مقالات

کاشت زعفران تا برداشت 0 تا 100+(روش های کشت زعفران)+اصول

4
(6)

کاشت زعفران، و کشت زعفران را به همراه مراحل کاشت تا برداشت زعفران را در این مقاله به شما آموزش دهیم. زعفران به عنوان گران ترین کالا، و زعفران یکی از پر خواص ترین ادویه های جهان شناخته شده و این اتفاق بسیار برای کشور ما ایران خوش آیند هست. زیرا زعفران عمدتا در کشور خودمان تولید و برداشت می شود . و به نوعی چرخه زندگی افراد در داخل خراسان با استفاده از کشت زعفران می چرخد و به خاطر کم آب بودن این گیاه طرفداران زیادی را به سمت خودش کشانده است.

بیشتر مردم که علاقه به کشت زعفران داشته اند در این فکر بودن که آیا می توانیم در شهر های دیگر هم کاشت زعفران را انجام دهیم؟ و بعضی دیگر هم فکر می کردن فقط و فقط این گیاه مطلق است به استان خراسان اما امروزه کشت زعفران در باقی استان هم چون اصفهان،یزد، امکان پذیر شده است. و کسانی که کاشت زعفران را در این مناطق انجام داده اند موفق بودند.

اگر شما هم به کاشت زعفران  و تمامی مراحل کاشت تا برداشت زعفران علاقه مند هستید و  قصد کاشتن این گیاه را دارید تا اخر این مقاله همراه ما باشید تا به صورت فوق حرفه ای مراحل کاشت تا برداشت زعفران را به همراه کاشت زعفران را به شما آموزش دهیم.

روش های کاشت عفران

برای اینکه مراحل کاشت تا برداشت زعفران را به خوبی انجام دهید باید متوجه موضوع اینکه چند روش برای کشت زعفران وجود دارد، بعضی ها از روش سنتی استفاده می کنند بعضی ها هم از روش های مدرن. تقریبا از چند هزار سال پیش کشاورزان زعفران را به صورت سنتی کشت می کنند، اما روش مدرن که از کشور چین به داخل ایران آمده، و قدمت زیادی هم ندارد روش گلخانه ای نام دارد و یک روش دیگری به نام آیروپونیک است.

1.روش کشت سنتی (خاکی) زعفران

کاشت زعفران به روش سنتی یا همان روش خاکی زعفران اول،کشاورزان زمین خود را از کود حیوانی غنی میسازند و بعد از غنی کردن زمین خود را از ماه دوم تابستان تا شهریور ماه پیاز زعفران را بر داخل مزارع خود می کارند. معمولا زعفران در خاکی گل می دهد که در آن خاک، شن و رس وجود داشته باشد، پیاز زعفران گل می دهد پس برای کشت زعفران به صورت سنتی داشتن خاک مناسب یکی از ضرورت های کاشت زعفران هست. بعد از تهیه خاک مناسب و کاشت پیاز زعفران باید در تابستان شخم بزنید. دقت داشته باشید فقط با داشتن خاک خوب گل زعفران خوبی نمیدهد بلکه شما باید در تهیه پیاز زعفران خود دقت بالایی نیز داشته باشید.

پس از اینکه کار های بالا را به خوبی انجام دادید باید در اواسط (مهر ماه)  آبیاری خود را انجام دهید. بعد از این که آبیاری انجام شد، 20 الی 15 روز گل های زعفران رفته رفته شکوفا می شوند بعد از رویش گل های زعفران، باید آن ها را برداشت کنید. برای برداشت گل زعفران باید قبل از طلوع آفتاب گل های زعفران را برداشت کنید.

برداشت گل زعفران بساز زمان بر، و سخت است همچنین باید کارگر هایی را استخدام کنید و کمی هزینه بر می شود و یکی از دلایل گران بودن زعفران همین چیدن گل های زعفران است.

2.روش کشت گلخانه ای

یکی دیگر از روش های کاشت زعفران، کاشت زعفران در گلخانه است .دلیلی که کاشت زعفران به روش گلخانه ای را محبوب کرده ،کم آب بودن این محصوله،این روش از کشت زعفران با روش سنتی تقربیا می توانیم بگوییم یکی است فقط فرق آنها این است که کاشت زعفران به روش گلخانه ای کم آب تر و کم هزینه تر و نیازی به فضای زیادی نیست و می توانیم محصول بیشتری را برداشت کنیم.

3.کشت در گلدان و در خانه

بله شاید برای شما هم باورش سخت باشه آیا می توانیم کاشت زعفران را داخل خانه هم انجام دهیم؟ بله شما برای کاشت زعفران در خانه فقط به یک گلدان برای کاشت زعفران در منزل نیاز دارید که بسیار راحت و ساده هست. زاگرس زعفران در مقاله ای مجزا به شما کاشت زعفران در گلدان را آموزش داده است.

کاشت زعفران در چند قدم تا برداشت

زعفران را در چه آب و هوایی می توان کاشت؟ 

قبل از اینکه کار خود را برای کاشت زعفران استارت بزنید، باید این را بدانید که شهر شما مناسب برای کشت زعفران و برداشت زعفران است یا خیر. بیشتر مردم فکر می کنند که کاشت زعفران بیشتر برای مناطق نیمه گرم سیر یا گرم سیر است. اما باید این را بدانید که کاشت زعفران در مناطق سرد سیر نیز انجام پذیر است. فقط باید یک نکته را بدانید که آیا منطقه شما بالاتر از منفی 20 درجه را تا حالا داشته است یا خیر. اگر کمتر است که می توانید کاشت زعفران را انجام دهید اما اگر بیشتر باشد پیا زعفران بر اثر سرما خراب می شود و از بین می روند.

زمین برای کاشت زعفران باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

زمین شما برای کاشت زعفران باید دارای خاک لومی شنی باشد، یعنی اینکه حدود 40 درصد شن داخلش وجود داشته 18 درصد ماسه و 42 درصد ماسه خاکی این ویژگی هارا داشته باشه لومی شنی نام دارد.

اگر خاک ما به صورت لومی شنی باشد گردش هوا به خوبی شگل می گیرد، و اکسیژن بهتری به پیاز زعفران میرسد.

هنگام کاشت زعفران، آب و خاک زعفران نباید شور باشد و حداقل شوری مجاز 2000دسی زیمنس برخاک باشد.

قبل از اینکه شروع به کاشت زعفران بکنید باید این دو مورد را رعایت کنید، داخل زمین موش وجود نداشته باشد. دو زعفران نیاز به نورخورشید دارد اگر درخت لابه لایه مزارع خود دارید نباید آنجا کاشت زعفران را انجام دهید.

چه زمان کاشت زعفران را انجام دهیم؟

به طور کلی زعفران یک دوره خواب و یک دوره بیداری را در زندگی خود دارد. اما بیشتر افراد و بهترین زمان کاشت زعفران در دوره خواب پیاز زعفران است یعنی از وسط های اردیبهشت اول تیر ماه است البته این موضع بستگی به آب هوای منطقه شما دارد شما باید در زمان مناسب کاشت پیاز زعفران را انجام دهید زیرا در نحوه گلدهی تاثیر دارد. در ادامه از  مراحل کاشت تا برداشت زعفران را به شما آموزش می دهیم.

 اولین مرحله:اماده سازی زمین برای کاشت زعفران چگونه است؟

1.شخم زدن زمین

اولین مرحله برای کشت زعفران، آماده سازی زمین و شخم زدن زمین است. زمان شخم زدن زمین از اوایل پاییز و اواخر پاییز به دلیل بارندگی های متعدد خاک نرم شده، اما اگر امکاناتش را نداشتید می توانید در ماه ادربیهشت شخم زنی را آغاز کنید.

در بهار پس از اینکه باران بهاری به اتمام رسید، مزرعه را شخم عمیق میزنند. که این شخم (حدود 25 الی 35) هست. در هر منطقه ای زمان شخم زنی متغیر است. وقتی که خاک رطوبت بالایی داشته باشه و به ماشین آلات و پای دام و انسان نچسبد این خاک را به اصطلاح گاو رو شدن می نامند.

مقداری از خاک را بردارید و بر دست خود آن را فشار دهید، خاک گاو رو سریع شکل می گیرد و سریع هم از هم می پاشد. زمین را زیرو رو کنید برای اینکه علف های هرز به موادی به نام هومونسی موثر باشد. بعد از این کار ها که انجام دادید خاک را به حال خود بگذارید. اگر خاک شما گاو رو شده بود یکی از مراحل کاشت زعفران را به خوبی انجام داده اید.

2.کلوخ شکنی

اگر هنگام شخم زمین به کلوخ برخورد کردید، باید کلوخ شکنی را انجام دهید اگر متراژ زمین کم است با استفاده از بیل اگر زیاد هست، با استفاده از (دیسک) دوباره بعد از چند هفته شخم زنی را بر عمق 10 سانتی متر بر جهت عمود شروع کنید. اگر خاک دارای بافت و تعادل خوبی نباشد، خاک در عمق پایین تر دارای پوسیدگی و تنش خاکی می شود.

هنگام کاشت زعفران باید عمق کاشت پیاز زعفران در خاک هایی که بافت سفت دارند نباید بیتشر از 20 سانتی متر شود.

3.کود دهی اولیه

در ابتدا برای کود دهی پایه با استفاده از یک تراکتور زمین را شخم بزنید. هنگامی که به کشت زعفران نزدیک شدید، 8 الی 5 تن کود پوسیده شده گاوی هنگام در آمدن بذر علف هرز باید 40 کیلوگرم فسفات آمونیوم در هر 1000 متر،با استفاده از کمک کولتیواتور ترکیب کنید. سپس هرچه زودتر بر روی سطح زمین بریزید.

از آنجا که کود دامی پوسیده خاک را غنی می کنه و از خاک و آب نگهداری می کند، علاوه بر اینها خطر احتمال ایجاد تنش خشکی را کم می کند. هر ساله باید به زمین های خود 30 الی 70 تن کود بدهید.

نکته: شما باید دقته داشته باشید که، دادن کود برای همه زمین های کشاورزی یکی نیست. زیرا در بالا هم درصد شن و ماسه اشاره کردم و باید از درصد خاک خود مطمعا شوید برای مطمعا شدن خاک برای کاشت زعفران خاک را آزمایش کنید.

چرا از کود دامی استفاده کنیم؟

یکی از کود های پایه که قبل از کاشت زعفران انجام می شود کود حیوانی است. کود دامی معمولاله یا هر سال یا هر دو سال یک بار انجام می شود که باز این مضع بستگی به زمین های شما دارد.بهترین کود دامی برای زعفران کود های ترکیبی هستند.که حدود 85 درصد کود بهتر است کود گاو باشد. کود گاور نسبت به کود گوسفندی بهتر است.

وجود کاه در کود گاوی تجزیه این کود را کمتر می کند. و علف هرز در مدفوع گاو کمتر دیده می شود به دلیل هضم غذای بهتر نسبت به گوسفند و اسب کود گاوی بهتر است.

در پرندگان هم کود آن ها باعث می شود که رشد علف های هرز زیاد شوند و در زمین علف های هرز زیاد شوند و زمین را پر از علف می سازد به همین دلیل است که از کود گاوی استفاده می ود چون وقتی تعداد علف های هرز زیاد شود از بنه تغذیه می کنید و بنه ضعیف می شود.

فواید کود دامی برای کاشت زعفران 

  1. وقتی که کود را به گیاه اضافه می کنیم باعث می شود که گیاه یخ نزند.
  2. رطوبت خاک حفظ می شود و باعث می شود، در خشک سالی مقاوم شود.
  3. پیاز زعفران صدمه کمتری در تابستان می بیند.

کود امونیوم فسفات

  1. قوی شدن گیاه زعفران در برابر سرما زدگی
  2. رشد برگ ها
  3. عملکرد بهتر گل

مقدار کود دهی قبل از کاشت

یکی دیگر از مراحل کاشت تا برداشت زعفران مقدار کود دهی قبل از کاشت زعفران است مقدار کود دهی قبل از کشت زعفران بستگی به آزمایش خاک شما دارد.ولی به طور کلی هر 2000 متر مربع 10 تن کود گاوی 2 تن کود مرغی همچنین 40 کیلو گرم کود دی فسفات آمونیوم از این کود باید با استفاده از مشورت از مهندسین کشت استفاده کنید.

3.تسطیح مزارع زعفران

از آنجا که تسطیح مزرعه یکی از عوامل بسیار مهمی برای کاشت زعفران می باشد. اگر مزرعه زعفران دارای شیب باشد. کود ها و آب زعفران بر یک طرف می روند و طرف دیگر مزرعه زعفران بدون آب و کود می ماند.

این موضوع باعث می شود که کود بیشتر از نیاز، در یک از قسمت مزرعه جمع شود و باقی قسمت های مزارع از کود بی نصیب خواهند ماند. به زمان بهتر پیاز زعفران که به آن کود نرسیده رشد خوبی ندارد.

اگر تسطیح نکنیم چه می شود؟

یکی دیگه از مراحل کاشت تا برداشت زعفران برای کشت زعفران باید زمین را تسطیح کنیم اگر نکنیم مضراتی را به همراه دارد این مضرات تسطیح نکردن برای کاشت زعفران عبارتند از:

  1. کود ها به درستی بین پیاز های زعفران پخش نمیشوند و باعث می شود به بعضی از پیاز ها مواد غذایی نرسد.
  2. اگر زمین را تسطیح نکرده باشید هنگامی که با استفاده از دستگاه در حال کاشت زعفران هستید تیج ها های زعفران می شکنند.
  3. همچنین اگر زمین تسطیح نشده باشد عمق پیاز های زعفران در هر قسمت متفاوت است و این باعث دو شکلی شدن زعفران می شود.
  4. اگر زمین را تسطیح نکنیم بعضی از گل ها که در عمق کمتری هستند زودتر در میان و اگر عمق بیشتر باشد دور تر و این باعث دوشکلی شدن مزارع زعفران می شود.

 دومین مرحله:سورت کردن و نقره کردن پیاز زعفران

یکی از مراحل کاشت زعفران تهیه پیاز زعفران می باشد، زیرا بخش زیادی از سرمایه و سود آوری به پیاز ها و سلامت آنها وابسته است. پس سعی کنید از جای معتبر زعفران خود را خریداری کنید.

دلیل نقره کردن پیاز زعفران پیدا کردن پیاز های خراب و گندیده هست.برای این کار پوسته های دور پیاز زعفران را بکنید و دقت داشته باشید نباید انقدر پوسته ها را بکنید که سفید شوند در حد نقره ای که رسیدن کافی است.

فقط نیاز است که پوشال های اضافی گرفته شود. اگر سطح کشت زعفران بالایی دارید، برای سرعت بیشتر با سبد های چهار شاخ انجام دهید. بعد زیر پیاز های زعفران پولک هایی هست این پولک هارا بکنید. این پولک ها،پولک های مادر سال گذشته هستند که از بین رفتند و هر چه مواد غذایی داشتند به پیاز جدید یا پیاز دختر انتقال داده اند.

سورت کردن به این معنی هست که اگر پیاز هایی به هم چسبیده بودند آن هارا جدا کنیم. در حالت عادی پیاز های دختر توسط پولک به انتهای هم چسبیده اند. با انجام عملایت سورت کردن پیاز ها را از هم جدا کرده و پیاز های بزرگ را در یک قسمت و پیاز های متوسط در یک قسمت و پیاز های کوچک هم در قسمت دیگر جدا می کنیم.

 نحوه کاشت زعفران

سومین مرحله: ضد عفونی کردن پیاز زعفران

قبل از اینکه کاشت زعفران را شروع کنید.باید کنه ها و قارچ هایی که بر روی پیاز زعفران است. ضد عفونی شوند،برای این کار فقط به یک مخزن بزرگ 150 الی 200 نیاز دارید.

یکی از سم پاش هایی که می توانید برای ضد عفونی قارچ ها و کنه کش ها استفاده کنید، محصولی به نام پروپارژیت است. و برای ضد عفونی قارچ ها از قارچ کش استفاده کنید. خب مخزن خود را تمیزرکرده،و آب را به داخل مخزن ها بریزید. قارچ کش را دو به 1000 اضافه کنید و کنه کش را1/5 به هزار اضافه کنید.

خب در این مرحله برای کشت زعفران پیاز هارا به داخل سبد بریزید، و سبد را 30 الی 60 ثانیه وارد مخزن کنید. و بعد سبد ها را در آورده و آنها را بگذارید تا خشک شوند.پیاز های زعفران برای کاشت زعفران آماده هست.

نکته:اگر شما یک مخزن ندارید و نمی توانید تهیه کنید می توانید با داشت یک سطل کار ضد عفونی پیاز زعفران را انجا دهید.

 چهارمین مرحله:چه روشی را برای کاشت زعفران در زمین انتخاب کنیم؟

برای کاشت زعفران، می توانید از دو روش خاکی و تپه ای استفاده کنید.روش کشت زعفران به روش تپه ای قدیمی و منسوخ شده و دیگر کسی از این روش استفاده نمی کنه، اما روش کاشت زعفران به روش ردیفی جایگزین شده و بازدهی خیلی بهتری نسبت به روش تپه ای دارد.

1.کشته تپه ای

درسته این کشت زعفران با این روش منسوخ شده، ولی ما این روش از کاشت زعفران را به شما توضیح می دهیم.یک بیل را برداشته و بر دل خاک به عرض 25 الی 30 بکنید و خاک را به بیرون بکشید. شما باید فردی را انتخاب کنید که هنگامی که شما بیل میزنید، یک نفر 4 تا 16 عدد از پیاز زعفران را به داخل چاله بگذارد. و نفر بعدی چاله را با استفاده از بیل پر کند.

نحوه کاشت زعفران

فاصبه هر چاله باید 12تا 17 سانتی متر در یک ردیف، و با ردیف کناری 25 تا 30 سانتی متر باشد.

2.کشت تسبیحی

یکی دیگر از مراحل کاشت تا برداشت زعفران کشت تسبیحی هست برای اینکه مراحل کشت تا برداشت زعفران را به خوبی انجام دهید باید یک کاشت فوق العاد را انجام دهید.

در این روش به صورت زیک زاک را به فاصله 7 تا 5 سانتی و در عمق 25 سانتی متر به طوری که سر جوانه پیاز زعفران بالا باشد می گذاریم.

3.کشت زعفران ردیفی با استفاده از دستگاه کاشت زعفران

کاشت زعفران، با دورش نواری و آرمانی با استفاده از دستگاه هستند. در این روش ها برای کاشت زعفران از دستگاه های اتومات و نیمه اتومات استفاده می شود.دستگاه های اتومات به طوری طراحی شدن که بدون دخالت انسان هستند.و زیاد توصیه نمیشود زیرا با مخزن کار می کنند، و خطا دارند چون در بعضی از اوقات در لوله ها حالت گرفتی ایجاد می شود و این باعث می شود که در بعضی از جا های زمین پیاز زعفران نباشد. دستگاه نیمه اتومات به طوری است که چند کارگر بر روی دستگاه می نشینند و پیاز زعفران را به لوله ها هدایت می کنند، و باعث می شود که حالت گرفتگی لوله ها از بین برود. و پیاز زعفران به کل زمین برسد.

الف)کشت نواری

در این روش از کشت زعفران زمین را به صورت شیاری حفاری می کنند. اگر قصد کاشت زعفران به روش نواری را دارید، و اگر متراز زمین شما زیر 5000 متر بود با استفاده از تراکتور، اگر بالای 5000 متر زمین داشتید با استفاده از دستگاه های کاشت زعفران به عمق های 30 و 35 متر حفاری کنید، بعد از آن پیاز هایی که از قبل ضد عفونی کرده بودید را به فاصله 8 سانتی متر بکارید.

بعد از انجام کار های بالا 30 الی 40 سانتی متر از شیار قبل فاصله گرفته و شروع به حفاری کنید و خاک های که در شیار جدید بیرون آوردید را به شیار های قبلی منتقل کنید.

کشت زعفران با استفاده از بهترین روش کشت (کشت آرمانی)

امروزه کاشت زعفران با استفاده از روش کشت آرمانی یکی از جدید ترین و بهترین روش کشت زعفران می باشد، به این صورت است که پیاز زعفران در هر یک هکتار به 8 تن الی 10 تن می رسد . شما برای فاصله گذاری بین شیار های خود باید  20 الی 30 سانتی متر فاصله بگذارید. اگر از این روش استفاده کنید بازدهی شما در سال های بعد 25 کیلو گل در هر هکتار است.

اگر از این روش برای کاشت زعفران استفاده کنید، هزینه کمتری به کارگر می پردازید. همچنین چیدن گل ها آسان تر می شود به دلیل اینکه فاصله ردیف ها کمتر است.

پنجمین مرحله: آبیاری

بعد از کاشت زعفران، به هیچ وجه زمینی که در آن کشت زعفران را انجام داده اید آبیاری نکنید. زمان آبیاری بستگی به این دارد که شما در چه منطقه ای کاشت زعفران را انجام داده اید. اما در کل شما وقتی تیج های زعفران به دوسانت رسید می توانید آبیاری را شروع کنید. اولین آبیاری هم باید همراه با کود پتاسیم انجام دهید.

بعد از گذشت اولین آبیاری و خشک شدن خاک برای زود بالا آمدن گل زعفران باید عملیات سله شکنی را آغاز کنید.

ششمین مرحله:تغذیه پیاز دختر

در این مرحله برای کاشت زعفران شما باید پیاز های دختر را تقویت کنید، و این مرحله برای کاشت زعفران بسیار ضروری و مهم هست. اولین کاری که شما باید انجام دهید بعد از برداشت زعفران، آبیاری را با کود های نیتروزن دار انجام دهید. که این کار باعث تقویت ریشه پیاز زعفران می شود. آبیاری را در این مرحله به صورت کم انجام دهید.

ریشه های پیاز زعفران از بین رفته، اما شما باید همچنان به تغذیه ادامه دهید. برای تقویت پیاز از برگ و محلول پاشی اقدام کنید.

اولین محلول پاشی که بری کاشت زعفران باید انجام دهید در دی ماه است. کود های محلول پاشی باعث می شود که پیاز مادر تقویت شوند. تا 3 رو به فاصله 20 باید محلول پاشی را ادامه دهید.

در آخر زمستان هم برای اینکه پیاز های دختر تقویت شوند، و آب برای تابستان داشته باشند. آبیاری را انجام دهید، آبیاری را با کود مناسب نیز می توانید انجام دهید.

هفتمین مرحله: از بین بردن علف های هرز(وجین)

در این مرحله برای کاشت زعفران شما به جز علف های هرز هر گیاهی که به جز زعفران در زمین کشاورزی شما باشد را باید از بین ببرید. علف های هرز نمیزارن که پیاز زعفران مواد غذایی را دریافت کند. همچنین پیاز دختر ریز شده و گل دهی خوبی ندارد. بهترین را برای مقابله با علف ها وجین می باشد.

هشتمین مرحله: مقابله با آفات

در تمامی کار هایی که برای کاشت زعفران انجام دادید. باید از سلامت پیاز های زعفران و گل های زعفران خود مطمعا شوید، زیرا اگر چک نکنید این آفات باعث می شود گل دهی شما نصف شود. تقریبا تمام مراحل کاشت تا برداشت زعفران به اتمام رسیده.

هر روز باید به مزرعه زعفران خود سر بزنید، اگر با کوچک ترین لکه ای برخورد کردید یا رنگ گلبرگ زعفران کم شده بود. با کسانی که در مبحث کشت زعفران هستند مشورت کنید.

یکی از آفات هایی که هنگام کشت زعفران وجود دارد،که تقریبا گریبان گیر همه کشاورز ها هست. آفت و کنه و قارچ هست.که به خاطر رطوبت به وجود می آید و اگر ضد عفونی پیاز به درستی انجام شده باشد این مشکلات پیش نمیاد. اما بعضی از اوقات شما ضد عفونی را به درستی انجام داده اید اما بخاطر باران تابستانی و رطوبت بالا دچار این آفات می شوید. باید همراه یک آبیاری از سموم کنه کش استفاده کنید.

از کاشت تا برداشت زعفران

مرحله نهم:برداشت زعفران

مرحله آخر از مراحل کاشت تا برداشت زعفران زمان برداشت زعفران است. برداشت زعفران در هر مناطق متفاوت است و بستگی دارد که آبیاری چه زمان انجام شده است. اما به طور کلی برداشت زعفران به این صورت است که در آبان ماه گلدهی زعفران انجام می گیرد که بعد از 20 الی 15 روز بعد برداشت زعفران شروع می شود. زعفران در سال فقط یک بار گل می دهید اما باروش های دیگری برای کاشت زعفران مثل روش گلخانه ای می توان در سال دو بار زعفران را برداشت کرد ولی برای پیاز زعفران خوب نیست و پیاز عملکرد خوبی را از خودش بر جای نمیگذارد.

اگر تمامی مراحل بالا را برای کاشت زعفران به خوبی انجام داده باشید زعفران بسیار با کیفیتی را برداشت خواهید کرد.اگر زعفران خوبی را برداشت کنید می توانید آن را به کشور های خارجی صادر کنید و در آمد خوبی را از کاشت زعفران به دست آورید.

یک نکته دیگر که باید شما در مورد کاشت زعفران بدانید این است که شما به غیر از زعفران می توانید از پیاز زعفران در آمد کسب کنید زیرا پیاز زعفران هر ساله بچه زایی می کند و سود خوبی را از کشت زعفران به دست آورید.

چند نکته در باره کشت زعفران

  • پیشنهاد می شود اگر اولین بار است که کشت زعفران را شروع کرده اید در متراژ کم انجام دهید تا نحوه کاشت زعفران را به خوبی یاد بگرید بعد متراژ را زیاد کنید.
  • از شرکت های معتبر زعفران را خریداری کنید زیرا نداشتن کیفیت در پیاز زعفران باعث می شود که زعفران شما بی کیفیت بشود یا اصلا گل ندهد.
  • کسانی که تا حالا یک بار هم کشت زعفران را انجام ندادند کمک نگرید. همیشه سعی کنید از کسانی مشورت بگرید که چند سال است در این حوزه کار می کنند.
  • فقط با خواند مقاله نمیتوانید کاشت زعفران را انجام دهید شما باید از کسانی که کاشت زعفران را انجام می دهند مشورت بگیرید و چند کلیپ آموزشی بببنید.
  • زعفران گیاه حساسی است و از خودتان کاری را انجام ندهید زعفران سالیانه به چند مرتله کود دهی نیاز دارد و همچنین این کود ها با آبیاری درست و صحیح باید انجام بگرید.

آخرین کلام

توجه داشته باشید هر چند وقت یک بار به زمین خود که کاشت زعفران را در آن انجام داده اید سر بزنید. پیاز های زعفران خود را چک کنید که اگر آفت داشته باشند سریع با آنها مقابله کنید، که کاشت زعفران شما به بهترین شکل انجام شود.

گیاه زعفران، گیاه پر سودی است اما به شرطی که کاشت زعفران به درستی انجام داده باشید. ممکن است با یک اشتباه تمامی سرمایه خود را از دست بدهید پس تمامی موارد بالا را در مورد کشت و کاشت زعفران انجام دهید.

به طور کلی تیم ما کاملا به شما مراحل کاشت تا برداشت زعفران را به شما آموزش داده است و این بستگی به شما دارد ک بتوانید این مراحلکاشت تا برداشت زعفران را به خوبی انجام دهید یا نه.

خلاصه ای از مراحل کاشت تا برداشت زعفران

همانجور که به شما توضیج داده ایم کاشت زعفران به سه روش خاکی،گلخانه ای و در خانه امکان پذیر است. و برای کاشت زعفران هوای آن منطقه نباید نه خلی مرطوب باشد و نه خیلی گرم باید هوای آن منطقه متعدل باشد که بتوانیم زعفران خوبی را در آن منطقه برداشت کنیم.

فصل کاشت زعفران در تابستان است. و برای آبیاری زعفران بعد از کاشت زعفران در اوابل مهر انجام می گیرد برای آبیاری زعفران باید 4 نوبت آبیاری را انجام دهیم که مهم ترین آبیاری برای کشت زعفران آبیاری دوم است که زاج آب هم نیز نام دارد.

کشت زعفران را تا 7 سال می توانیم انجام دهیم به این صورت که پیاز زعفران 7 سال در دل زمین فرو می رود و هر ساله در آبان ماه گل می دهد و رفته رفته زعفران از سال اول بیشتر گل می دهد برای مثال در سال اول کم گل می دهد اما در سال دوم بیشتر از سال اول گل می دهد.

هنگامی که کاشت زعفران را انجام می دهیم باید با استفاده از کود دهی های منظم و محلول پاشی های درست پیاز زعفران را خوب تقویت کنیم با تقویت پیاز زعفران می توانید زعفران بیستری را در مزرعه برداشت کنید همچنین هر ساله پیاز زعفران بچه زایی می کند و می توانید یک در آمد جدا را با پیاز زعفران تجربه کنید.

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 6

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “کاشت زعفران تا برداشت 0 تا 100+(روش های کشت زعفران)+اصول

  1. محمد علی گفت:

    درمورد نحوه کاشت زعفران بسیار مقاله با کیفیتی بود

  2. مهدی گفت:

    واقعا مقاله کامل و مفیدی در مورد از کاشت تا برداشت زعفران بود خیلی ممنونم

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نظر لطف شماست

  3. محسن گفت:

    مراحل کاشت تا برداشت زعفران را عالی توضیح داده بودید تشکر

    1. زاگرس زعفران گفت:

      خواهش می کنم

  4. حسن گفت:

    به نظر شما کدام روش برای کاشت زعفران بهتره؟

    1. زاگرس زعفران گفت:

      سلام وقت بخیر کشت آرمانی

  5. حمید صفایی گفت:

    فکر می کنم برای کاشت زعفران پیاز زعفران باید درشت باشه درسته؟

    1. زاگرس زعفران گفت:

      بله پیازی هم که تهیه می کنید باید کیفیت بالایی داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *