • رطوبت باید پاین تر از 35 درصد باشد.

نحوه نگهداری از زعفران فله

نگهداری از زعفران دم کرده را به شما آموزش دادیم اما چگونه از زعفران فله نگهداری کنیم؟

زمانی که کلاله زعفران را از ریشه زعفران جدا کردید باید زعفران فله را خشک کنید. سپس بعد از خشک کردن هم می توانید ریشه زعفران را پودر شده نگهداری کنید هم به صورت کامل از ریشه ها نگهداری کنید.

اگر قصد دارید زعفران پودر شده یا همان سابیده شده را نگهداری کنید باید از ظرف های مناسبی استفاده کنید.

که در ادامه به شما توضیح خواهیم داد.برای سابیدن زعفران باید از هاون های مرمر یا چوبی استفاده کنید در زمان قدیم زعفران را با قند پودر می کردن که این کاملا اشتباه است زیرا پودر کردن زعفران با قند باعث رنگ دهی کمتر زعفران خواهد شد.

بعد از اینکه زعفران را در هاون ریختید و زعفران را پودر کردید. زعفران را بر روی کاغذ بریزید و به داخل ظرف های مناسبی که در ادامه به شما می گوییم بریزید.

انتخاب ظرف برای نگهداری از زعفران

برای اینکه از زعفران خشک بتوانید نگهداری کنید باید در انتخاب ظرف دقت کنید. ظرف نباید زیاد بزرگ باشد زیرا در خودش هوا نگه می دارد و خراب می شود.

باید از ظرف های فلزی یا شیشه ای استفاده کنید کنید تا به راحتی ظرف ها نشکنند.

به هیچ عنوان از ظروف پلاستکی برای نگهداری از زعفران دم کرده یا خشک استفاده نکنید زیرا مواد مضر خودش را به زعفران انتقال می دهد و باعث کمتر شدن عطر و طعم زعفران می شود.

اگر بخواهیم بین ظروف فلزی و ظروف شیشه ای بهترین ظرف را به شما پیشنهاد دهیم ظروف فلزی است زیرا اگر ظروف فلزی نور خورشید اگر بهش بخورد اتفاقی براش نمی افتد اما ظروف شیشه ای اگر نور خورشید بخورد باعث از دست رفتن کیفیت زعفران خواهد شد.

نگهداری زعفران در انبار

برای اینکه از زعفران در داخل انبار نگهداری کنید باید زعفران را به خوبی خشک کرده باشید. زیرا اگر زعفران به خوبی خشک نشود رطوبت در کلاله زعفران باقی می ماند و باعث خراب شدن زعفران خواهد شد.

هنگامی که به خوبی زعفران خشک شد باید به خوبی زعفران را بسته بندی کنید و داخل انبار بگذارید.داخل انبار اگر قفسه گذاری شده است باید قفسه ها تمیز باشند و زعفران ها بر روی هم نباشند تا زعفران شکسته نشود.

نباید نور خورشید به داخل انبار بخورد و گرد و غبار داخل انبار نباشد. اگر در انبار رطوبت بالا است از دستگاه های رطوبت گیر استفاده کنید.

نشانه های خراب شدن زعفران دم کرده چیست؟

بوی گندزده ای

هر بوی گند زده ای که به مشام شما عزیزان بخورد این نشانه خراب شدن زعفران است. و آن زعفران دم کرده دیگر قابل استفاده نیست. و نباید دگر از آن استفاده کنید.

وجود حباب

این نشانه ی خراب شدن زعفران اگر بر روی زعفران دم کرده خود متوجه حباب های ریز شده اید آن زعفران خراب شده است و پیشنهاد می شود دیگر استفاده نکنید.

 طعم غیر معمول

نشانه خراب شدن زعفران دم کرده از طریق طعم بد،اگر زعفران دم کرده شما طعم بدی از نظر شما می داد و طعم آن زعفران تلخ یا ترش شده بود زعفران دم کرده خراب شده است.

حتی اگر هم طعم آن زعفران کمی هم عوض شده بود دیگر آن را استفاده نکنید درسته از نظر شما شاید مضر نباشد ولی واقعا زعفران های بی کیفیت و زعفران های فاسد برای شما خیلی مضر خواهد بود.

 تغیر ظاهر

زعفران دم کرده شما اگر شکل  و ظاهر او عوض شده باشد یا بر روی آن کپک زده باشد آن زعفران دم کرده خراب شده است و شما نباید آن را مصرف بکنید . پس حتما از روش های که برای نگهدای زعفران دم کرده توضیح داده ایم استفاده کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله هم روش نگهداری زعفران دم کرده را آموختیم هم نشانه های خراب شدن زعفران دم کرده پس به شما عزیزان پیشنهاد میشود زعفران کمتر دم بکنید یا اگر هم اتفاقی زعفران زیادی را دم کرده اید.

سعی کنید زعفران را زودتر مصرف بکنید. زیرا که طعم و رنگ زعفران خود را از دست می دهد.

به هر حال نگهداری از زعفران دم کرده کار سختی نیست و به راحتی می توانید با استفاده از روش نگهداری زعفران دم کرده که ما به شما توضیح دادیم زعفران خود را برای 3 الی 4 روز بدون از دست دادن کیفیت نگهداری کنید. اما بعد از این روز ها زعفران کم کم کیفیت خودش را از دست می دهید.

مقالات مرتبط

خواص زعفران

تشخیص زعفران تقلبی

چرا زعفران گران است

سوالات متدوال

نحوه نگهداری از زعفران دم کرده

برای نکهداری زعفران دم کرده می توان از دو رشو استفاده کرد.

  • استفاده از فریزر
  • استفاده از یخچال

برای نگهداری از زعفران دم کرده در یخچال می توان، زعفران دم کرده را به داخل یک ظرف شیشه بریزید و به داخل یخچال قرار دهید. که به مدت 20 روز زعفران قابل استفاده است.

روش استفاده از فریزر هم که زعفران دم کرده را به داخل قالب های یخ قرار می دهیم. و به داخل فریزر می گذاریم سپس همانند یک قرص از زعفران ها استفاده می کنیم.

کدام یک از روش ها برای نگهداری از زعفران مناسب تر است؟

برای نگه داری از زعفران دم کرده بهتر است، که از روش فریزر استفاده کنید. زیرا عمر زعفران در این روش بیشتر است و بیشتر زمان می برد تا خراب شود.

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 4

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “روش نگهداری زعفران دم کرده +نشانه های خراب شدن زعفران دم کرده

  1. نازنین گفت:

    عالی بهترین سایت زاگرس زعفران است واقا

  2. علی گفت:

    زعفران های شما بسیار با کیفیت هست جناب

  3. m گفت:

    بهترین هستین

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نظر لطفت شما است

  4. علی گفت:

    ممنون بهترین روش های نگهداری زعفران دم کرده را گفته بودید عالی بود

  5. دانیال گفت:

    بهترین روش هارا توضیح داده بودید واقعا هر چه قدر از خوبی زاگرس زعفران بگم کم گفتم

  6. Gh گفت:

    من هم از شما زعفران خریداری کردم هم تمام مقالات شما را خواندم عالی بودن واقعا روش نگهداری زعفران دم کرده را عالی توضیح داده بودید

  7. جواد گفت:

    ممنون هم روش نگهداری زعفران دم کرده را توضیح داده بودید هم نشانه های خراب شدن زعفران را توضیح داده بودید

  8. بهنام گفت:

    روش نگهداری زعفران دم کرده و نشانه های خراب شدن زعفران دم کرده کامل بود ممنون

  9. قاسم گفت:

    چگونه از زعفران دم کرده نگهداری کنیم را عالی توضیح داده بودید

  10. هاشمی نیا گفت:

    روش نگهداری زعفران دم کرده به بهتین شکل توضیح داده بودید

  11. مراد گفت:

    روش نگهداری زعفران دم کرده چگونه است؟ را خوب توضیح داده بودید

  12. پری گفت:

    نگهداری از زعفران آب شده را کامل توضیح داده بودید

  13. مریم گفت:

    روش نگهداری از زعفران دم کرده با یخچال عالی بود

  14. رسول گفت:

    سلام و عرض ادب ببخشید من زعفران دم کرده ام را گذاشتم داخل یخچال و این زعفران یک بوی بسیار بدی گرفته به نظر شما خراب شده است وقتی داشتم مقاله را مطالعه می کردم نوشته بودید نشانه خراب شدن از بوی بد و گند زده ای حالا نمیدانم استفاده کنم یا نکنم ؟نظر شما چیست ؟؟؟؟؟

  15. مهسا گفت:

    من همیشه برای نگهداری از زعفران دم کرده با استفاده از روشی که زعفران دم کرده را داخل قالب میریزیم استفاده می کنم که با خواندن مقاله خوب شما آن را یاد گرفتم تشکر

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نظر لطف شماست

  16. شیوا گفت:

    روش نگهداری زعفران دم کرده را بسیار کامل و دقیق توضیح داده بودید ممنونم

    1. زاگرس زعفران گفت:

      خواهش می کنم

  17. میلاد گفت:

    روش نگهداری زعفران دم کرده را بسیار کامل و عالی توضیح داده بودید ممنونم

    1. زاگرس زعفران گفت:

      خواهش می کنم

  18. حسین رحیمی گفت:

    نگهداری از زعفران دم کرده به نظر من با استفاده از فریزر بهتره

    1. زاگرس زعفران گفت:

      بله درسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *