مقالات

بهترین زمان کود دهی زعفران+جدول کود دهی+انتخاب کود برای گلدهی بیشتر

4.7
(3)

بهترین زمان کود دهی زعفران، اگر شما هم تازه اقدام به کاشت زعفران کرده اید. یا از قدیم کارتان کاشت و برداشت زعفران بوده است، باید این نکته را بدانید که داشتن پیاز زعفران درشت و با کیفیت در روند و افزایش گلدهی زعفران تاثیر گذار است.

اما احتمالا این سوال هم برای شما پیش آمده است، که بهترین زمان کود دهی زعفران چه زمانی است؟ در چه فصلی کود دهی زعفران را شروع کنیم؟ از چه نوع کودی استفاده کنیم؟

زمان کود دهی زعفران بستگی به موقعیت آب هوایی شما نیز دارد. و ما نمی توانیم یک جدول کود دهی زعفران را برای تمام موقعیت آب هوایی به شما دهیم. در ادامه این مقاله همراه ما باشید، تا زمان کود دهی زعفران را به شما آموزش دهیم.

برای خرید زعفران اصل بر روی لینک کلیک کنید.

جدول کود دهی زعفران

زاگرس زعفران یک جدول کود دهی زعفران را برای شما به صورت پیش فرض آماده کرده است. اما اگر متوجه نشدید که چگونه کود دهی زعفران را شروع کنید، با ما تماس بگرید در ادامه جدول کود دهی زعفران برای مزارع جوان و مزارع نوزاد و مزارع مسن را به شما به صورت کامل آموزش می دهیم.

برنامه غذای مزارع نوزارد برای یک دو نوبت آبیاری

  • آبیاری اول:اسید هیومیک،کلات آهن،ریز مغذی
  • زاج آب:اسید هیومیک،کلات آهن،ریز مغذی کامل
  •  اولین محلول پاشی در اوایل دی ماه: جلبک دریایی،ریز مغذی کامل،اسید آمینه،سیلیکات پتاسیم
  • محلول پاشی دوم در اواخر دی ماه:جلبک دریایی،اسید آمنه،گوگرد،فسگارد
  • سومین محلول پاشی در اواخر بهمن: جلبک دریایی،اسید آمنه،ریز مغذی کامل

برنامه غذایی مزارع نوزاد برای یک نوبت آبیاری

  • آبیاری اول:فسفات تریپل،هیومیک اسید،کلاته آهن
  • زاچ آب:ریزمعذی ،اسید هیومیک،اوره فسفات
  • اولین محلول پاشی در اوایل دی ماه:جلبک دریایی،ریز مغذی کامل،اسید آمینه،سیلیکات پتاسیم
  • محلول پاشی دوم در اواخر دی ماه:جلبک دریایی،اسید آمنه،گوگرد،فسگارد
  • سومین محلول پاشی در اواخر بهمن:جلبک دریایی،اسید آمنه،ریز مغذی کامل

جدول کود دهی مزارع مسن یعنی 5 الی 6 سال به بالا

  • آبیاری اول: هیومیک اسید مایع،آهن کلات
  • زاچ آب:اسید آمینه،سولو پتاس،اسید هیومیک مایع
  • محلول پاشی در یک مرحله: با مشاوران ما تماس بگیرید.

جدول کود دهی مزارع بین 1 تا 4 سال برای یک نوبت آبیاری 

  • آبیاری اول:اسید هیومیک،کلات آهن،ریز مغذری
  • زاچ آب :ریز مغذی به فرم کلاته،کلات آهن،اسید هیومیک مایع
  • اولین محلول پاشی در اوایل دی ماه:جلبک دریایی، اسید آمنه،فسگارد،ریز مغذی کامل، پتاسیم
  • محلول پاشی دوم در اواخر دی ماه:جلبک دریایی، اسید آمنه کامل،گوگرد و فسگارد
  • سومین محلول پاشی در اواخر بهمن ماه:جلبک دریایی، اسید آمنه کامل،نیرات،ریز مغذی کامل

کود دهی مزارع بین 1 تا 4 سال برای دو نوبت آبیاری

  • آبیاری اول: بدون کود انجام می شود اما در مرحله دوم کلات آهن، اسید هیومیک،ریز مغذی
  • زاچ آب: هیومیک اسید،ریز مغذی ،کلات آهن
  • اولین محلول پاشی در اوایل دی ماه:جلبک دریایی، اسید آمنه،فسگارد،ریز مغذی کامل، پتاسیم
  • محلول پاشی دوم در اواخر دی ماه:جلبک دریایی، اسید آمنه کامل،گوگرد و فسگارد
  • سومین محلول پاشی در اواخر بهمن ماه:جلبک دریایی، اسید آمنه کامل،نیرات،ریز مغذی کامل

بهترین زمان کود دهی زعفران چه موقع است؟

تقریبا می تواند، که بالای 50 درصد از تغذیه زعفران، از طریق زمین زعفران تامین شود. و شما باید در ابتدای کار خود و در زمان کود دهی اول زعفران به طوری انجام شود. که زمین شما از مواد آلی و معدنی غنی باشد. اولین کود دهی مراحل زعفران، آماده سازی زمین برای کشت زعفران انجام می شود.

در این مرحله طبق آزمایش خاک کمبود ها، و مواد ناموجود در خاک کود دهی انجام می گیرد.که در بیشتر اوقات هم موادی که خاک نیاز دارد. کود دامی و پوسیده، و گوگرد،است.

گوگرد درست است که برای تغذیه استفاده می شود. اما کارایی های دیگر هم نیز دارد که، گوگرد خاصیت قارچ کشی نیز دارد همچنین بیشتر کشاورزان برای این که پیاز زعفران بسیار حساس هست.

و احتمال گرفتن قارچ را دارد از گوگرد استفاده می کنند. گوگرد تاثیر و ماندگاری بیشتری در خاک دارد پس حتما از گوگرد استفاده شود.

مقاله مرتبط: دم کردن زعفران با یخ

بهترین کود برای گل آب (اب اول)زعفران:

پیاز های زعفران در تابستان از خواب بیدار می شوند. قبل از اینکه پیاز زعفران از خواب بیدار شود. ماده های درونی پیاز زعفران از خواب بیدار می شوند.

در این مدت همچنین به شما بستگی دارد، که قبل از اینکه پیاز زعفران از خواب بیدار شود. شما تغذیه خوبی را برای پیاز های زعفران انجام داده اید یا خیر بعضی از کشاورزان هم معتقد هستند، که روند گلدهی زعفران بستگی به تغذیه پیاز در سال قبل دارد که این نظریه درست تر است.

کود هایی هستند که در روند رشت گل کیفیت کلاله رنگ گلاله اندازه کلاله نقش دارند. شما برای داشتن این ویژگی ها می توانید از کود پتاس استفاده کرده و به همراه آبیاری اول به زمین خود دهید.

می توانید از کود های هیومیک اسید و فسات تریپل هم نیز استفاده کنید، اما باید یک نکته را بدانید که، باید فرصت تجزیه را به کود دهیم و زیرا  هر کود پس از تجزیه نیاز به جذب دارد.

مقاله مرتبط:روش نگهداری از زعفران دم کرده

 بهترین کود برای زاچ آب زعفران:

برای بچه زایی و برگ زایی و ریشه زایی از زاچ آب استفاده می کنند، که یکی از آبیاری های مهم زعفران به شمار می رود. پس باید از کود هایی استفاده شود که به پیاز زعفران کمک کنیم. برای ریشه زایی و برگ زایی و بچه زایی نیاز به یک کود است

این کود مهم برای مزارع زعفران عبارتند از :

  • برگدهی:عنصر ازت
  • ریشه زایی: عنصر فسفر

استفاده از کود های بالا یک امر مهم است. کود دهی زعفران همراه آبیاری موجب می شود، که کود زود تر به پیاز زعفران برسد. و پیاز زعفران تقویت شود. سپس ساقه هایی که به پیاز زعفران متصل هستند، 30 سانتی متر رشد می کنند بر روی برگ ها روزنه هایی قرار دارد که با استفاده از محلول پاشی می  توانیم مواد را جذب پیاز زعفران کنیم.

زمان کود دهی زعفران

مرحله سوم:

بعد از اینکه زاچ آب انجام شد برگ ها رشد می کنند، وقتی هم که برگ ها رشد می کنند هوا رفته رفته به سمت سرد شدن می رود. و باید کود دهی را به همراه آبیاری دوباره انجام دهیم.

پیشنهاد می شود در این آبیاری از آمینو اسید وکود های ریز مغذی استفاده کنید.

استفاده از آمینو اسید باعث می شود، که خطر سرما زدگی کاهش یابد می توانید از کود های ازته استفاده کنید. تا پیاز های زعفران برگ های بلند تر و جذب فتوسنتز بهتری را داشته باشند.

چهارم:

این محلول پاشی که در دی ماه انجام می گیرد. و در اوج سرما خواهد بود.

در محلول پاشی اول باید به فکر تقویت پیاز زعفران باشیم. یکی از دلایلی که این محلول پاشی انجام می گیرد، افزایش مقاوت پیاز زعفران در برابر وزش باد است. که می توانید از کود هایی همچون پتاس به همراه گوگرد انجام گیرد.

پنجمین مرحله:

در این مرحله از زمان کود دهی زعفران،در  این محلول پاشی که زمان کود دهی زعفران که با فاصله یک ماه از محلول پاشی دوم انجام می شود. تقریبا در بهمن ماه انجام می شود. در این نوبت از کود های کلاته می توانید، استفاده کنید که در شرایط سرما جذب بهتری دارند.

مرحله ششم:

حالا در این مرحله از زمان کود دهی زعفران، که مرحله آخر کود دهی زعفران است. علاوه بر اینکه باید پیاز زعفران را تقویت کنیم باید خاک را نیز با تغذیه مناسب تقویت سازیم. در این آبیاری باید از کود هایی همچون گوگرد،اسید هیومیک،درشت مغذی و ریز مغذی استفاده شود.

در فروردین ماه یک آبیاری دیگر انجام می شود، که زرد آب نام دارد در صورتی که احتمال بیماری های قارچی وجود داشت می توانید، از قارچ کش و کنه کش در آبیاری استفاده کنید.

هنگامی که زرد آب انجام شد می توانید از کود دامی پوسیده استفاده کنید، که بعدا با کولتیواتور اقدام به شخم زنی کنید. تمامی این مراحلی که ما به شما توضیح داده ایم بستگی به چند ساله بودن زمین  و نوع زمین شما دارد.

بهترین کود برای افزایش گلدهی زعفران

در واقع بهترین کود افزایش گلدهی کلمه درستی نیست. برای اینکه مزرعه شما افزایش گلدهی داشته باشد، به یک برنامه غذایی کامل نیاز دارد که تمامی مواد مغذی زعفران کامل باشند. نه یکی کمتر نه یکی بیشتر اگر مواد مغذی دارای یک تعادل درست نباشند، نه تنها افزایش گل دهی ندارید بلکه ممکن است که گل دهی شما ضعیف تر شده باشد.

بنابراین به جای اینکه یک کود مناسب را پیدا کنید،ب بستگی به این داردکه زمان کود دهی زعفران شما در سال های قبل چگونه بوده است. پیشنهاد زاگرس زعفران این است که از کود هایی که جذب بیشتری دارند استفاده کنید.

مقاله مرتبط:چرا زعفران گران است

نحوه انتخاب بهترین کود برای زعفران

برای نحوه انتخاب بهترین کود زعفران در واقع نمی توان مشخص کرد اما برای تجویز بهترین کود برای زعفران باید به این دور مورد دقت داشته باشید:

  1. چرخه زندگی زعفران
  2. آزمایش کردن خاک و فهمیدن کمبود ویتامین ها

برنامه کود دهی زعفران چگونه تجویز می شود؟

جدول کود دهی زعفران برای مزارع مختلف بستگی به شرایط خاصی دارد.

این شرایط تعین برنامه های غذایی عبارتند از:

سن مزرعه

یکی از شرایطی که جدول کود دهی زعفران را تعین می کند، سن مزارع زعفران است.

این ویژگی های سن مزرعه عبارتند از :

  • زمین چند ساله است؟
  • مزرعه نوزاد: این مزارع برای تولید پیاز استفاده می شوند.
  • مزارع جوان:مزارعی هستند که تازه کاشت زعفران در آن انجام گرفته است.
  • مزرعه مسن: مزارعی هستند که،بعد از 7 یا 5 سال پیاز های زعفران را خارج کنید.

کود دهی های قبل  مزرعه زعفران

یکی از شرایط دیگر که جدول کود دهی زعفران را تعین می کنیم. کود دهی های قبل مزرعه زعفران است، به این منظور که آیا در سال های قبل به زمین کودی داده شده است؟از کدام کود برای زمین خود استفاده کرده اید؟ برنامه غذایی زمین شما چگونه بوده است؟

شرایط پیاز

یکی دیگر از شرایطی که جدول کود دهی زعفران تعیین می کنیم. شرایط پیاز زعفران است. به این صورت که آیا پیاز زعفران دارای بیماری است، ضد عفونی پیاز زعفران به صورت صحیح انجام گرفته است؟ برنامه غذایی که طبق آن به پیاز های زعفران داده شده است چه بوده؟

خاک زمین

یکی دیگر از شرایطی که جدول کود دهی زعفران را تعیین می کند، خاک زمین است. به این صورت که شما باید خاک زمین کشاورزی خود را به آزمایشگاه ببرید و آزمایش کنید. و هنگامی که جواب آزمایش آمد ببینید که در خاک چه مواد غذایی کم است. و چه عنصری در خاک کم است، و با استفاده از کمبود هایی که در خاک است. یک برنامه غذایی خوب را برای مزرعه تهیه کنید.

نکات مهم برای کود دهی زعفران

هنگام کود دهی زعفران باید، به چند نکته دقت داشته باشید تا برای مزرعه شما خطری پیش نیاید این نکات مهم عبارتند از:

  • اولین نکته ای که در مورد کود دهی زعفران و جدول کود دهی زعفران باید بدانید، این است که نباید از همه نوع کودی برای مزرعه زعفران استفاده کنید، زیرا در بعضی از مواقع با ترکیب کردن بعضی از کود های ممکن است. زمین خطراتی را به همراه داشته باشد.
  • کود هایی که برای مزارع زعفران خود استفاده می کنید نباید،ec آب و خاک را تغییر بدهند، زیرا برای مزرعه خطراتی را به همراه خواهد داشت.
  • کود دهی زعفران را باید در زمان خودش انجام دهید زودتر و دیر تر هیچ سودی برای مزعه نخواهد داشت.
  • دو تا از مراحل کود دهی زعفران برای قبل از کشت زعفران انجام شوند، و استفاده از کود حیوانی هم نیاز است.
  • کود دهی زعفران، برای مزارعی که سن آنها بالا است. با مزارع زعفرانی که سن آنها پایین است. بسیار متفاوت است.

کلام آخر

در این مقاله به شما جدول کود دهی زعفران، را به همراه زمان کود دهی زعفران را به صورت کامل آموزش داده ایم.

اما به طور خلاصه باید به شما بگوییم، کود دهی مزارع زعفران در سه نوبت انجام می شوند. در مرحله اول برای کود دهی مزارع زعفران، از کود حیوانی استفاده می شود.

و مرحله دوم از کود دهی مزارع زعفران، که در پاییز انجام می گیرد، بعد از برداشت گل زعفران انجام می شود، که کود دهی زاج آب هم نیز نام دارد. و مرحله سوم از مراحل کود دهی زعفران، که در زمستان انجام می شود، باید اقدام به محلول پاشی مزارع عفران کنید.

برای کود دهی زعفران باید یک نکته مهم را بدانید، اینکه نباید از کود هایی که ec خاک را تغییر دهند، استفاده کنید. و تنها استفاده از یک نوع کود باعث نمی شود، که کیفیت گیاه زعفران بالا رود. بلکه شما باید از طریق آزمایش خاک خود متوجه شوید، که مواد مورد نیاز خاک شما چه چیز هایی هستند. سپس اقدام به خرید کود های مناسب برای زمین زعفران خود کنید.

اگر در کود دهی زعفران دقت لازم را نداشته باشید، ممکن است ضرر های بزرگی را متحمل شوید، چون کود دهی زمارع زعفران، تاثیر مستقیمی بر برداشت زعفران مشما خواهد داشت.

سوالات متدوال

بهترین موقع کود دهی زعفران چه زمان است؟

همانجور که به شما توضیح داده ایم، کود دهی زعفران در سه مرحله انجام می شود، مرحله اول از کود حیوانی استفاده می شود، مرحله دوم بعد از برداشت زعفران انجام می شود، و مرحله سوم هم در زمستان با استفاده از محلول پاشی انجام می شود.

نحوه انتخاب بهترین کود برای مزارع زعفران

برای انتخاب بهترین کود برای مزارع زعفران، باید به یک نکته مهم دقت کرد.

برای متوجه شدن انتخا بهترین کود برای مزارع زعفران، نیاز است. که خاک مزرعه را آزمایش کنید، و با استفاده از کمبود های خاک اقدام به تهیه بهترین کود برای مزارع زعفران کنید.

انتخاب کود برای افزایش گلدهی بیشتر چگونه است؟

یکی از متدوال ترین سوالاتی که از ما پرسیده شده بود، این موضوع بود که چگونه بهترین کود را برای مزارع زعفران خود انتخاب کنیم؟

در واقع باید گفت کودی که افزایش گلدهی زعفران را زیاد کند وجود ندارد. بلکه شما باید تمامی نیاز های زمین خود را با استفاده از یک کود دهی صحیح رفع کنید، تا مزارع شما افزایش گلدهی زیادی را داشته باشد.

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 3

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “بهترین زمان کود دهی زعفران+جدول کود دهی+انتخاب کود برای گلدهی بیشتر

  1. علی گفت:

    خیلی ممنون از مقاله کاملی که در مورد زمان کود دهی زعفران ارائه دادید

    1. زاگرس زعفران گفت:

      خواهش می کنم

  2. مهدی گفت:

    یک جدول کود دهی کامل را توضیح داده بودید ممنونم

    1. زاگرس زعفران گفت:

      خواهش می کنم

  3. محمد مهدی گفت:

    جدول کود دهی زعفران را برای تمامی زمین ها توضیح داده بودید خیلی ممنونم

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نظر لطف شماست

  4. مهدی گفت:

    جدول کود دهی زعفران را بسیار کامل توضیح داده بودید ممنون

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نظر لطف شما است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *