مقالات

چرا زعفران گران است؟+دلیل گران بودن زعفران

0
(0)

امروز در این مقاله می خواهیم درباره موضوعی با شما صحبت کنیم.که  چرا زعفران گران است ؟دلیل گران بودن زعفران چیست؟ پس حتما تا اخر این مقاله همراه ما باشید. حتما شما هم هنگام خرید زعفران به بالا بودن قیمت زعفران نیز توجه کرده اید. در ادامه این مقاله چرا زعفران گران هست صحبت خواهیم کرد.

در ادامه دلیل گران بودن زعفران  و اینکه چرا زعفران گران است؟ را به صورت کامل به شما توضیح می دهیم پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

چرا زعفران گران است؟

در جواب اینکه چرا زعفران گران است باید گفت به دلیل اینکه کاشت و برداشت زعفران بسیار سخت است و می تواند یکی از دلایل گران بودن زعفران باشد. همینطور مدت زمان برداشت زعفران بسیار زیاد است. و باید به تعداد زیادی کارگر را برای برداشت زعفران استخدام کنید.

دیگر دلیل گران بودن زعفران  و در جواب اینکه چرا زعفران گران است هنگام برداشت این است که گل هارا باید به صورت آرام و دانه دانه برداشت کرد. زیرا امکان دارد زعفران هایی که در گل زعفران وجود دارند آسیب ببینند.

و دلیل دیگر گران بودن زعفران  و در جواب اینکه چرا زعفران گران است باید گفت که بعد از برداشت زعفران باید زعفران را از گل زعفران جدا کنند و آن را خشک کنند. که پاک کردن زعفران بسیار زحمت زیادی خواهد داشت.

دلایل گران بودن زعفران

جواب اینکه چرا زعفران گران است را به شما توضیج داده ایم اما یک موضوع که یکی از دلیل های گران بودن زعفران هم به حساب می آید نحوه خشک کردن زعفران است.

برای مثال اگر به روش سنتی زعفران را خشک کنیم بسیار زحمت زیادی دارد و این موضوع هم یکی دلیل گران بودن زعفران خواهد بود اما اگر از دستگاه برای خشک کردن زعفران اقدام کنیم و خودمان هم دستگاهی نداشته باشیم باید به کارگاه های مخصوص بسپاریم که آن ها هم هزینه های زیادی می گیرند به  این دلیل است که زعفران های اتو شده گران تر از زعفران هایی هستند که با دستگاه خشک شده اند.

چرا زعفران با طلا برابری می کند؟

در قسمت بالا توضیح دادیم. که چرا زعفران گران است؟ در این قسمت می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چرا زعفران با طلا برابری می کند؟یکی از اصلی ترین دلایل تولید کم گیاه زعفران است. زیرا گیاه زعفران به صورت زیادی داخل ایران کشت می شود، درسته که زعفران در کشور های دیگری هم کشت می شود اما به صورت خیلی کم و نسبت به زعفران ایران بی کیفیت است. و همینطور ایران صادرات بذر زعفران را به کشور ها ممنوع کرده است.

دلایل گران بودن زعفران

یکی دیگر از دلایل گران بودن زعفران خواص زعفران است. که در مقاله ای مجزا برای شما کامل این موضوع را توضیح داده ایم.یکی دیگر از این دلایلگران بودن زعفران اهمیت آب هوای آن جا است.

یکی دیگر از دلایل گران بودن زعفران هوا هست. زیرا اگر هوا در آن استان یا شهری که برداشت می شود. گرم باشد کشاورز دغدغه ای برای برداشت زعفران ندارد. و این موضوع باعث گان بودن زعفران می شود.

یکی دیگر از دلیل گران بودن زعفران هزینه های قبل از کشت زعفران است زیرا برای کاشت زعفران باید هزینه های زیادی را پرداخت کرد. هزینه هایی همچون ضد عفونی کردن پیاز زعفران هزینه های آبیاری قبل از کشت و کود های مورد نیاز برای قوی سازی کشت در گران بودن زعفران تاثیر گذار است.

در جواب اینکه چرا زعفران گران است و دلیل گران بودن زعفران می توان گفت بسته بندی آن زعفران است.برای مثال شما قصد دارید یک هدیه و کادو را به کسی هدیه بدهید خب هدیه ای که قصد دارید به طرف مقابل خود بدهید باید دارای یک بسته بندی شکیل باشد و این بسته بندی ها بر گران بودن آن محصول موثراست. این موضوع در زعفران هم  تاثیر گذار هست بسته بندی هایی وجود دارد که زعفران را به بسته بندی های شکیل در آوردند که مخصوص کادو دادن هستند که این موضوع هم یکی از دلایل گران بودن زعفران است.

یکی دیگر از دلیل گران بودن زعفران کلاله های موجود در گل زعفران است برای مثال هر یک عدد گل تنها سه عدد کلاله دارد و جمع شدن یک گرم زعفران بسیار طول می کشود و زمان بر است البته در بعضی از گل های زعفران به صورت اتفاقی 4 الی 6 عدد کلاله زعفران پیدا می شود ولی بیشتر گل های زعفران تنها سه عدد کلاله دارند.

چه دلایلی باعث پایین آمدن قیمت زعفران می شود؟

دلیل گرن بودن زعفران را به شما توضیح داده ایم اما چه دلایلی باعث پایین آمدن قیمت زعفران می شوند؟

اگر در آن شهر یا استان در فصل برداشت زعفران باران شدید.ببارد باعث می شود که کشاورز، زود تر زعفران خود را برداشت کند و این موضوع باعث ارزان شد زعفران می شود.

زیرا کشاورز مجبور می شود زعفران خود را زود برداشت کند که وقتی همه کشاورز های آن منطقه زعفران خود را زود برداشت کنند این مورد باعث ارزان شدن زعفران می شود.

چرا هم چنان زعفران ایران بهترین است؟

درسته زعفران در کشور ها دیگر هم از جمله اسپانیا،افغانستان،هند،یونان،مراکش،چین هم برداشت می شود. ولی چرا زعفران ایران اهمیت بیشتری نسبت به باقی کشور ها دارد. به دلیل آب هوای خوبی که ایران دارد. و همچنین مردم های کشور ایران بسیار کار کن و به برداشت زعفران خلیی اهمیت میدهند. همچنین ایران بسیار خاک حاصل خیزی دارد. که باعث می شود زعفران کشور ایران با بالا ترین کیفیت ممکن برسد. و باقی کشور ها برای وارد کردن زعفران به کشور های خود تلاش می کنند و این  باعث گران شدن زعفران در ایران می باشد.

کوتاه بودن فصل برداشت زعفران

یکی دیگر از دلایل گران بودن زعفران و در جواب اینکه چرا زعفران گران است کوتاه بودن فصل زعفران در این مورد تاثیر گذار خواهد بود.اگر به این موضوع دقت کرده باشید بعضی از میوه ها را می توانیم در فصل های گرم برداشت کنیم.اما زعفران را تا آخر آبان باید برداشت کرد به همین دلیل هزینه کارگر زیاد خواهد بود و یکی از دلیل گران بودن زعفران خواهد بود.

اگر برداشت زعفران را در ماه های بعد از آبان ماه انجام بدهیم به دلیل بارش های برف و باران برداشت زعفران سخت خواهد شد و هزینه کارگر زیاد خواهد بود.

آیا قیمت زعفران در منطقه ای که کشت شده تاثیر دارد؟

در جواب این سوال گفت بله قیمت زعفران در همه جای ایران یکی نیست و یکی از دلیل گران بودن زعفران است زیرا شرایط آب هوایی نوع خاک و نوع آب هم در جواب اینکه چرا زعفران گران است بی تاثیر نخواهد بود.

در یکی از شهر های های هند بسیار زعفران با کیفیت و با حجم بالا را برداشت می کردند اما بعد از چند وقت به دلیل تعثیرات آب هوایی و بارش کم باران برداشت زعفران به صوت خیلی زیاد کاهش یافته و باعث عدم موجودی زعفران در هند شده و اینگونه است که این دلایل گران بودن زعفران ایجاد می شوند.

از طک طرف دیگر وقتی آب هوای مناسبی آن شهر نداشته باشد باعث عدم کیفیت موجود در زعفران خواهد شد و کشاورز برای اینکه زعفران خودش بفروشد زعفران را ارزان می فروشد درست است که زعفران ارزان شده اما کیفیت خوبی ندارد.

اما در مشهد به دلیل آب هوای مناسب و نوع خاک مناسب بسیاری از کار های مردم کاشت و برداشت زعفران است در آنجا زعفران های بسیار با کیفیتی برداشت می شود و قیمت مناسبی هم دارد اما به دلیل بارش های کم و نوع آب هوا باعث شد که زمین های کشاورزی بسیار در روند گلدهی به مشکل بخورند و دیگر دلیل گران بودن زعفران در ایران همین موضوع بوده است.

بعضی دیر از دلیل های گران بودن زعفران

دلیل های گران بودن زعفران عبارتند از:

  • نوع بسته بندی زعفران
  • کوتاه بودن فصل برداشت زعفران
  • خواص زعفران
  • نوع آب هوا و عدم رشد گیاه زعفران
  • عدم کود رسانی صحیح
  • عدم استفاده از محلول پاشی
  • خاک نامناسب
  • وقت گیر بودن برداشت زعفران
  • بالا بودن کیفیت زعفران از نظر طعم و رنگ

کلام آخر

در این مقاله بله شما جواب سوال اینکه چرا زعفران گران است؟ و دلیل گران بودن زعفران را به همراه دلایل گران بودن زعفران را به صورت کامل به شما توضیح داده ایم و همچنین به شما دلایلی که باعث ارزان شدن زعفران نیز خواهند شد را توضیح داده ایم.

این صفحه چه قدر برای شما مفید بود؟

امتیاز دهید

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “چرا زعفران گران است؟+دلیل گران بودن زعفران

  1. محمد گفت:

    دلیل گران بودن زعفران را عالی توضیح داده آید جناب ممنون

  2. شایان گفت:

    زاگرس زعفران تنها کسی بود که بدون رو در واسی دلایل گران بودن زعفران را توضیح داده بود درور بر شرفت

    1. زاگرس زعفران گفت:

      نظر لطف شماست جناب قصد ما آگاه کردن مخاطب های ما هست

  3. شیما گفت:

    واقعا دلایل خوبی برای اینکه چرا زعفران گران است آورد بودید

  4. نجمه گفت:

    دلایل گران بودن زعفران را به طور کامل توضیح داده بودید

  5. هاشم گفت:

    چرا زعفران با طلا برابری می کند را عالی توضیح دادید ممنون همچنین واقعیت هارا درمورد اینکه چرا زعفران گران است توضیح داده بودید تشکر

  6. شیوا گفت:

    در مورد اینکه چرا زعفران گران است خوب توضیح داده بودید ولی واقعا نمیدانستم دلیل گران بودن زعفران بستگی دارد به نباریدن باران خیلی خفن بود

  7. آذر گفت:

    دلیل گران بودن زعفران را خوب توضیح داده بودید عالی بود

  8. سجاد گفت:

    مقاله خوبی در مورد دلیل گران بودن زعفران بود ممنون

  9. صالح گفت:

    در مورد دلیل گران بودن زعفران بسیار مقاله کاملی بود تشکر

    1. زاگرس زعفران گفت:

      خواهش می کنم

  10. مهران گفت:

    فکر می کنم یکی از دلایل گران بودن زعفران همین ظرف های کریستالی و فلزی هم هست درسته؟

    1. زاگرس زعفران گفت:

      بله تقریبا اما بعضی از همکاران هزینه سود ظرف را بر روی زعفران می گیرند بعضی ها هم هزینه ظرف را نمیگیرند

  11. احسان گفت:

    دلایل گران بودن زعفران را بسیار کامل توضیح داده بودید

  12. ابراهیم گفت:

    یکی دیگر از دلیل گران بودن زعفران فکر می کنم به این دلیل است که گل زعفران فقط سه کلاله دارد.

    1. زاگرس زعفران گفت:

      بله کاملا درسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *