مقالات

چگونه زعفران را صادر کنیم(مراحل و نحوه صادرات زعفران در ایران)

0
(0)

صادرات زعفران، یکی از پر سود ترین کالا ها به حساب می آید، اما اگر به کشور هایی که صادرات زعفران را انجام می دهند، نگاهی بیندازیم می بینیم که ایران با توجه به بزرگ ترین تولید کننده زعفران صادرات کمتری دارد.

اگر شما هم دنبال این فرصت هستید که در مورد نحوه صادرات زعفران و چگونگی صادرات زعفران را متوجه شوید، این مقاله برای شماست پس تا آخر این مقاله همراه ما زاگرس زعفران باشید.

مراحل صادارت زعفران را در ادامه به شما توضیح می دهیم.

1)مرحله اول تعیین استراژی برای صادارات زعفران

در اولین قدم از مراحل و نحوه صادرات زعفران تعیین یک استراژی خوب است.

به این معنا که برنامه شما برای نحوه صادرات زعفران چیست؟ چه هدفی از صادرات زعفران دارید؟می خواهید زعفران را به کدام کشور صادر کنید؟ خودتان زعفران را تولید می کنید یا قصد دارید زعفران را از کشاورز تهیه کنید؟ کدام نوع از انواع زعفران برای صادرات در خارج بهتر است؟ چه نوع بسته بندی بهتر است؟ چگونه زعفران را صادر کنیم؟

تمام این سوالات مهم هستن و قبل از شروع صادرات زعفران باید در جواب این سوال ها را بدهید، زاگرس زعفران به شما پیشنهاد می دهد قبل از اینکه پروسه صادرات را انجام دهید، یک استراژی مشخص داشته باشید.

تا یک تجارت پر سود را تجربه کنید، و پیشنهاد می شود از کسانی که در صنعت صادرات هستند حتما مشورت بگیرید.

چگونه زعفران را صادر کنیم

چند روش برای صادرات زعفران داریم؟

1)روش فله ای

صادرات زعفران به روش فله ای بیشتر دز وزن های نیم کیلویی و 1 کیو اتفاق می افتد.  زعفران صادر شده به روش فله ای دوباره با یک برند سازی به دست خارجی ها به ایران باز می گردد که این یک مشکل است برای صادرات ایران.

2)روش بسته بندی

صادرات زعفران به روش بسته بندی در وزن های 35 گرم استفاده می شود، صادرات زعفران به این روش بسیار مشکل ساز است، زیرا باید برند سازی قوی را ایجاد کنید، و به فکر ظرف هایی با طرح های شیک باشید.

2)مرحله دوم یه دست آوردن زعفران و یک بسته بندی مناسب

در این مرحله برای صادرات زعفران شما باید خودتان انتخاب کنید، که زعفران را با استفاده از هدایت کردن کشاورزان به پروش زعفران و تولید یک زعفران با کیفیت عملیات صادرات را انجام دهید، و یا خودتان عملیات کشت را انجام می دهید و زعفران را صادر کنید.

مقاله مرتبط:کاشت زعفران در خانه

هر کدام از روش های بالا را که انتخاب کردید، باید این را بدانید بهترین نوع زعفران و، با کیفیت ترین زعفران را برای صادرات استفاده کنید.

قبل از صادرات زعفران شما مورد برسی قرار می گیرد، پس حتما در خرید زعفران دقت لازم را داشته باشید، و به بهترین شکل زعفران را تولید کنید.

یکی از مهم ترین مرحله هایی که در کیفیت زعفران بسیار تاثیر گذار است، اگر خودتان زعفران را تولید می کنید، با استفاده از خشک کردن زعفران می توانید کیفیت بهتری را ارائه دهید.

برای خرید زعفران اصل که با دستگاه خشک شده و قیمت مناسبی نیز دارد کلیک کنید.

بسته بندی با کیفیت برای زعفران یکی از پر رقابت ترین بازار و برای جذب مشتری بسیار مورد اهمیت است، بسته بندی که برای زعفران انتخاب می کنید، باید مشتری را جلب کنند و بر روی مشتری تاثیر گذار باشد.

مثلا اگر در بازار های عربستان قصد فعالیت دارید، باید از ظروف کریستال برای بسته بندی استفاده کنید.

ولی اگر قصد دارید داخل اروپا صادارت زعفران را انجام دهید، باید از طروف فلزی استفاده کنید، زیرا اروپایی ها اعتقاد دارند که می توانند دوباره از آن ظرف فلزی استفاده کنند، برای به دست آوردن موفیقت نیاز به یک بسته بندی شیک است.

3)مرحله سوم شناخت بازار جهانی و آشنایی با بازاریابی بین المللی

در این مرحله از صادرات زعفران باید با بازار های واردات زعفران آشنا شوید. از اطلاعات، ارقام و شماره ها در سایت های مختلف استفاده کنید، تا متوجه شوید که بهترین بازار زعفران کدام هستند.

بازار هدف خود را مشخص کنید، و قوانینی که کشور هایی که واردات زعفران را انجام می دهند خوب مطالعه کنید.

با استفاده از شرکت دسترسی به مشتریان بین المللی و ارتباط گرفتن با بازرگانان در سراسر کشور امکان پذیر است.

یک نکته را باید قبل از خرید زعفران بدانید، شناخت با بازار های بین المللی و برنامه ای مشخص نقش بسیار مهمی دارد.

کشوری که برای صادرات زعفران انتخاب می کنید، با کشور های دیگه متفاوت است.

برای مثال کشور ترکیه برای توریست هایشان زعفران را تهیه می کنند، و هر ساله کلی توریست از ترکیه زعفران تهیه می کنند،در کشور عراق به رنگ عطر زعفران اهمیت می دهند،و کشور های اروپایی به خاطر خواص زعفران استفاده می کنند.

از آن خاطر است که تاکید می کنیم، بر روی کشوری که قصد صادرات زعفران را دارید، خوب تحقیق کنید و این موضوع بسیار نقش مهمی دارد.

در انتخاب کشور باید مسافت بین دو کشور و شناخت خوبی از بازار های آن کشور داشته باشید.

4)مرحله چهارم مجوز های لازم برای صادرات زعفران

مجوز هایی که باید حتمی برای صادرات زعفران دریافت کنید عبارتند است:

  • مجوز بهداشت
  • به ثبت رساندن محصول در گمرک ایران
  • گرفتن کارت بازرگانی
  • گواهی استاندارد
  • اظهار نامه مالیاتی
  • مجوز صدور محصول

کارت بازرگانی

برای گرفتن کارت بازرگانی باید توسط اتاق بازرگانی و صنعت و معدن و به تایید وزارت بازرگانی برسد، کارت بازرگانی در واقع کارتی است که فرد با داشتن آن می تواند صادرات و امور تجاری را انجام بدهید.

اظهار نامه مالیاتی

برای اینکه بتوانید محصول خود را در گمرگ به ثبت برسانید، باید اظهار نامه مالیاتی را پر کنید این موارد شامل:

  • اطلاعات کشور مبدا
  • اطلاعات کشور مقصد
  • مشخصات فرد ارسال کننده
  • مشخصات فرد اظهار کننده
  • مشخصات مشتری
  • نحوه معامله
  • مشخصات وسیله ای که قراره حمل و نقل در آن انجام شود.
  • مبدا بارگیری
  • تعداد بسته
  • مشخصات کالا
  • مقدار وزن هر بسته
  • هزینه گمرک
  • اسم گمرکی ثبت کننده کالا

و در اتمام مدارک شما به علاوه اظهار هویت مالیاتی به گمرک برده می شود، درست بودن اطلاعات و مدارک شما برسی می شود.

و مدارکی که به گمرک ارائه داده اید، در لحاظ صحیح بودن و تعرفه زعفران ارزش نهایی کالایی که قصد صادر کرد، آن را دارید مشخص می شود و صلاحیت صادر کننده مشخص می شود.

یک نسخه در گمرک به ثبت می رسد، و یک نسخه هم به صادر کننده داده می شود، بعد از آزاد شدن زعفران اظهار نامه به همراهی بار به مقصد می رود.

5)مرحله پنجم نحوه قیمت گذاری زعفران صادراتی

در مراحل قبل به شما آموزش داده ایم که چگونه زعفران را صادر کنیم، اما در این مرحله از صادرات زعفران نحوه قیمت گذاری زعفران می باشد؛ برای پیدا کردن قیمت محصول می توانید از کمیسیون نرخ گذاری استفاده کنید. و یک نرخ مناسب برای زعفران خود پیدا کنید.

برای اینکه بتوانید سود خوبی از صادرات به دست بیاورید، باید برای قیمت گذاری زعفران یک استراژی درست و کامل چیده شود که در آخر این کار موجب ضرر برای شما نشود.

برای استراژی قیمت گذاری، باید روش پرداخت و شرایط فروش در نظر گرفته شود و یک قیمت مناسبی را بر روی محصول خود بگذارید، تا تمامی هزینه هایی که تا به الان انجام داده اید را در بر بگیرید. این هزینه ها از جمله:

  1. هزینه بیمه
  2. ارزش زعفران صادراتی
  3. هزینه بسته بندی
  4. هزینه حمل و نقل
  5. هزینه برای درست کردن حساب و انتقال پول
  6. هزینه گرفتن علامت بازرگانی
  7. هزینه امتیاز نقش

اگر اولین بار است که برای صادر کردن زعفران اقدام می کنید، ما به شما این پیشنهاد را می دهیم،که حتما از کسانی که کار بازرگانی انجام می دهند مشورت بگیرید.

تعرفه صادرات زعفران چه مقدار است؟

برای اینکه از تعرفه صادرات زعفران با خبر شوید، باید به وزارت صنعت و معدن و تجارت رجوع کنید. بعضی اوقات وزارت صنعت و معدن و تجارت برای اصلاح بازار تعرفه صادراتی را صفر نظر می گیرد، گاهی برای تشویق بیشتر برای صادر کردن محصولات تعرفه را صفر می کند، اما در بعضی از اوقات مخالف صادر کردن است و جلوی صادر کردن را می گیرد برای اصلاح بازار داخلی این کار انجام می گیرد.

چگونه کنترل کیفیت زعفران صادراتی را انجام دهیم؟

همانجور که در بالا به شما توضیح داده ایم زعفران نیاز دارد، که مجوز بهداشت،مجوز کشاورزی، مجوز صنعت و معدن و تجارت سازمان ملل را نیز بگیرید.

در سازمانی ملی استاندارد محصول باید آنالیز بر کیفیت انجام شود، آنالیز محصول به وسیله وسایل آزمایشگاهی با کیفیت که در سازمان وجود دارد انجام می گیرد.

تا زعفرانی که برای صادرات انتخاب شده است بهترین کیفیت را داشته باشد. آنالیز کیفیت زعفران هم در بازار ایران و هم در بازار خارج انجام می گیرد.

انالیز کیفیت بر پارامتر های زیر انجام می شود:

وجود کپک

رطوبت

طعم زعفران

وجود بقایای گل و گیاه

رنگ زعفران

بوی زعفران

ناخالص بودن زعفران

میزان وجود مایکوتوکسین

بسته بندی با کیفیت و غیر قابل نفوذ

6)مرحله ششم بیمه کردن هنگام صادرات زعفران

حتما از بیمه استفاده کنید زیرا بیمه یکی از مسائل مهم صادرات است که باید انجام شود؛ بیمه را انجام دهید تا خدایی ناکرده برای بار اگر اتفاقی افتاد شما ضرر نکنید.

بیمه کردن محصول باید توسط فروشنده کالا انجام بگیرد.

چند نکته در مورد صادرات زعفران

    1. نحوه صادرات زعفران شما باید به گونه ای باشد که بهترین کشور را انتخاب کنید.
    2. ثبل ازنیکه صادرات را انجام دهید قوانین آن کشور را خوب بخوانید.
    3. هنگامی که شما نحوه صادرات زعفران را آموختید و قصد صادرات را داشتید باید یک نمونه برای آن کشور بفرستید نمونه ای که قصد دارید بفرستید باید بسیار با کیفیت باشد همچنین در روند صادرات شما باید محصول با کیفیت را ارسال کنید.
    4. محصول خود را بیمه کنید.
    5. قرار داد خود را به صورت قانونی پیش ببرید.
    6. برای کار های قاونی حتمی با یک وکیل صحبت کنید.
    7. کسی که قصد دارد از شما زعفران را خریداری کند مطمعا شوید که مورد اطمینان است.
    8. مجوز های لازم را در هر دو کشور بگیرید.
    9. برند سازی اصولی را انجام دهید.
    10. یک نمایندگی در کشور مقابل تاسیس کنید.

راه هایی برای بالا رفتن کیفیت زعفران

خشک کردن اصولی

یکی ار راه هایی که باعث بالا رفتن کیفیت زعفران برای صادرات خواهد شد خشک کردن اصولی است.امروزه با استفاده از دستگاه های بروز به راحتی می توانید خشک کدن زعفران را به روش های اصولی انجام دهید که برای صادرات زعفران بسیار می تواند راحت باشد  نحوه صادرات زعفران را آسان سازد.

برداشت به موقع

یکی دیگر از راه هایی که بر بالا رفتن کیفیت زعفران تاثیر گذار است برداشت به موقع زعفران است نه خیلی زود نه خیلی دیر پس به این موضوع هم نیز دقت کنید.

نگهداری درست

برای بالا رفتن کیفیت زعفران باید زعفران را به صورت درست نگهداری کرد و گرنه موجب کاهش کیفیت می شود.

مشکلات صادرات زعفران

  • یکی از بزرگ ترین مشکلات صادرات زعفران به دلیل کاشت زعفران در افغانستان است زیرا زعفران به جای اینکه خشخاش بکارد آمده زعفران را به جای خشخاش جای گذاری کرده همینطور کشور های خارجی از افغانستان بسیار حمایت کرده و از آنها بسیار زعفران می خرند به همین دلیل است که بیشتر کشور های از ایران زعفران نمیخرند.
  • یکی دیگر از دلایلی که صادرات زعفران در ایران به مشکل خورده است. بسته بندی بی کیفیت است. همانجور که به شما توضیح داده ایم برای اینکه صادرات زعفران را به خوبی انجام دهید باید یک بسته بندی با کیفیت داشته باشید و گرنه فروش خوبی را نخواهید داشت برای مثال کشور هایی مثل اسپانیا در بسته بندی زعفران برای صادرات بسیار دقت می کنند و فروش خوبی هم در این زمینه دارند.
  • عدم بازار یابی درست یکی دیگر از مشکلات صادرات زعفران است به این صورت که سعی ندارند کاری کنند که توریست ها به خاطر زعفران ایران به ایران سفر کنند یکی از شهر های کشور هند دقیقا این کار را انجام داده است و هر ساله جشنواره برگزار می کند و کلی توریست فقط برای خرید زعفران به کشور هند سفر می کنند.
  • یکی دیگر از دلایلی که در صادرات زعفران ضعیف هستیم ضعیف بودن سیستم بانکی کشور ما است زیرا نمی توانیم حساب های سندی را ایجاد کنیم و باید به روش سنتی مبادله کالا را انجام دهیم و قطعا خریدار هم نمیاد همچنی کاری کند که اول پول بدهد و بعد کالا را تحول بگرید یا بر عکس کسی قبول نمی کند که اول کالا بدهد بعد پول بگرید به این صورت است که صادرات زعفران در ایران مشکل ساز است.
  • یکی دیگر از مشکلات صادرات زعفران در ایران این مورد است که، به سختی می توانیم کارت بازرگانی را بگیریم.

کلام آخر

در این مقاله به شما در مورد این که چگونه زعفران را صادر کنیم آموزش داده ایم، و تمامی مراحل صادرات زعفران را به شما توضیح داده ایم اگر سوالی داشتید در بخش نظرات اعلام کنید در سریع ترین زمان ممکن جواب شما را می دهیم.

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “چگونه زعفران را صادر کنیم(مراحل و نحوه صادرات زعفران در ایران)

  1. مهدی سلیمانی گفت:

    واقعا صادرات زعفران کار سختی است ممنونم از مقاله خوبتان

    1. زاگرس زعفران گفت:

      بله کار سختی است
      نظر لطف شماست

  2. مهسا گفت:

    مراحل صادرات زعفران را عالی توضیح دادید ممنون

    1. زاگرس زعفران گفت:

      خواهش می کنم

  3. حسین گفت:

    ولی به نظر من نحوه صادر کردن زعفران بسیار سخت است و به این راحتی ها نیست

    1. زاگرس زعفران گفت:

      بله کاملا

  4. فرید گفت:

    خیلی ممنون از مقاله کامل تان در مورد صادرات زعفران

    1. زاگرس زعفران گفت:

      خواهش می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *