مقالات

انواع زعفران|+ چند نوع زعفران داریم؟+تفاوت آن ها

4.3
(3)
انواع زعفران

انواع زعفران

انواع زعفران، این طلای سرخ، یکی از گران‌ترین و ارزشمندترین ادویه‌های جهان است که به دلیل خواص بی‌نظیرش در آشپزی و طب سنتی استفاده می‌شود. اما آیا می‌دانید چند نوع زعفران داریم و چه تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد؟ شناخت انواع زعفران و تفاوت‌های آن‌ها به شما کمک می‌کند تا هنگام خرید بهترین انتخاب را داشته باشید.

در این مقاله با انواع زعفران شامل سرگل، پوشال، نگین، دختر پیچ (دسته)، خامه زعفران (ریشه زعفران)، سوپر نگین، نگین پرسی، نگین درجه دو و شبه نگین آشنا می‌شوید. هر نوع زعفران با روش خاصی از گل زعفران جدا می‌شود و کیفیت و قیمت آن متفاوت است.

هر کدام از این انواع زعفران خواص خاص خود را دارند؛ از جمله ضد افسردگی، حفظ سلامت پوست، و جلوگیری از زخم معده. ماده کروسین موجود در زعفران به دفاع از سلول‌های عصبی کمک می‌کند و لیکوپن به داشتن پوستی شفاف و سالم کمک می‌کند. همچنین، پیکروکروسین موجود در زعفران باعث کاهش کلسترول در بدن می‌شود.

با مطالعه این مقاله، شما می‌توانید بهترین نوع زعفران را بر اساس نیاز و بودجه خود انتخاب کنید و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. اگر به دنبال خرید زعفران با کیفیت و اطمینان از اصل بودن آن هستید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

انواع زعفران

احتمالا برای شما هم این سوال پیش آمده که چند نوع زعفران داریم؟ زمانی می‌توانید هنگام خرید زعفران برنده باشید که انواع زعفران را بشناسید و تفاوت‌های آنها را متوجه شوید.

معرفی انواع زعفران

انواع زعفران عبارتند از:

  • سرگل
  • پوشال
  • نگین
  • دختر پیچ (دسته)
  • خامه زعفران (ریشه زعفران)
  • سوپر نگین
  • نگین پرسی
  • نگین درجه دو
  • شبه نگین

شاید شما هم فکر کنید که برای به دست آوردن هر یک از انواع زعفران، نحوه کاشت زعفران هم متفاوت است اما این یک باور غلط است. برای به دست آوردن انواع زعفران بستگی به نحوه پاک کردن شما دارد. هر زعفرانی را که به اندازه مختلف از ریشه جدا کنیم یک نوع زعفران به دست می‌آید.

زعفران سرگل

زعفران سرگل یکی از گران‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع زعفران است. در خارج از کشور زعفران سرگل را “ALL-RED” می‌نامند که به معنی کاملا قرمز است. در زعفران سرگل بخش خامه یا همان ریشه زعفران حذف شده است و کاملا خالص است. قیمت زعفران سرگل بستگی به ضخامت کلاله، شکسته نبودن، ریز یا درشت بودن کلاله دارد. عنوان‌های دیگری برای این نوع زعفران وجود دارد از جمله سرقلم، ممتاز، سر ریشه.

زعفران پوشال

زعفران پوشال دارای کمی ریشه زعفران است، به طوری که 3 کلاله زعفران به هم چسبیده و 1 الی 3 میلی‌متر ریشه زعفران به انتهای آن چسبیده است. این نوع زعفران به دلیل وجود مقدار کمی زردی در انتهای کلاله‌ها به نام پوشال شناخته می‌شود. زعفران پوشال به دو دسته قلمدار و معمولی تقسیم می‌شود. این یک از انواع زعفران بر اساس درشتی و میزان خامه متصل به کلاله‌ها درجه‌بندی می‌شود.

زعفران نگین

یکی دیگر از انواع زعفران که بسیار با کیفیت است.زعفران نگین  نام دارد زعفران نگین یکی دیگر از انواع زعفران هایی است که از نظر رنگ دهی و عطر و یکی از بهتر ها است . این نوع زعفران از نظر ظهر هم بسیار با کیفیت است. زعفران نگین هم مثل زعفران سرگل بدون ریشه زعفران است تنها تفاوت آنها این است که زعفران سرگل کمی شکسته دارد. آما زعفران نگین بدون شکستی است.

و یکی از موضوعاتی که باعث بالا رفتن قیمت زعفران نگین شده است وجود نداشتن زعفران شکسته است.اما بیشتر افراد زعفران سرگل را به نگین ترجیح می دهند.یکی از دلایلی که زعفران سر گل را به نگین ترجیح می دهند این است که، رنگ دهی سرگل و نگین یکسان است و، زعفران سرگل قیمت کمتری نیز دارد.

بیشتر خارجی ها بین زعفران سرگل و نگین، زعفران نگین را انتخاب می کنند.

انواع مختلف زعفران نگین

  • سوپر نگین
  • نگین پرسی
  • نگین درجه دو
  • شبه نگین

شبه نگین

زعفران شبه نگین که یکی از انواع زعفران ه حساب می آید این نوع از انواع زعفران دارای قیمت بسیار منسب تری سبت به باقی دارد اما از لحاظ کیفیت ضعیف تر است.

سوپر نگین

زعفران سوپر نگین که یکی دیگر از انواع زعفران و زیر شاخه های زعفران نگین به حساب می آید دارای شناسنامه جهان است و یکی از بهترین و درجه یک ترین زعفران ها شناخته شده است.

این نوع از انواع زعفران دارای کیفیت بالاتر و قیمت بالاتری هست این نوع از زعفران که یکی از بهترین نوع زعفران هم هست صادر می شود به کشور های هسایه.

نگین پرسی

زعفران نگین پرسی یکی دیگر از انواع زعفران هست که،با استفاده از دستگاه خشک نمی شود که این زعفران نگین هم از کیفیت خوبی برخوردار است.

نگین درجه دو

این نوع از انواع زعفران دارای قیمت متوسط همچنین کیفیت متوسطی است که بیشتر افراد هم این نوع از زعفران را تهیه می کنند و اگر کار شما صادرات زعفران است گزینه خوبی به شمار می رود.

زعفران دختر پیچ (دسته)

در زعفران دختر پیچ، کلاله و ریشه زعفران به هم متصل هستند. در این نوع زعفران احتمال تقلب نزدیک به صفر است زیرا نمی‌توانند هیچ تقلبی در آن انجام بدهند.

انواع زعفران و ویژگی آن ها

خامه زعفران (ریشه زعفران)

ریشه زعفران جزء دسته‌بندی انواع زعفران نیست. وقتی که کلاله زعفران از ریشه جدا می‌شود قسمتی باقی می‌ماند به نام ریشه زعفران که خامه زعفران هم نام دارد. بعضی از افراد اعتقاد دارند که ریشه زعفران نسبت به خود کلاله‌های زعفران رنگ و عطر بیشتری دارد اما با بررسی دانشمندان به این موضوع پی برده‌اند که بخش کلاله زعفران ارزشمندتر است.

انواع زعفران و تفاوت آن ها

برای خرید زعفران اصل و با کیفیت کلیک کنید.

تفاوت انواع زعفران

1)تفاوت زعفران سرگل

  • زعفران سرگل را بیشتر مردم می‌شناسند و بسیار رایج است.
  • کلاله‌ها به صورت جدا از هم هستند.
  • ریشه زعفران به آنها متصل نیست.
  • قیمت آن به دلیل شکستگی پایین‌تر است.

2)تفاوت زعفران پوشال

  • سه کلاله به هم متصل هستند.
  • مقدار کمی ریشه زعفران دارد.
  • کیفیت کمتری نسبت به زعفران سرگل دارد به دلیل وجود ریشه زعفران.
  • باعث اعتماد مشتری به دلیل وجود ریشه زعفران در انتهای کلاله می‌شود.

3)تفاوت زعفران نگین

  • ریشه زعفران در انتهای کلاله ندارد.
  • دارای کلاله‌های صاف و بدون شکستگی است.
  • کلاله‌ها جدا از هم هستند مانند زعفران سرگل.
  • بیشتر خریداران زعفران نگین خارجی‌ها هستند و عطر و طعم بی‌نظیری دارد.

بهترین نوع زعفران برای خرید

کدام یک از انواع زعفران بهترین نوع زعفران هستند؟به نظر شما کدام یک برای مصرف بهتر است؟ برای اینکه بتوانیم از بین انواع زعفران بهترین نوع زعفران را خریداری کنیم با ویژگی آنها آشنا می شود بین آن ها یکی را انتخاب می کنید.

زعفران دختر پیچ یکی دیگر از انواع زعفران است که احتمال تقلب در آن صفر است و در صد تقلب در آن صفر است و می تواند برای خرید مناسب باشد و همین که نمی توان در آن تقلب کرد معیار خوبی برای خرید خواهد بود.

زعفران پوشال یکی دیگر از انواع زعفران که به انتهای آن کمی از ریشه زعفران چسبیده است و 3 کلاله زعفران به هم چسبیده هستند تنها ویژگی که این نو از زعفران دارد این است که انتهای آن کمی ریشه است.

سر گل زعفرانی است که انتهای آن ریشه زعفران وجود ندارد و زعفران به صورت جدا است و مردم هم خیلی این نوع از زعفران را خریداری می کنند.

زعفران نگین که یکی دیگر از انواع زعفران است به چند بخش تقسی می شوند. اما در بین این همه انواع زعفران بهترین نوع زعفران سوپر نگین اتویی به شما می رود که بیستر هم برای صادرات انتخاب شده است و با دستگاه خشک می شود.

خواص انواع زعفران

ضد افسردگی

در تمامی انواع زعفران ماده‌ای به نام کروسین وجود دارد که واکنش آنتی‌اکسیدانی نشان می‌دهد و از سلول‌های عصبی دفاع می‌کند.

حفظ سلامت پوست

ماده‌ای ضد آنتی‌اکسیدانی به نام لیکوپن در زعفران وجود دارد که باعث می‌شود پوست خوب و شفافی داشته باشید.

جلوگیری از زخم معده

ماده پیکروکروسین در زعفران وجود دارد که باعث کاهش کلسترول در بدن می‌شود و به بدن کمک می‌کند.

نحوه به دست آوردن انواع زعفران

برای اینکه انواع زعفران را به دست آورید، بستگی به خودتان دارد که چگونه کلاله زعفران را از گلبرگ جدا کنید. برای اینکه زعفران دختر پیچ را به دست آوریم نیاز است که گلبرگ زعفران را جدا کنید. و تمامی زعفران را به همراهی ریشه زعفران از داخل گلبرگ زعفران در می آوریم.

و آن را به کنار بگذارید و دوباره سراغ کلاله بعدی زعفران بروید و زعفران را خشک کنید، با استفاده از اینکار می توانی زعفران دختر پیشچ را به دست آورید. نحوه به دست آوردن یکی دیگر از انواع زعفران یا ریشه زعفران، باید گلبرگ زعفران را برداشته و مثل زعفران دختر پیچ باید از داخل گلبرگ زعفران خارج کنید، و ریشه را از کلاله زعفران جدا کنید و اینگونه ریشه زعفران به دست می آید.

برای  به دست آوردن زعفران  اتویی نگین نیاز است که همانند، ریشه زعفران، زعفران را از گلبرگ خارج کنید و قسمت کلاله زعفران را از ریشه زعفران جدا کنید تا زعفران نگین به دست آید و سپس  استفاده از دستگاه های مخصوص زعفران را خشک کنید.برای زعفران سرگل هم نیاز است که، کلاله زعفران را از ریشه زعفران جدا کنید فقط در این تفاوت که زعفران را با استفاده از روش سنتی خشک کنید.

در ابتدا برای اینکه بتوانیم خودمان این یک از انواع زعفران را داشته باشیم،در ابتدا باید بدانید که در بیشتر گلبرگ های زعفران سه عدد کلاله زعفران وجود دارد.

برای  اینکه زعفران پوشال به دست بیاید، سه عدد کلاله زعفران که به یکدیگر چسبیده اند را از داخل گلبرگ زعفران خارج کنید، و هنگامی که قصد دارید کلاله زعفران را جدا کنید بر انتهای آن کمی ریشه زعفران بگذارید.

و اینگونه است که زعفران پوشال به دست می آید.

بهترین روش پاک کردن زعفران

به نظر شما برای پاک کردن زعفران کدام روش راحت تر و بهتر است؟از نظر تیم زاگرس زعفران برای پاک کردن و تهیه انواع زعفران، زعفران دختر پیچ راحت تر است.به این دلیل که نیزی نیست که به صورت جدا گانه مثل باقی انواع زعفران کلاله و ریشه را از هم جدا کنید.

و به همین دلیل است که بعضی از افراد بیشتر زعفران دختر پیچ دارند. حال به نظر شما کدام سود خوبی دارد؟

از نظر ما که چند سالی هست در این کار هستیم زعفران نگینی اتویی سود بهتری را دارد. زیرا اگر یک دستگاه تهیه کنید، به راحتی می توانید تمامی انواع زعفران را با همان دستگاه خشک کنید و با قیمت بالاتری ارائه دهید.

همچنین زمانی که زعفران با دستگاه خشک می شود، از کیفیت بالاتری برخوردار است. و رنگ دهی بهتری را خواهد داشت.البته بعضی ها هستند که از فروختن زعفران هایی که با روش سنتی خشک شده اند سود خوبی کرده اند اما از نظر ما زعفران اتویی بهتر است.

سوالات متداول

انواع زعفران کدام هستند؟ زعفران شامل سر گل، نگین، پوشال، دختر پیچ و غیره است.

کدام نوع زعفران گران‌تر است؟ یکی از گران ترین زعفران دنیا و جهان زعفران سوپر نگین است.زیرا برای صادرات استفاده می شود و برای هدیه دادن بسیار مناسب است و عطر و طعمی بی نظیر را دارد.

تفاوت قیمت در انواع زعفران به چه دلیل است؟ تفاوت قیمت به نوع رنگ‌دهی و کیفیت آنها بستگی دارد.

 نتیجه‌گیری

زعفران به عنوان یکی از گران‌ترین و ارزشمندترین ادویه‌های جهان، جایگاه ویژه‌ای در آشپزی، طب سنتی و حتی صنایع دارویی دارد. شناخت انواع زعفران و تفاوت‌های آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را هنگام خرید داشته باشید و از خواص بی‌نظیر این طلای سرخ بهره‌مند شوید.

زعفران به دلیل داشتن مواد موثری مانند کروسین، لیکوپن و پیکروکروسین، خواص بی‌نظیری دارد. این مواد به ترتیب در جلوگیری از افسردگی، حفظ سلامت پوست و جلوگیری از زخم معده موثر هستند. بنابراین، استفاده از زعفران نه تنها به غذاها طعم و رنگی بی‌نظیر می‌بخشد، بلکه می‌تواند به بهبود سلامت عمومی بدن نیز کمک کند.

در نهایت، انتخاب بهترین نوع زعفران بستگی به نیازها و بودجه شما دارد. اگر به دنبال زعفرانی با کیفیت بالا و بدون شکستی هستید، زعفران نگین یا سوپر نگین انتخاب مناسبی است. اما اگر به دنبال زعفرانی با قیمت مناسب‌تر و همچنان با کیفیت خوب هستید، زعفران سرگل یا پوشال گزینه‌های خوبی هستند.

برای خرید زعفران با کیفیت و اصل، مهم است که از فروشندگان معتبر خرید کنید و به ویژگی‌های هر نوع زعفران دقت کنید. این مقاله به شما کمک کرده تا با انواع زعفران و تفاوت‌های آن‌ها آشنا شوید و بتوانید با اطمینان بیشتری زعفران مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری کنید. امیدواریم با استفاده از اطلاعات ارائه شده، تجربه‌ای بهتر از خرید و استفاده از زعفران داشته باشید.

در این مقاله به شما در مورد انواع زعفران و اینکه چند نوع زعفران داریم را به شما آموزش دادیم همچنین تفاوت انواع زعفران را هم نیز به شما آموزش داده ایم اگر سوالی دارید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کنید..

مقالات مرتبط

روش دم کردن زعفران

چرا زعفران گران است

یک مثقال زعفران چند گرم است

مضرات زعفران برای کبد

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 3

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “انواع زعفران|+ چند نوع زعفران داریم؟+تفاوت آن ها

  1. شکیلا گفت:

    واقعا انقدر انواع مختلف زعفران وجود دارد اصلا فکرشا نمی کردم

    1. زاگرس زعفران گفت:

      بله زعفران انواع مختلفی دارد

  2. مهسا گفت:

    انواع زعفران وجود دارد ولی هیچی نگین های اتویی شما نمی شود جناب

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نظر لطف شماست

  3. علی گفت:

    بسیار مقاله کاملی در مورد انواع زعفران بود

    1. زاگرس زعفران گفت:

      ممنون از توجه شما

  4. مهیار گفت:

    نمیدونستم انواع زعفران آنقدر زیاد هست مخصوصا در مورد زعفران نگین ممنونم

    1. زاگرس زعفران گفت:

      خواهش می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *