مقالات

طرز تهیه برنج زعفرانی(نحوه پخت برنج زعفران)

5
(1)

طرز تهیه برنج زعفرانی، برنج زعفران یکی از پر طرفدار ترین غذای ها و اصیل ترین غذا ها به حساب می آید. طرز تهیه بنج زعفرانی بسیار آسانه و کار سختی نیست و هر خانم یا آقایی می تواند آن را درست کند فقط برای تهیه برنج زعفرانی نیاز است که کمی دقت داشته باشید و به صورت صحیح زعفران خود را دم کنید.

تهیه برنج زعفرانی برای مجلس 

مواد لازم 

برای پخت برنج زعفرانی باید این نکته را به یاد داشته باشید که، به ازای هر نفر یک پیمانه باید بریزید. برای مثال برای مهمانی 10 نفره باید 10 پیمانه برنج پخته شود. مواد لازم عبارتند از

  • برنج: به مقدار لازم بستگی به تعداد نفرات دارد همانجور که در بالا توضیح دادیم.
  • نمک: مقدار لازم
  • زعفران دم کرده زاگرس زعفران: مقدار لازم می توانید برای خرید زعفران اقدام کنید.
  • روغن :دو یا سه قاشق غذا خوری.

طرز تهیه برنج زعفرانی

طرز تهیه برنج زعفرانی مجلسی به این صورت است که در چند مرحله باید به نحوه صحیح کار های زیر را انجام دهید.

مرحله اول

اولین کار برای تهیه پلو زعفرانی، باید شما برنج را داخل قابلمه یا ظرفی ریخته و تا روی برنج را آب بریزید، مقداری نمک بر روی برنج اضافه کنید بگذارید 1 الی 2 ساعت خیس بخورد البته این مورد بستگی به نوع برنج شما هم دارد که برنج شما شفته نشود.

مرحله دوم

بعد ار این که برنج های خود را خیس کردید، برنج را باید بشویید و دوباره به آن آب را اضافه کنید. به طوری که نصف انگشت شما بر روی برنج آب باشه.

نکته: آب روی برنج شما نباید خیلی زیاد باشد و نه خیلی کم زیرا اگر زیاد باشه برنج شما شفته می شه اگر کم باشه برنج شما زنده می شود.

مرحله سوم

در این مرحله می توانید از روغن و کره استفاده کنید، روغن یا (کره) را به همراه نمک و زعفران دم کرده به برنج اضافه کنید و بگذارید برنج جوش بیاد. در همین حال که پلو زعفرانی شما در حال جوش آمدنه برنج را هم بزنید تا به خوبی روغن و نمک و زعفران با هم مخلوط شوند.

مرحله چهارم

بعد به جوش آمدن برنج،پلو زعفرانی را مثل یک تپه جمع کرده و با قاشق برنج خود را سوراخ کنید. تا برنج دم بکشه.

مرحله پنجم

مقداری از برنج را را بعد از نیم ساعت تست کنید، اگر برنج سفت بود هنوز دم نکشیده و نیازه که برنج بر روی شعله بماند، ولی اگر برنج شما نرم بود و پخته شده بود شعله را خاموش کنید.

طرز تهیه برنج زعفرانی

طرز تهیه برنج زعفرانی

نحوه تهیه برنج زعفرانی در پلوپز

در مراحل قبل طرز تهیه برنج زعفرانی را به ششما آموختیم اما در این مرلحه سعی داریم طرز تهیه برنج زعفرانی در پلو پز را به شما آموزش دهیم.در این مرحله نیاز به آب کشی برنج زعفران ندارید.در ابتدا بگذارید تا برنج خیس بخورد. سپس برنج را به داخل پلوپز بریزید. بگذارید تا آب تبخیر شود سپس زعفران دم کرده را بر روی برنج ها بریزید.

می توانید از دمی هم استفاده کنبد بگذارید تا برنج بچخته شود برنج زعفران شما در پلو پز آمده شده است و می توانید میل کنید.

طرز تهیه برنح زعفرانی برا تزئین

در بالا طرز تهیه برنج زعفرانی را آموختید و اگر کامل روش های بالا را انجام دهید برنج زعفرانی شما در همه مهمانی ها شناخته می شود. اما شما شاید نخواهید به دلیل گران بودن زعفران یک برنج زعفران کامل درست کنید. پس در ادامه طرز تهیه برنج زعفران برای تزئین را به شما آموزش می دهیم.

1)

زعفران را که تهیه کردید زعفران را بسابید و دم کنید و بگذارید 30 دقیقه تا دم بکشد.

2)

مقداری از برنج را که برا تزئین احتیاج دارید را داخل ظرف جدا بریزید.

3)

زعفران دم کرده را به ظرفی که در آن برنج را از قبل اضافه کرده بودید بریزید و خوب هم بزنید تا برنج شما به رنگ طلایی در بیاد. برنج زعفرانی شما برای تزئین آماده است.

طرز تهیه برنج زعفرانی به صورت کته

طرز تهیه برنج زعفرانی به صورت کته را در ادامه به شما آموزش می دهیم در اولین مرحله از طرز تهیه برنج زعفرانی به صورت کته بگذارید تا برنج خیس بخورد.

1)

برای تهیه برنج زعفرانی به صورت کته مقدار آب به نوع برنج شما بستگی دارد پس طوری آب بریزید که برنج شفته نشود.سپس برنح را با آب و روغن و نمک بر روی شعله قرار دهدی تا آب به جوش آید. سپس بعد از به جوش آ»دن آب حرارت را کم کنید یا از شعله پخش کن استفاد کنید.

2)

در این مرحله از طرز تهیه برنج زعفرانی به صورت کته بعد از به جوش آمد برنج باید زعفران دم کرده را که از قبل آماده کرده ایم را به برنج اضافه کنیم و هم بزنید تا برنج کاملا رنگ زعفران را به خودش بگیرد.سپسدر مرحله آخر از طرز تهیه برنج زعفرانی یک دمی را بر روی قابمله گذاشته و بگذارید تا دم بکشد.

فوت و فن هایی برا تهیه برنج

نکاتی که هنگام تهیه برنج زعفرانی باید به آنها دقت کرد عبارتند از:

  • برای تهیه برنج زعفرانی از یک برنج با کیفیت استفاده کنید.
  • هنگام تهیه برنم یک زعفران با عطر و طعم بالا را خریداری کنید.
  • اگر می توانید از کره به جای روغن استفاده کنید زیرا عطر و طعم برنج را به شدت بالا می برد.
  • زعفرانی که قصد دارید دم کنید باید به صورت غلیظ دم شود.

طرز تهیه برنج زعفران آبکش

طرز تهیه انواع برنج زعفرانی را با روش های مختلف به شما آموزش داده ایم اما در ادامه طرز تهیه برنج زعفران آبکشی شده را به صورت کامل به شما آموزش خواهیم داد.

1)

در ابتدا برنج را خوب بشوید و به مدت یک ساعت درون آب بگذارید.سپس آب را به همراه آبلیو و نمک و روغن به داخل قابلمه بریزید و قابلمه را بگذارید بر روی حرارت تا به جوش آید.

2)

بعد از به جوش آمدن آب جوش باید برنجی که از قبل به خوبی شست و شو دادیم را به آب جوش اضافه کنیم. خوب برنج را با آب مخلوط کنید. چند دانه را برنج را برداشته و در دست خود بگذارید اگر خوب پخته بود نوبت به آبکشی است.

3)

طرز تهیه برنج زعفرانی به صورت آبکشی

بعد از خوب مغز پخت شدن برنج  را آبکشی کرده و یک قابلمه دیگر را برداشته و ته دیگ را به همراه روغن بر انتهای قابلمه میریزیم. سپس زعفرانی که از قبل دم کرده را بر روی برنج میریزیم و خوب مخلوط می کنیم تا برنج زعفرانی شود. یک دمی را بر روی در قابلمه قرار می دهیم و قابلمه را بر روی حرارت کم به مدت 1 الی 2 ساعت قرار می دهیم. برنج آبکشی شده شما آماده است نوشجان.

برنج زعفران به روش آبکشی

طرز تهیه برنج زعفرانی در فر

مرحله اول

در مرحله اول از طرز تهیه برنج زعفرانی در ابتدا باید اقدام به خرید زعفران با کیفیت کنید،سپس زعفران را بسابید بعد باید اقدام به دم کردن زعفران کنید برای دم کردن زعفران می توانید از روش دم کردن زعفران با یخ استفاده کنید تا برنج شما خوب زعفرانی بشود.

مرحله دوم

در این مرحله برای تهیه برنج زعفرانی در فر از قالب های اماده استفاده کرده ایم همچنین از روش تهیه برنج آبکش استفاده کرده ایم که در ادامه تمانمی مراحل را به صورت کامل به شما آموزش خواهیم دارد.

شما باید در ابتدا اقدام به درست کردن برنج به روش آبکش است که، در ابتدا باید برنج را خوب بشورید و به مدت یک ساعت درون آب قرار دهید بعد نمک و آب لیمو به داخل قابلمه بریزید و بر روی حرات قرار دهید.

مرحله سوم

سپس برنجی را که در درون آب قرار داده بودی را به داخل قابلمه اضافه کنید، برنج را هم بزنید تا با مواد مخلوط شود بعد از چند دقیقه چند عدد برنج را برداشته و با دست ببینید چخته شده اند یا خیر اگر پخته شده بودند برنج شما ابکشی شده است.

مرحله چهارم

در این مرحله از طرز تهیه برنج زعفرانی باید، بر انتهای قالب زعفران و روغن را با برنج ترکیب کرده تا برنج زعفرانی موقعی که برگردانده می شود بر روی برنج باشد.

سپس باید برنج ساده را بر روی برنج زعفرانی بریزید و رو ی برنج را با استفاده از قاشق سوارخ کنیم و روی برنج را فویل بکشیم تا برنج هنگامی که در فر قرار می گیرد نسوزد.

مرحله پنجم

سپس در این مرحله از طرز تهیه برنج زعفرانی در فر، باید فر را روشن کنید و بر روی دمای 180 درجه قرار بدهید.سپس قالب برنج را بر داخل فر قرار دهید. سپس بعد از 30 دقیقه برنج زعفرانی شما آماده است و آن را به داخل ظرف مخصوص خود قرار دهید نوشجان.

آخرین کلام

در این مقاله به شما شما طرز تهیه برنج زعفرانی را به تمامی روش ها توضیح داده ایم که از این به بعد در خانه به راحتی بتوانید اقدام به تهیه برنج زعفرانی در خانه کنید. اگر سوالی در مورد تهیه برنج زعفرانی در خانه داشتید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مسوالات متداول

طرز تهیه برنج زعفرانی برای مهمانی چگونه است؟

طرز تهیه برنج زعفران برای تزئین چگونه است؟

مقالات مرتبط

یک مثقال زعفران چند گرم است

مضرات زعفران برای قلب

نحوه کاشت زعفران

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “طرز تهیه برنج زعفرانی(نحوه پخت برنج زعفران)

  1. حسن گفت:

    مقاله کاملی در مورد طرز تهیه برنج زعفرانی بود ممنون میشم در مورد طرز تهیه کته زعفرانی هم یک مقاله برای ما بنویسید

    1. زاگرس زعفران گفت:

      چشم انجام می شود

  2. ایمان گفت:

    واقعا مقاله کاملی بود یک برنج زعفرانی خوشمزه را درست کردم

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نظر لطف شماست

  3. مهدی گفت:

    خیلی ممنونم که طرز تهیه برنج زعفرانی را هم داخل پلوپز به ما آموزش داده اید تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *